Bănci și Asigurări

Cat de dispusi sunt clientii pensiilor private sa-si riste investitiile?

15.05.2007, 18:33 17

In timp ce se pregatesc sa lanseze spre vanzare primele produse de pensii private facultative (pilonul III), administratorii mizeaza pe diferite segmente de clienti, cu viziuni investitionale diferite, la fel ca si apetitul pentru risc.
Startul vanzarii pensiilor facultative este asteptat luna aceasta, patru companii fiind aproape gata sa lanseze pe piata primele produse de acest gen: ING Asigurari de Viata, Allianz-Tiriac Pensii Private, Aviva Romania si BCR Asigurari de Viata. Aceste companii vad diferit piata si apetitul pentru risc al viitorilor clienti, calibrandu-si produsele dupa cercetarile de piata derulate pana in prezent. Astfel, cea mai prudenta abordare o va avea BCR Asigurari de Viata, care va vinde pensii facultative in fondul BCR Prudent. Banii clientilor vor fi investiti in instrumente cu venit fix (obligatiuni) si in cele ale pietei monetare in proportie de 90%, iar componenta riscanta a portofoliului, investitia in actiunile listate, va fi limitata la cel mult 10% din activele fondului. Pentru viitor, BCR Viata promite inca doua fonduri de pensii facultative, cu un grad de risc mediu, respectiv ridicat.
La polul opus fata de BCR Viata se afla viziunea celor de la Allianz-Tiriac Pensii Private, care considera ca viitorii clienti au un apetit mai ridicat pentru risc. Ca urmare, ei vor lansa pe piata doua fonduri de pensii facultative, AZT Moderato si AZT Vivace, cu o componenta mai ridicata de investitii in actiuni listate. Primul, AZT Moderato, va investi in actiuni listate la Bursa maxim 25% din activele fondului, in timp ce al doilea, AZT Vivace, va investi in actiuni listate pana la limita superioara permisa de legislatie, adica 50%.
Intre cele doua extreme se gasesc ING Viata si Aviva Romania. Cei de la ING vor incepe vanzarea cu doua fonduri, ING Clasic si ING Optim, care vor avea aceeasi structura a investitiilor, adica maxim 25% in actiuni listate. Diferenta dintre produse va fi data de sistemul de garantii, unul dintre fonduri avand garantata valoarea contributiilor nete. Cu alte cuvinte, o abordare mai degraba prudenta a clientilor de pe piata.
Ultima dintre cele patru companii, Aviva Romania, va incepe vanzarea cu un singur fond, denumit Pensia mea, care va investi tot 25% din active in actiuni listate si restul in instrumente cu risc mai redus.
Cu alte cuvinte, administratorii pensiilor facultative vad cu ochi diferiti piata si profilul tipic al clientului. Pana ce restul companiilor vor lansa fondurile mai riscante, dar si cu un potential crescut de castig, Allianz-Tiriac Pensii Private vor avea prim-planul pentru clientii mai sofisticati, cu un apetit ridicat pentru risc. De asemenea, cei de la Allianz si cei de la ING vor avea inca un avantaj in fata concurentei: inceperea vanzarii cu cate doua produse deodata. Batalia pentru clienti va fi data si prin campania de publicitare, domeniu unde Aviva are principalul avantaj, datorita inceperii deja a unei campanii agresive de promovare, inclusiv pe TV.
Piata pensiilor facultative are un potential de circa 200.000 de clienti si 40-50 mil. euro anul acesta. Prin aceste produse pot economisi toti romanii care au venituri de natura salariala, cu conditia unei varste intre 18 si 52 de ani si a unei contributii lunare de maxim 15% din veniturile brute realizate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO