Auto

Românii care schimbă industria auto la nivel mondial

Autor: Bogdan Alecu

12.07.2013, 20:10 2054

Ingineri la Audi, directori la Opel în Germania, expaţi în America de Sud sau executivi în Maroc sau Rusia, românii din industria auto obţin posturi tot mai importante la nivel internaţional.

Spre exemplu, dacă în prima parte a anilor 2000 businessul Renault în România, indiferent dacă era vorba de uzina Dacia sau activitatea de marketing, era coordonat de un francez. În prezent, managementul grupului Renault din România este format 70% din directori locali, potrivit datelor companiei, şi mai mult, în 2011 Jerome Olive, directorul general al Dacia, discuta despre probabilitatea ca la conducerea companiei să revină un român. Printre cei mai noi numiţi pe o funcţie de conducere este Cornel Olendraru, 42 de ani, care a preluat din această lună conducerea Uzinei Mecanice şi şasiuri Dacia de la francezul Jacques Eudeline.

„În ultimii ani, Renault România a expatriat mai mulţi români, atât în Franţa, cât şi în alte ţări precum Maroc sau Rusia, unde colegii noştri au o contribuţie importantă la noile industrializări ale modelelor  din gama M0 - Logan. Astfel, România este acum o sursă de know-how pentru alte ţări din Grupul Renault. În prezent în Franţa lucrează în expatriere sau în misiuni de lungă durată 26 de români, în Maroc 28, în Rusia zece, în Slovenia trei şi unu în Elveţia“, au declarat oficialii Automobile Dacia.

Andrei Filep, inginer, Audi Germania

Andrei Filep, 37 de ani, a absolvit Universitatea Politehnică din Timişoara, a studiat un an la Universitatea Tehnică din Munchen, iar lucrarea de diplomă a scris-o la Audi Sport, departamentul de competiţii de la Audi.

A început facultatea la Timişoara, Facultatea de Mecanică, după care secţia de Autovehicule Rutiere din anul III. Anul IV l-a făcut la München cu o bursă de studii, după care s-a întors în ţară, a repetat anul pentru că nu exista contract de recunoaştere a studiilor între cele două facultăţi în anul 1997.

Din septembrie 2012 Andrei Filep a fost promovat în funcţia de inginer de încercări în cadrul quattro GmbH, divizia Audi care dezvoltă şi produce modelele RS şi R8.

„Mă ocup în special de setarea direcţiilor, iar în general de ţinuta de drum, adică de setarea arcurilor, amortizoarelor şi elastocinematică, respectiv aerodinamică, dar doar la modul informativ, prin comunicarea cu cei de la dezvoltarea de aerodinamică, transmiţând ce anume aştept de la acel automobil“, a spus Andrei Filep.

Printre cele mai importante realizări ale sale sunt faptul că la începutul carierei de inginer a lucrat la suspensia modelului Porsche Cayenne, iar acum are ca proiect principal modelul Audi R8, cel mai performant automobil creat vreodată de constructorul german.

„În urmă cu şase-şapte ani am fost destul de hotărât să mă întorc în ţară. Până la urmă nu s-a ales nimic din asta, aşa că am rămas în Germania, unde, cel puţin din punct de vedere profesional, pot face mult mai multe decât în România, cel puţin în ceea ce priveşte domeniul meu de activitate şi modelele la care pot lucra“, a subliniat Andrei Filep.

Relaţia dintre Filep şi Audi a început în ianuarie 2000, când după terminarea facultăţii timişoreanul s-a dus la concernul german pentru a-şi scrie lucrarea de diplomă în cadrul departamentului de competiţii. În România practic a lucrat doar ca jurnalist, scria rubrica auto din ziarul săptămânal Agenda din Timişoara.

Cariera în industria auto şi-a început-o la Continental, unde a învăţat la începutul anilor 2000 despre setările suspensiei modelului Audi A6 Allroad, varianta C5 lansată în 2000.

În cadrul Audi AG s-a angajat în ianuarie 2003. A început cu vechea generaţie a lui Audi A6, varianta C6, acesta fiind totodată şi primul proiect mare început la constructorul german. După ce a fost lansat s-a ocupat şi de varianta restilizată a lui A6 şi de toate variantele sale precum Allroad şi Avant, după care au urmat mai multe proiecte mici şi studii.

La Audi sunt mulţi ingineri din România. La departamentul care se ocupă cu echipamente de măsură sunt mulţi timişoreni. „Am avut un mecanic care este din Timişoara şi care a lucrat la departamentul de competiţii. Tot la departamentul de competiţii mai sunt câţiva români, unul dintre ei fiind responsabil de atelier, conducând practic întreg atelierul de competiţii de la Audi. Sunt români la departamentul de frâne, de cutii de viteze“, povesteşte Filep.

Mai mult, în cadrul Audi sunt mulţi români care lucrează în departamentul de dezvoltare motoare în condiţiile în care „Institutul Naţional de Motoare Termice a format foarte mulţi ingineri buni şi care ulterior s-au stabilit inclusiv în Germania“, a spus timişoreanul.

Christian Welther, inginer, Ford Germania

Piteşteanul Christian Welther, 49 de ani, a plecat în Germania în urmă cu mai bine de 17 ani, iar de zece ani lucrează la sediul din Köln al Ford Europa, unde a proiectat caroseriile unora dintre cele mai cunoscute modele Ford, inclusiv pe cea a generaţiei anterioare a lui Focus RS, modelul care a deţinut titlul de cel mai puternic şi performant automobil Ford de pe piaţa europeană. El a terminat cursurile Facultăţii de autovehicule rutiere a Universităţii Politehnice în 1988, la cinci ani după ce a terminat Liceul de matematică-fizică Nicolae Bălcescu din Piteşti.

Welther a mai fost director responsabil de proiectarea caroseriilor modelelor de segment compact ale Ford, precum Focus, C-Max sau Kuga, adică de maşinile constructorului american care au printre cele mai mari vânzări.

„Primul job l-am avut în România, unde am lucrat în cercetare şi dezvoltare, după care în 1995 am plecat în Germania, unde la început am obţinut un post la General Motors timp de doi ani, după care m-am mutat la Bosch şi într-un final am ajuns la Ford. Ford este o companie bună care s-a ridicat la nivelul aşteptărilor mele.“

Înainte de a lucra direct pentru constructorul american, Christian Welther a fost angajat al Bosch Lighting Systems, unde a fost detaşat ca inginer în cadrul Ford şi a contribuit la programul de dezvoltare a unor modele precum Mondeo, Galaxy sau Fiesta. După un an de colaborare s-a angajat direct la Ford.

 „Primul job la Ford a fost în dezvoltarea caroseriilor. Am lucrat la dezvoltarea generaţiilor anterioare de Focus şi C-Max, iar acum sunt responsabil de întreaga gamă de modele de clasă compactă de la Ford. Eu preiau un program pe care îl coordonez de la început şi până la sfârşit. De la prima linie trasată de designer până când maşina iese pentru prima dată de pe linia de fabricaţie.“

Printre modelele ale căror caroserii au fost proiectate de inginerul român se numără şi a doua şi a treia generaţie a Focus, inclusiv versiunea ST a celei de-a doua generaţii şi caroseria lui Focus RS, cel mai puternic model al Ford de pe piaţa europeană.

Vezi aici cine sunt ceilalţi zece români care schimbă industria auto la nivel mondial.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO