Bănci și Asigurări

Chiar si clientii care s-ar califica se tem inca sa ceara credit, spune un vicepresedinte BRD

Chiar si clientii care s-ar califica se tem inca sa ceara credit, spune un vicepresedinte BRD
10.02.2010, 23:05 98

Creditul de consum in lei sau creditul ipotecar in euro sunt maiieftine decat acum doi ani, sustine Sorin Popa, director generaladjunct (vicepresedinte) al BRD-SocGen, insa bancile au introdusfiltre suplimentare de verificare a clientilor, iar cei care audeja un credit nu se mai califica din cauza ca gradul de indatorareacceptat de banca a scazut.

"Din punctul de vedere al dobanzilor nu se mai poate vorbi de oinasprire a conditiilor de creditare, mai ales la euro. E dreptinsa ca au aparut restrictii pe gradul maxim de indatorare si amintrodus filtre suplimentare de triere a clientilor, normale intr-operioada de criza."

El spune ca BRD va continua trendul de reducere a dobanzilor,insa dezghetarea pietei tine si de atitudinea clientilor.

"Nu noi spunem stop la creditare, ci conjunctura actuala siinformatiile negative cu care este bombardata piata. S-a creat oteama si chiar si cei care s-ar califica sa obtina un credit evitasa o faca", a declarat Popa. Ca solutii de repornire a economiei,el vede cresterea cheltuielilor facute de sectorul de stat siatragerea de noi investitii straine. "Deja se vede o deschidere dinpartea strainilor si reincep sa vina bani."

BRD va sustine continuarea programului de credite pentrulocuinte cu garantia statului - Prima casa. "Cred ca majorareaplafonului ar fi bine venita pentru ca s-a vazut in prima etapa aprogramului ca pentru apartamentele din Bucuresti accesibilitateaeste greoaie in limita celor 60.000 de euro." Din punctul de vedereal businessului, luna ianuarie 2010 a fost similara celei din 2009."A fost totusi o luna echilibrata si ne-am putut realizabugetul."

Martea viitoare, BRD va da publicitatii rezultatele financiarepe trimestrul IV 2009 si pe intreg anul trecut. Spre deosebire debanca-mama, Societe Generale, BRD nu a fost nevoita sa previnainvestitorii in legatura cu vreo scadere peste asteptari aprofitului.

Popa crede ca si 2010 va fi un an dificil, dar cazurile deexecutare silita nu vor ajunge la un nivel ingrijorator pentruBRD.

"Exista deja un numar destul de mare de executari si vor mai fi,insa nu la un nivel ingrijorator pentru noi. Nu ma pot pronuntadespre intreaga piata. Va fi un an dificil, insa nu catastrofal."El afirma ca banca este dispusa sa restructureze crediteleclientilor care dovedesc ca au potential de revenire, insa pentrucei fara nicio sansa considera ca este mai bine sa nu fieprelungita "agonia".

Carduri de debit cu fotografia preferata aclientului

Ieri, BRD a lansat un tip de carduri de debit care pot fipersonalizate cu o fotografie a clientului, dupa un an 2009 saracin lansari de produse pe piata bancara.

"Se simte o stagnare a cererii de carduri, asa ca venim cuproduse noi speciale care sa creeze o emotie clientului si sarelanseze trendul de folosire a cardurilor", spune Popa.

Cardurile sunt dotate cu cip, putand fi emise atat sub siglaVisa, cat si MasterCard.

Elena Oprea, directorul directiei operatiuni cu carduri din BRD,spune ca in prezent circa 60% din portofoliul de carduri au trecutla varianta cu cip, mai sigura, in timp ce media pietei este de30%. Ea estimeaza ca pana la sfarsitul anului peste 50% dincardurile de pe piata vor fi dotate cu cip. Cat priveste noilecarduri personalizate emise de BRD, ea precizeaza ca fotografiileaduse de clienti sunt supuse unor restrictii legate de drepturilede autor. Nu este permisa utilizarea unor marci inregistrate ori aunor imagini cu conotatii religioase, politice, rasiste sausexuale.

In curand va fi disponibil un site dedicat prin care clientiivor putea incarca poza dorita. Pentru procesarea pozei, comisionulde emitere este mai mare decat in cazul cardurilor de debitstandard.

Elena Oprea spune ca noile carduri au fost gandite de banca sica instrument de fidelizare a clientilor.

Ea spune ca exista informatii privind intrarea unor noi jucatoripe piata cardurilor, atat bancari, cat si nebancari, insa consideraca va ramane loc pentru produse specializate.

Pe piata internationala, primul card personalizat cu fotografiaaleasa de client a fost lansat in 2005 de banca britanica AbbeyNational. In Romania, Citibank a inceput sa emita in mai 2008 uncard de credit Visa pe care clientii il pot personaliza cufotografia proprie, inclusiv ca element suplimentar de identificarein momentul unei plati la comerciant.

De asemenea, anul trecut ING Bank a avut o campanie de promovarea cardurilor cu posibilitatea personalizarii acestora cu fotografiiale clientilor cu un monopost de Formula 1. De asemenea, a promovatun card dedicat platilor pe internet oferind clientilorposibilitatea sa-l individualizeze cu fotografia dorita.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO