Auto

Renault îşi negociază intrarea în stil mare pe ultima mare piaţă emergentă rămasă necucerită

Renault îşi negociază intrarea în stil mare pe ultima mare piaţă emergentă rămasă necucerită

Autor: Traian Terzianm

14.11.2010, 23:55 56

"Este ultima lor şansă de a intra pe pieţele emergente într-omanieră elegantă", este de părere Erich Hauser, analist al CreditSuisse la Londra. "Dacă îi vor convinge pe ruşi, vor porni de pe opoziţie puternică", susţine el.
Renault are nevoie de achiziţia companiei ruseşti AvtoVAZ, companiecare deţine brandul Lada, pentru că pieţele mature stagnează, iarpe celelalte trei mari pieţe emergente există deja companii cupoziţii dominante. Volkswagen este cea mai mare companie auto înChina, Fiat este lider în Brazilia, iar Suzuki Motor conduce înIndia.
Ghosn estimează că vânzările auto din Rusia vor atinge patrumilioane în 2015 şi ţinteşte o cotă de piaţă de 40% prinachiziţionarea AvtoVAZ şi extinderea capacităţii de producţie cu700.000 de vehicule.

Renault-Nissan se află în tratative cu compania de brokeraj TroikaDialog şi compania deţinută de stat Russian Technologies, caredeţine fiecare 25% din AvtoVAZ. Negocierile sunt purtate laîndemnul primului-ministru Vladimir Putin, a afirmat Ghosn.Renault-Nissan deţine momentan 25% din companie, iar valoareaparticipaţiei se ridică la 410 mil. dolari.
Ruleta rusească
"Renault-Nissan va obţine sprijin politic, un puternic brand rusescşi drum liber pentru a domina piaţa", susţine Max Warburton, unanalist al Sanford Bernstein. El punctează că "investiţia lui Ghosnpărea în 2009 ca un joc la ruleta rusească, însă s-ar putea dovedia fi profitabilă în următorii ani".
După o scădere cu 50% în 2009, piaţa auto rusească îşi revinedatorită stimulentelor guvernamentale şi s-ar putea să depăşeascăGermania, devenind în 2015 cea mai mare piaţă din Europa.
Renault se află în poziţia de a profita de perspectivele decreştere ale pieţei alături de brandul Lada, a cărui siglă se aflăpe una din patru maşini ce circulă în Rusia.
Renault îşi propune să câştige poziţia dominantă sub aripaprotectoare a Kremlinului, urmând paşii făcuţi de rivali pe pieţeleemergente importante.

Cum au fost cucerite China şi India
Volkswagen datorează poziţia de lider pe piaţa chineză uneiîntâlniri de succes cu o delegaţie din această ţară ce a avut locîn anii '70, spune Christoph Stuermer, analist în cadrul IHSAutomotive.
În prezent, cel mai mare producător european de autoturisme deţinemai mult de 11% din piaţa chineză, conform IHS. Suzuki, invitatăcândva să salveze producătorul indian Maruti, domină în prezentpiaţa cu o cotă de 36%.
Investiţiile făcute de Renault în Brazilia şi Argentina nu aureuşit să spargă dominaţia Fiat pe piaţa ţării sud-americane, caredeţine o cotă de piaţă de 24%, comparativ cu mai puţin de 5% pentruRenault-Nissan, potrivit IHS. Grupul este al şaselea mareproducător auto din China şi al zecelea în India.
AvtoVAZ conduce pe piaţa rusească cu o cotă de 28%, în timp ceRenault-Nissan deţine 9%.
Potenţialul imperiu al lui Ghosn ar ajunge astfel la 37% dinpiaţă.
"Renault nu s-a descurcat foarte bine în India, iar Brazilia estedominată de Volkswagen şi Fiat", afirmă Philippe Houchois, analistîn cadrul băncii elveţiene UBS. El susţine de asemenea că "Rusiadevine astfel singura piaţă emergentă pe care Renault ar aveapotenţial de dominare".

Noul Lada
Renault şi Nissan, unde grupul francez deţine 43% din acţiuni,extind deja fabrica din Togliatti cu o nouă linie de producţie careva majora capacitatea cu 900.000 de automobile şi va produce noulmodel Lada bazat pe gama Logan începând cu 2012.
Investiţiile atrag după sine şi riscuri, în condiţiile în careRenault încearcă să îmbunătăţească eficienţa în cadrulAvtoVAZ.
Managerii companiei franceze au fost ţinuţi pe tuşă în trecut, pânăcând colapsul vânzărilor a condus la înlăturarea din funcţie aultimului CEO rus. Subvenţiile acordate de guvern ar putea maschanevoia urgentă a AvtoVAZ de a lansa noi modele. "Cum o să aratesituaţia după ce se vor termina subvenţiile, este întrebarea careapare imediat", spune Hauser de la Credit Suisse. "Vor mai ficapabili să vândă modelul actual Lada peste cinci ani?", seîntreabă analistul.
Ghosn a rezistat până de curând apelurilor făcute de Putin cafrancezii să îşi majoreze participaţia de 25% în cadrul AvtoVAZ pecare au cumpărat-o în 2008 cu un miliard de dolari. În loc să vinăcu cash, Renault a preferat să contribuie cu echipamente şitehnologie în valoare de 300 de milioane de dolari.
Renault a refuzat de asemenea să îşi mărească pariticipaţia şi dupăce guvernul rus a injectat 40 de miliarde de ruble (1,3 miliarde dedolari) în compania AvtoVAZ pentru ca acesteia să-i fie diminuatedatoriile acumulate în 2009.
Purtătoarea de cuvânt a Renault a refuzat să ofere detalii legatede negocierile purtate de reprezentanţii companiei, însă cotidianulfrancez Liberation scrie că Rusia ameninţă cu diluareaparticipaţiei deţinute de Renault dacă aceasta nu va achiziţionamai multe acţiuni.
Ghosn a declarat că primul-ministru rus i-a propus o participaţiede control de 50% plus o acţiune.
"O asemenea invitaţie nu poate fi ignorată", explică Stuermer,analist la IHS Automotive. A face afaceri cu un stat suveran arputea complica lucrurile la început, însă odată încheiată, afacereaar putea fi un business profitabil.

Dacia în cifre
n Compania a fost cumpărată de Renault în 1999.
n Are 13.722 de angajţi, adică 11% forţa de muncă a grupului.
n În 2009, a vândut 311.332 de unităţi la nivel mondial.
n Are o cotă de piaţă în România de 29%.
n 86% din producţie este exportată.
n Principalele mărci ale Dacia sunt Logan, Sandero şi Duster.
AvtoVAZ în cifre
n Este producătorul numărul unu în Rusia.
n Deţine o cotă de piaţă de 23%.
n Are capacitatea de a produce un milion de vehicule pe an.
n Are în portofoliu 15 modele, printre care Lada Kalina, LadaPriora şi Lada 4x4.
n În 2009 producţia AvtoVAZ s-a ridicat la 294.737 de maşini.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO