Auto

GM ia in considerare Clujul pentru viitoarea fabrica de automobile din Est

23.08.2007, 18:26 60

General Motors, cel mai mare constructor american de automobile, ia in considerare Clujul pentru o investitie de aproximativ 500 de milioane de euro pentru dezvoltarea unei uzine de autoturisme marca Opel.
GM a fost si in cursa pentru fabrica Daewoo de la Craiova.
"Decizia urmeaza sa fie luata foarte repede, adica in octombrie-noiembrie. GM a vizitat mai multe locatii de pe piata romaneasca, dar, daca va alege Romania, fabrica va fi construita in Cluj", au spus surse din piata auto pentru Mediafax.
In procesul de stabilire a viitoarei locatii pentru noua fabrica din Europa Centrala si de Est, GM a evaluat pe rand si situri industriale din Polonia si Bulgaria. In Romania, cea mai probabila locatie a fost stabilita dupa ce mai intai au fost evaluate terenuri si in municipiul Brasov, in parcul industrial Tetarom III din Cluj, unde si Nokia, producatorul finlandez de echipamente de telecomunicatii, va incepe in 2008 constructia unei fabrici de terminale GSM.
Reprezentantii GM nu au confirmat insa decizia de amplasare a unei viitoare fabrici GM in Romania, pe un teren de 100 de hectare din vecinatatea Nokia Village. Sursele arata ca o eventuala hotarare va fi luata in urmatoarele doua luni. "Vizita recenta a oficialilor GM in Romania a avut ca obiect principal consolidarea relatiilor cu numerosii furnizori locali si negocierea unor noi contracte pentru a putea sustine dublarea capacitatilor de productie din Rusia si Polonia", a declarat pentru ZF Julie Hamp, directorul de comunicare al GM Europe.
Nici reprezentantii ARIS (Agentia Romana pentru Investitii Straine) nu au confirmat intentia producatorului american de construi la Cluj o fabrica Opel.
In urma avansului de 60% a vanzarilor GM in Europa Centrala si de Est si de 90% in Rusia, producatorul a demarat deja lucrari de crestere a productiei de la 30.000 de unitati la 70.000 de unitati la fabrica Chevrolet din St. Petersburg. De asemenea, dupa ce in Kazakstan producatorul AziaAvto a inceput asamblarea a trei modele Chevrolet si la fabrica FSO din Varsovia va fi demarata productia spre sfarsitul acestui an.
Din toate aceste investitii GM acopera deocamdata doar cresterea inregistrata la nivel european de marca Chevrolet. Pentru marca Opel, Chris Lacey, directorul executiv al General Motors pentru Europa Centrala si de Est, a declarat anterior ca GM ia in considerare, pentru o viitoare uzina, locatii in sapte state, printre care si Romania, Bulgaria, Ungaria si Slovacia.
Se pare ca, totusi, GM, dupa ce a renuntat la intentia de achizitie a uzinei Daewoo de la Craiova, nu a renuntat definitiv la ideea unei eventuale facilitati de productie in Romania. Ford, al doilea producator american, a fost singura companie care a prezentat o oferta concreta, care presupune investitii de 675 de milioane de euro pentru modernizarea fabricii si cresterea efectivului de muncitori pana la 7.000.
Pe langa faptul ca GM ar putea fi atrasa in Romania de costuri de productie relativ scazute, de proximitatea fata de pietele de desfacere din Europa de Vest si de conturarea unui nou pol auto in Europa de Est, adevarata motivatie ar putea fi faptul ca are un numar destul de mare de furnizori directi care deja sunt implantati in Romania. Cel mai mare dintre ei, Delphi Packard Romania, unul dintre cei mai mari angajatori din domeniul componentelor auto din Romania, cu un efectiv de 9.000 de oameni, detine doua facilitati de productie in Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO