Auto

Guvernul a înjumătăţit ajutorul pentru Ford, dar şi americanii producţia de maşini

Guvernul a înjumătăţit ajutorul pentru Ford, dar şi americanii producţia de maşini

Autor: Bogdan Alecu

14.03.2012, 00:04 512

Ford România va mai primi doar 75 mil. euro ajutor de stat din partea Guvernului, faţă de 143 mil. euro stabilit anterior, în contextul în care şi americanii îşi respectă doar pe jumătate promisiunile cu privire la uzina de la Craiova, preluată oficial în martie 2008. Ordonanţa de guvern vine la mai bine de un an şi jumătate de la începerea discuţiilor dintre Ford şi Executiv pe tema modificării contractului.

Conform noului act adiţional la contractul semnat în septembrie 2007, Ford se angajează la un proiect de investiţii destinat producerii de automobile în sumă totală de 618,14 mil. euro şi la un proiect de investiţii destinat producerii de motoare de 250,95 mil. euro. Din suma de 75 mil. euro 38 mil. euro sunt pentru proiectul destinat producerii de automobile şi 37 mil. euro pentru proiectul de investiţii destinat producerii de motoare.

Între 1 ianuarie 2013 şi 31 decembrie 2017 compania americană se angajează să producă la Craiova 810.000 de automobile şi 1,5 milioane de motoare. Astfel, în medie Ford se aşteaptă să producă anual 162.000 de maşini - atât din noul B-Max, cât şi dintr-un viitor model tot de clasă mică. Spre comparaţie, conform contractului adiţional americanii trebuia deja să fi produs anul trecut 250.000 de maşini faţă de 7.600 de camionete Transit Connect cât au produs în realitate şi 300.000 de unităţi anul acesta - în timp ce noua estimare pentru 2012 a lui Jan Gijsen, preşedintele Ford România, indică mai degrabă o valoare de aproximativ 60.000 de unităţi din noul B-Max anul acesta. Pe de altă parte, ţinta asumată în ceea ce priveşte producţia de motoare rămâne neschimbată la valoarea de 300.000 de unităţi anual. Până în prezent Ford a primit ca ajutor de stat 31 mil. euro pentru producţia de maşini şi 5,6 mil. euro pentru cea de motoare, suma fiind parte a totalului de 75 mil. euro, astfel încât constructorul mai are efectiv de primit 38,4 mil. euro.

Chiar şi în acest context, oficialii Ford au declarat anterior că uzina de la Craiova face parte din planul lor de "megauzine", cu importanţă strategică pentru constructor. În următorii ani americanii vor lansa în producţie la Craiova atât un nou model de automobil, cât şi un motor nou, astfel încât ţinta să poată fi atinsă.

Ministerul Finanţelor a blocat în 2010 ajutorul de stat acordat Ford în condiţiile în care până la acea vreme americanii au investit la Craiova numai un sfert din cât promiseseră. Mai mult, la Craiova producţia lui B-Max va începe oficial în trimestrul doi al acestui an, cu aproape doi ani întârziere faţă de momentul stabilit anterior în contract, americanii invocând criza financiară şi scăderea pieţei auto europene, cifrele avansate în 2007 fiind calculate pe fondul unei pieţe de "boom" economic.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO