Auto

Fiat si GM incearca sa evite o actiune in instanta

22.12.2004, 00:00 9



Grupul italian Fiat a denuntat recent eforturile de ordin politic si juridic depuse de compania americana producatoare de automobile General Motors in sensul evitarii achizitionarii Fiat Auto, divizia de automobile a acestuia, ce inregistreaza pierderi masive, relateaza Financial Times.



General Motors, cu sediul in Detroit, a achizitionat 20% din Fiat Auto in 2000 in cadrul unui acord ce-i confera companiei Fiat dreptul de a obliga compania americana sa achizitioneze intreaga divizie Fiat Auto la valoarea de piata incepand cu 24 ianuarie. O majorare de capital efectuata de Fiat in 2003 a redus pachetul detinut de General Motors la 10%.



Sergio Marchionne, director executiv al Fiat, a declarat ca avertizarea lansata de GM conform careia ar putea permite diviziei de automobile sa intre in faliment, ceea ce ar duce la piederea a mii de locuri de munca, in cazul in care ar fi obligata sa preia controlul asupra sa, nu a avut efectul politic sau economic scontat.



Marchionne a respins de asemenea declaratiile GM conform carora optiunea de vanzare nu mai este valabila ca urmare a unor incalcari contractuale de catre Fiat.



Totusi, se pare ca GM va reactiona prin reducerea simbolica a sumei de 220 milioane de dolari (164,30 milioane euro) pe care o are inregistrata pentru pachetul de 10% in cadrul Fiat Auto, valoarea companiei ajungand la zero. In momentul in care GM a preluat pachetul in 2000, valoarea Fiat Auto era de 12 miliarde de dolari (8,9 miliarde euro).





Posibil armistitiu intre cele doua companii



Marchionne a intrat in ceea ce este asteptata a fi o dura perioada de negocieri cu Rick Wagoner, presedinte si director executiv al GM, inainte de expirarea pe 15 decembrie, a unei perioade de armistitiu de un an intre cele doua companii.



"Acest proces, ce presupune un dialog direct intre cei doi directori executivi, este menit a permite celor doua parti sa gaseasca o rezolvare a acestei dispute, inainte de a recurge la mijloace de alt gen, inclusiv o actiune in instanta," au declarat oficiali ai Fiat, citati de Bloomberg News.



Diviziile auto europene ale ambelor companii au suferit pierderi de ordinul miliardelor de euro in ultimii trei ani pe fondul unei competitii dure venite din partea producatorilor auto francezi si japonezi.



"O eventuala actiune in instanta nu ar fi spre avantajul nici uneia dintre parti," a declarat Peter Braendle, fund manager in cadrul Swissca Portfolio, citat de Bloomberg News.



General Motors isi sustine in continuare pozitia conform careia optiunea Fiat a fost invalidata de majorarea de capita si de vanzarea unui pachet de 51% din actiunile diviziei de servicii financiare Fidis SpA. Fiat are posibilitatea de a-si rascumpara pachetul de actiuni pana pe 24 iulie 2010, conform unui acord incheiat in 2003 de catre cele doua companii, acord in care se amana lansarea oricarei actiuni in instanta pana pe 15 decembrie.



Perioada de negocieri va dura cel putin 30 de zile lucratoare, aceasta putand fi prelungita, a declarat Tony Cervone, purtator de cuvant al General Motors.



In cadrul unui interviu acordat Financial Times, Marchionne a aparat ferm dreptul companiei sale de a obliga GM sa preia Fiat Auto, desi a admis ca GM nu va plati probabil nimic in schimbul acesteia avand in vedere situatia sa actuala. Conform estimarilor analistilor, valoarea diviziei este de 2 miliarde de euro inainte de includerea datoriilor estimate de Marchionne la peste 8 miliarde de euro.



Fiat Auto a inregistrat pierderi operationale de 270 milioane de euro in trimestrul trei al acestui an, reprezentand a 12a pierdere trimestriala consecutiva. General Motors, careia Standard & Poor's i-a acordat un rating de credit pe termen lung de BBB, a inregistrat pierderi combinate de 3 miliarde de dolari (2,2 miliarde de euro) in Europa in ultimii trei ani dupa ce si-a pierdut din cota de piata in fata competitiei venite din partea Renault SA si Toyota Motor Corp. In cazul in care ar achizitiona Fiat Auto, GM ar putea fi nevoita sa-si asume datorii de cel putin 3,6 miliarde de euro, conform estimarilor analistilor.



S&P a declarat recent ca este putin probabil ca ratingul GM sa fie afectat de eforturile depuse de Fiat pentru validarea optiunii pentru ca producatorul american ar putea apela la justitie pentru a preveni validarea acesteia sau lasa Fiat Auto sa intre in faliment in cazul in care ar fi obligat sa-l preia. S&P a decalrat de asemenea ca General Motors ar putea plati o "mica' suma companiei Fiat pentru ca aceasta sa anuleze optiune, fara ca acest lucru sa-i afecteze ratingul.



Conform agentiei Mediafax, Fiat incearca sa obtina de la General Motors trei miliarde de dolari in schimbul anularii optiunii de vanzare a diviziei auto. Conform aceleiasi agentii, surse din conducerea Fiat au declarat ca General Motors (GM), numarul unu in productia mondiala de automobile, ar fi oferit doar 500 de milioane de dolari pentru anularea optiunii a carei validitate o contesta.



Cat priveste Fiat, ratingul acesteia legat de datorii ar putea fi majorat in cazul in care va reusi sa-si exercite optiunea de a vinde Fiat Auto, a declarat S&P.



Patrizio Pazzaglia, din cadrul Bank Insinger de Beaufort NV din Roma, declara, citat de Bloomberg News, ca se asteapta ca firma italiana sa obtina o anumita suma din partea General Motors in schimbul anularii optiunii.



"Rezultatul acestei dispute va fi probabil favorabil companiei Fiat," declara acesta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO