Auto

Nissan intarzie sa acorde ajutorul promis japonezilor de la Mitsubishi

22.12.2004, 00:00 13



Mitsubishi Motors, care a obtinut fonduri de 3,55 de miliarde de euro de la investitori pentru a redresa compania, se confrunta cu o a doua intarziere a platii datoriei, din cauza neintelegerilor cu Nissan pentru producerea camionete. Banca din Tokio, Mitsubishi Ltd., Mitsubishi Corp. si Mitsubishi Heavy Industries s-au decis sa acorde intre 700 de milioane de euro si 1,4 miliarde de euro catre Mitsubishi Motors, in functie de intelegerea la care ajunge cu Nissan. Anuntarea finantarii a fost amanata pana in ianuarie.



Singurul producator de automobile neprofitabil din Japonia, care produce vehiculele utilitare Pajero, s-a bazat pe companiile din grupul Mitsubishi si pe altii investitori pentru a finanta revigorarea vanzarilor de pe piata locala. Amanarea negocierilor a sugerat ca presedintele Yoichiro Okazaki are dificulati in redresarea companiei, crede analistul Koji Endo.



"Este clar ca negocierile cu Nissan nu merg bine iar intarzierea finalizarii lor lasa o impresie proasta investitorilor", spune Endo, analist la Credit Suisse First Boston. "Cu cat perioada de timp va fi mai mare, cu atat va fi mai rau pentru Mitsubishi", a conchis acesta. Actiunile Mitsubishi Motors, care au scazut cu 48% in acest an, au ajuns la valoarea de 0.81 de euro.



Mitsubishi Motors si Nissan, producatorul numarul doi de automobile din Japonia, discuta formarea unui joint venture pentru realizarea de masini mici, cu o capacitate a motorului sub 0,66 de litri. Cele doua companii produc deja cutii de viteze impreuna, iar Nissan vinde una dintre masinile Mitsubishi sub marca proprie. Negocierile au fost afectate in parte de Yasushi Ando, directorul executiv de la Phoenix Capital, cel mai mare actionar al Mitsubishi, care doreste ca ca un director de la Nissan sa se afle in fruntea noii divizii. Mitsubishi Motors a intarziat finalizarea planului pentru a acorda timp companiei sa "slefuiasca strategia legata de aliante", s-a declarat prin intermediul unui comunicat lansat de compania japoneza.





Pierderile se tripleaza



Valoarea pierderilor inregistrate de Mitsubishi Motors in trimestrul trei al 2004 s-a triplat ajungand la 656 de milioane de euro. DaimlerChrysler AG, producatorul de automobile care se afla pe locul 5 in lume si fostul actionar principal la Mitsubishi Motors, a refuzat sa acorde ajutor companiei, reducad pachetul de actiuni.



Noul plan de redresare trebuie sa fie condus de DaimlerChrysler, care detine inca 21% din companie. Totusi grupul german a declarat ca nu planuieste investitii viitoare. Thomas Froehlich, purtator de cuvant al DaimlerChrysler a declarat ca nu se vor implica financiar in reorganizarea Mitsubishi Motors. Purtatorii de cuvant ai companiilor implicate in negocieri au refuzat sa precizeze stadiul in care acestea au ajuns.



Nissan si Mitsubishi Motors iau in discutie folosirea fabricii Mitsubishi din Okayama. Cele doua companii negocieaza valoarea pachetului de actiuni pe care urmeaza sa il detina in cadrul joint venture-ului.



"Japonia dispune inca de capacitate care poate fi folosita si este foarte normal sa beneficiem de ea", a declarat directorul executiv al Nissan, Carlos Ghosn in octombrie. "Suntem convinsi ca Mitsubishi poate produce masini foarte bune". Ghosn a declarat ca viitoara cooperare cu Mitsubishi Motors va ajuta Nissan sa extinda afacerea mult mai ieftin decat pe cont propriu. Pentru Nissan aceasta ar reprezenta o cale simpla de a intra pe piata masinilor mici, lucru care ar contribui la cresterea numarului unitatilor vandute la peste 800.000 pentru perioada de trei ani pana in aprilie 2005. Nissan cumpara mini camionetele comerciale Clipper si camioane de la Mitsubishi, iar in 2002 cele doua companii s-au unit pentru a produce cutii de viteza.



Pentru presedintele Nissan, Carlos Ghosn, ajutorul dat la restaurarea Mitsubishi reprezinta o noua provocare. Din fericire pentru Mitsubishi, Ghosn este genul de om care munceste din greu. El a redresat Nissan, ajutandu-l sa isi revina de pe muchia falimenului si sa transforme o gaura de 16,72 de miliarde de euro in rezultate remarcabile.



Intelegerea cu Nissan i-ar putea permite lui Mitsubishi sa lanseze noi modele fara sa mai suporte costurile enorme ale proiectarii. De exemplu, Nissan ar putea livra masini de lux catre Mitsubishi, desi asemenea perspective sunt pur speculative. Purtatorul de cuvant al Nissan a insistat ca "discutiile s-au referit numai la masini mici".



"Mitsubishi va obtine fonduri, grupul Mitsubishi si banca fiind dispusi sa ii acorde orice suma ii este necesara pentru redresare, cel putin momentan", a declarat Edwin Merner, care managerieaza Atlantis Investment Research Corp.



Vanzarile Mitsubishi Motors din Japonia au scazut in fiecare luna a 2004. Compania a pierdut increderea consumatorilor dupa ce a retras peste 200.000 de vehicule pana acum pentru a rezolva anumite defecte. Producatorul de automobile a retras peste 2 milioane de automobile din 2000, an in care compania a dezvalui ca a ascuns plangerile consumatorilor pentru 20 de ani.



In orice caz, contractul cu Mitsubishi ar mari importanta rolului lui Ghosn. Cu alte cuvinte, anul 2005 este un an deosebit de important pentru omul de afaceri. Colaborarea cu Mitsubishi s-ar adauga la contractul pe care Nissan il are cu producatorul francez Renault, unde Ghosn este asteptat sa preia functia de director executiv, inlocuindu-l pe Louis Schweitzer care va ramane presedinte. Dar, desi legatura cu Mitsubishi i-ar putea spori prestigiul lui Ghosn, exista riscul ca acesta sa fie tras in jos de problemele care exista acolo.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO