Brandurile create de români în industria financiară la începutul anilor '90 au fost cumpărate rând pe rând de investitorii străini - în principal de austrieci, greci sau francezi -, numai câteva bănci şi companii de asigurări continuând să fie controlate de români.
BCR şi BRD, cele mai mari bănci locale după activele deţinute, au trecut sub controlul austriecilor de la Erste şi respectiv al francezilor de la Societe Generale. BRD a fost prima bancă locală privatizată, în anul 1999, în timp ce BCR a fost vândută de statul român grupului Erste în 2005. Ambele bănci activează însă în continuare sub brandurile proprii chiar dacă în siglele acestora le-au fost adăugate elemente care fac trimitere la acţionarii majoritari. BCR şi BRD nu sunt însă singurele branduri puternice din sistemul bancar care au trecut sub controlul străinilor.
Astfel, Bancpost - un brand cu o istorie de 20 de ani pe piaţa locală - este controlată în prezent de grecii de la Eurobank. Grecii au cochetat la un moment dat cu ideea de a-şi aduce propriul brand pe piaţa locală, dar într-un final au decis să păstreze brandul Bancpost.
Decizia grecilor a cântărit mult în ultimii ani, când îngrijorările legate de criza datoriei suverane a statului elen au afectat inclusiv imaginea băncilor locale cu acţionariat elen. Astfel, Bancpost a fost mai puţin afectată de retragerile de numerar din depozite decât alte bănci al căror nume trimite direct la originea greacă a băncilor-mamă. Şi în industria asigurărilor majoritatea brandurilor create la începutul anilor '90 au intrat pe mâna grupurilor străine. Astfel, Omniasig şi Asirom - două din primele cinci companii din piaţa asigurărilor - sunt controlate în prezent de austriecii de la Vienna Insurance Group, la fel şi BCR Asigurări de Viaţă. Austriecii de la VIG au păstrat cele trei branduri datorită politicii multibrand pe care grupul austriac o aplică pe toate pieţele pe care operează.
Nu toate brandurile româneşti au avut însă şansa să supravieţuiască şi după trecerea sub controlul străinilor. Asiban şi BT Asigurări - achiziţionate de francezii de la Groupama cu puţin înainte de criză - au dispărut ca branduri în 2009, când grupul francez a decis să îşi aducă propriul nume pe piaţa din România.
Şi brandul Ardaf, cu o istorie de 16 de ani, a dispărut recent din piaţă după ce compania a fuzionat anul trecut cu subsidiara locală a grupului italian Generali. Planul iniţial prevedea menţinerea brandului Ardaf, dar într-un final s-a decis distribuirea poliţelor sub un singur brand - cel al Generali.
Compania Ardaf are o istorie de aproape 20 de ani pe piaţa românească, fiind înfiinţată în 1992 de fosta bancă Dacia Felix, intrată în faliment la sfârşitul anilor '90, ca o companie de asigurare a creditelor. Brandul Ardaf apare însă abia în 1996 pe fondul încercărilor companiei de a-şi reduce dependenţa de banca-mamă.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels