Bănci și Asigurări

Ce au făcut străinii cu brandurile româneşti achiziţionate

BRANDURI

Bancpost, un brand românesc, este acum în portofoliul grecilor de la Eurobank. Foto: Octav Ganea

Autor: Ciprian Botea

01.12.2012, 10:00 1565

Brandurile create de români în in­dus­tria financiară la începutul anilor '90 au fost cumpărate rând pe rând de investitorii străini - în principal de austrieci, greci sau fran­cezi -, numai câteva bănci şi companii de asi­gurări continuând să fie controlate de ro­mâni.

BCR şi BRD, cele mai mari bănci locale după activele deţinute, au trecut sub con­trolul austriecilor de la Erste şi res­pec­tiv al francezilor de la Societe Generale. BRD a fost prima bancă locală privatizată, în anul 1999, în timp ce BCR a fost vândută de statul român grupului Erste în 2005. Ambele bănci activează însă în con­tinuare sub brandurile proprii chiar dacă în siglele acestora le-au fost adăugate ele­men­te care fac trimitere la acţionarii majo­ritari. BCR şi BRD nu sunt însă singurele branduri puternice din sistemul bancar care au trecut sub controlul străinilor.

Astfel, Bancpost - un brand cu o istorie de 20 de ani pe piaţa locală - este controlată în prezent de grecii de la Eurobank. Grecii au cochetat la un moment dat cu ideea de a-şi aduce propriul brand pe piaţa locală, dar într-un final au decis să păstreze brandul Bancpost.

Decizia grecilor a cântărit mult în ultimii ani, când îngrijorările legate de criza datoriei suverane a statului elen au afectat inclusiv imaginea băncilor locale cu acţionariat elen. Astfel, Bancpost a fost mai puţin afectată de retragerile de numerar din depozite decât alte bănci al căror nume trimite direct la originea greacă a băn­cilor-mamă. Şi în industria asigurărilor majo­ritatea brandurilor create la începutul anilor '90 au intrat pe mâna grupurilor străine. Astfel, Omniasig şi Asirom - două din primele cinci companii din piaţa asi­gurărilor - sunt controlate în prezent de austriecii de la Vienna Insurance Group, la fel şi BCR Asigurări de Viaţă. Austriecii de la VIG au păstrat cele trei branduri datorită politicii multibrand pe care grupul austriac o aplică pe toate pie­ţele pe care operează.

Nu toate brandurile româneşti au avut însă şansa să supravieţuiască şi după trecerea sub controlul străinilor. Asiban şi BT Asigurări - achiziţionate de fran­cezii de la Groupama cu puţin înainte de criză - au dispărut ca branduri în 2009, când grupul francez a decis să îşi aducă propriul nume pe piaţa din România.

Şi brandul Ardaf, cu o istorie de 16 de ani, a dispărut recent din piaţă după ce com­pania a fuzionat anul trecut cu subsi­diara locală a grupului italian Generali. Planul iniţial prevedea menţinerea bran­dului Ardaf, dar într-un final s-a decis dis­tribuirea poliţelor sub un singur brand - cel al Generali.

Compania Ardaf are o istorie de aproape 20 de ani pe piaţa românească, fiind înfiinţată în 1992 de fosta bancă Dacia Felix, intrată în faliment la sfârşitul anilor '90, ca o companie de asigurare a cre­ditelor. Brandul Ardaf apare însă abia în 1996 pe fondul încercărilor companiei de a-şi reduce dependenţa de banca-mamă.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO