Auto

Cum au salvat firmele piaţa auto din România

Autor: Bogdan Alecu

25.08.2012, 14:48 1951

Într-o piaţă dominată de discounturi, au apărut dealeri şi importatori auto care promovează şi altceva în afară de discounturi prin "Rabla" şi merg direct către companii. Achiziţiile de flote au menţinut pe linia de plutire vânzările de maşini.

Devalorizarea leului faţă de euro, reducerea salariilor, criza politică şi instabilitatea din ultimii ani determinată de criză au afectat puternic vânzările de maşini, în special către persoanele fizice, aşa că singura constantă din piaţă au fost firmele.

În 2007 şi prima parte a lui 2008 jucătorii din piaţa locală estimau că vânzările de maşini vor creşte în anii următori la peste 500.000 de unităţi anual, în condiţiile în care în 2007 deja era atins un nivel de aproape 370.000 de maşini. Însă criza ce a început în a doua parte a lui 2008 a redus piaţa cu aproape 80%, ajungându-se, după cinci ani consecutivi de scăderi, la un volum anual de sub 90.000 de unităţi. Mai mult, dacă în 2010 şi 2011 piaţa a fost susţinută de 190.000, respectiv 120.000 de tichete Rabla, prin care guvernul acorda practic o subvenţie de până la 2.700 de euro, anul acesta numărul tichetelor a scăzut până la 45.000, existând doar promisiuni pentru alte 15.000 până la finalul anului.

"Sprijinul oferit de către guvern la achiziţia unei maşini noi de către persoanele fizice este binevenit, dar lipsa voucherelor, întârzierile în implementare, precum şi multele zvonuri sau aşteptări din jurul acestui program au făcut ca de multe ori persoanele fizice să amâne achiziţia şi astfel vânzările către acest segment să scadă simţitor", spune Vlad Ionescu, directorul de marketing al Business Development Team.

Primul semnal cu privire la noul trend al pieţei auto locale, care se bazează tot mai mult pe companii şi nu pe persoane fizice ca până acum a fost dat în luna mai de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). Ponderea persoanelor fizice care cumpără maşini este în scădere dramatică, ajungând la 31% în primele cinci luni, de la 45% anul trecut, principalii cumpărători fiind corporaţiile internaţionale care au bani să-şi înnoiască parcul auto, spune Brent Valmar, vicepreşedinte al APIA. Potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autovehicule (APIA), anul trecut 55% dintre maşini au fost achiziţionate de companii, iar 45% de persoane fizice. Citiţi mai mult despre cum au salvat firmele piaţa auto din România pe www.businessmagazin.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO