Bănci și Asigurări

Citi: Finantam expansiunea pe retail din profitul obtinut pe plan local

Citi: Finantam expansiunea pe retail din profitul obtinut pe plan local

Kumar Ramachandran, seful retailului Citi Romania: In mod normal, operatiunile de retail lansate de la zero ajung sa fie profitabile dupa cinci ani. Pentru ca in Romania avem deja infrastructura creata, cred ca vom ajunge la break-even in doi-trei ani.

13.05.2009, 00:00 73

Citibank va finanta integral din profitul obtinut pe plan local investitiile necesare pentru dezvoltarea pe zona de retail, care va presupune costuri de mai multe milioane de dolari, spune Kumar Ramachandran, seful diviziei de consumer banking in cadrul bancii.

Americanii pregatesc din toamna trecuta dezvoltarea unui model complet de retail banking pe piata romaneasca, sub brandul international Citibank, dupa ce in anii trecuti au fost activi doar pe nisa creditelor de consum, prin divizia CitiFinancial.
"In mod normal, operatiunile de retail lansate de la zero ajung sa fie profitabile dupa cinci ani. Pentru ca in Romania avem deja infrastructura creata, cred ca vom ajunge la break-even (punctul in care veniturile egaleaza cheltuielile, n. red.) in doi-trei ani", spune Kumar Ramachandran. Cele mai recente date publicate de Citi pentru Romania sunt din 2007. Atunci, banca a realizat un profit net de 25 de milioane de euro. Americanii dezvoltasera o retea de 39 de agentii si 50 de centre de retail sub brandul CitiFinancial. In cadrul proiectului de trecere la operatiuni de retail complet dezvoltate, reteaua a fost restructurata, circa 30 de unitati fiind inchise, in timp ce restul vor fi reamenajate.
Citi vrea sa se repozitioneze tintind clientii de retail cu venituri peste medie si mari, care au si o cerere pentru produse financiare mai sofisticate, iar unitatile trebuie sa corespunda cerintelor de calitate pentru acest segment de clientela. Banca va mai deschide chiar unele unitati, insa Ramachandran nu a indicat o tinta de crestere. El noteaza totusi ca modelul de distributie al Citi nu presupune o prezenta teritoriala masiva.
Spre exemplu, pe piata din Rusia (unde Ramachandran a condus operatiunile de retail inainte de a veni in Romania in toamna trecuta), Citi are o retea de 62 de unitati in sapte orase, prin care serveste jumatate de milion de clienti. Pentru Romania, tinta bancii este sa ajunga la circa 250.000 de clienti de retail in urmatorii cinci ani. Seful diviziei de retail spune ca, spre exemplu, in Bucuresti ar fi suficiente sapte-opt unitati pentru servirea clientilor. Modelul de distributie al americanilor va combina prezenta teritoriala cu o forta de vanzari mobila si canale de banca la distanta - phone banking si internet banking. Avand in vedere tinta de un sfert de milion de clienti de retail in cinci ani, numarul de "bancheri mobili" ar trebui sa depaseasca 200.
Ramachandran spune ca dezvoltarea pe retail va fi echilibrata, fondurile pentru creditare urmand sa fie atrase in special pe plan local.
"Avem o pozitie foarte buna din punctul de vedere al raportului depozite/credite", spune oficialul Citi, fara sa ofere insa mai multe detalii.
Odata cu schimbarea strategiei pe retail Citi a lansat in premiera si depozite pentru clientela de retail. Acum, americanii ofera dobanzi de pana la 11,75% pe an pentru a atrage depozite in lei de la clientii individuali, suma minima fiind de 3.000 de lei.
Sub brandul CitiFinancial a vandut doar credite de consum. Ramachandran subliniaza ca toate creditele vandute in Romania au fost in lei si cu dobanda fixa, astfel incat clientii au fost feriti de turbulentele aparute pe pietele financiare din toamna trecuta.
In aceste conditii calitatea portofoliului de credite acordate pe retail ramane acceptabila, avand in vedere segmentul de clientela catre care au fost distribuite si pretul la care au fost vandute, mai spune oficialul Citi.
Portofoliul de credite de consum a urcat anul trecut cu 21%, apropiindu-se astfel de 630 de milioane de lei (158 mil. euro). CitiFinancial incheiase anul 2007 cu un portofoliu de credite de 520 de milioane de lei (143 de milioane de euro), inregistrand mai mult decat o dublare fata de 2006. Ramachandran spune ca activitatea de creditare a fost mult incetinita din toamna trecuta, cand piata inca crestea rapid, in contextul schimbarii strategiei pe retail.
 
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO