Bănci și Asigurări

Clientii firmelor de leasing operational cer acum numai cele mai ieftine masini, in special Dacia

Adrian Petcu, CEO al UniCredit Fleet Management: Majoritatea clientilor s-au mutat in zona brandurilor de mass market, in special pe Dacia, unde a fost o crestere evidenta. Problema este ca in 2010 nu s-au mai regasit discounturile masive din 2009, de 20-25%, deoarece dealerii si-au epuizat stocurile.

Adrian Petcu, CEO al UniCredit Fleet Management: Majoritatea clientilor s-au mutat in zona brandurilor de mass market, in special pe Dacia, unde a fost o crestere evidenta. Problema este ca in 2010 nu s-au mai regasit discounturile masive din 2009, de 20-25%, deoarece dealerii si-au epuizat stocurile.

23.05.2010, 23:43 844

Presiunea reducerii costurilor a determinat cele mai multecompanii sa achizitioneze masini tot mai ieftine prin leasingoperational: daca la inceputul lui 2009 pretul mediu al unei masiniera de 11.000-12.000 de euro, in prezent acesta a scazut la9.000-10.000 de euro.

Leasingul operational reprezinta o alternativa la cel financiar,clientul platind o rata lunara care cuprinde si toate costurilelegate de intretinerea si asigurarea flotei de automobile, astfelincat aceasta cheltuiala devine mai usor bugetabila. De asemenea,nu se plateste avans, ca in cazul leasingului financiar. Lasfarsitul contractului de leasing operational, care de obicei esteincheiat pe perioade de 3-5 ani, masinile raman in proprietateafinantatorului, in timp ce la leasing financiar masinile raman aleclientilor. "Majoritatea clientilor s-au mutat in zona brandurilorde mass market, in special pe Dacia, unde a fost o crestereevidenta. Problema este ca in 2010 nu s-au mai regasitdiscounturile masive din 2009, de 20-25%, deoarece dealerii si-auepuizat stocurile", spune Adrian Petcu, directorul general alUniCredit Fleet Management, compania locala de leasing operationala grupului italian UniCredit.

"Daca inainte de criza clientii cereau comparatii intre Dacia sialte marci ca Volkswagen, Ford sau Opel, acum cer din prima ce estemai ieftin", adauga el.

5% din clienti au cerut inchidereacontractelor

UniCredit Fleet Management administra la sfarsitul primuluitrimestru o flota formata din 1.100 de autovehicule. Petcu spuneca, de la debutul crizei, a crescut cererea pentru tranzactii detip sale&lease back, dar ca multe companii au decis sa apelezela aceasta solutie atunci cand situatia lor financiara era dejafoarte deteriorata. Prin tranzactii de tip sale&lease back ocompanie poate vinde anumite bunuri (in acest caz, flota de masini,dar se fac astfel de tranzactii si cu imobile) catre firma deleasing, pentru a obtine lichiditati, iar apoi le inchiriaza,platindu-i o rata lunara finantatorului.

"Nu s-au concretizat multe tranzactii de sale&lease back.Sunt foarte avantajoase pentru client, dar problema este ca multedintre companiile care au cerut acest produs nu mai aveau osustenabilitate financiara adecvata. S-au gandit la aceasta solutieatunci cand situatia lor era deja fara intoarcere", afirmaPetcu.

In prezent, UniCredit Fleet Management, companie care si-ainceput activitatea in aprilie 2007, are 55 de clienti. "Am avut unsingur caz de insolventa, este vorba de o companie de curierat. Inrest, numai 5% din clienti au cerut inchiderea anticipata acontractului. Am fost placut surprinsi de disponibilitatea lor de acomunica si de a rezolva probleme pe cale amiabila. Cu un singurclient suntem in litigiu."

"In trimestrul I toata lumea a asteptat mesaje de lapoliticieni"

Pentru 2010 compania de leasing operational si-a propus saajunga sa administreze o flota de 1.600 de masini. In primultrimestru insa a semnat contracte pentru numai 100 de autovehicule,in conditiile in care multe companii si-au amanat deciziile decumparare.

"Daca in primul trimestru din 2009 companiile asteptau deciziide la actionari, in primul trimestru din 2010 toata lumea aasteptat mesaje de la politicieni. Majoritatea cererilor din primultrimestru au venit de la portofoliul existent, deoarece multecompanii au amanat deciziile pentru trimestrul doi."

Adrian Petcu estimeaza pentru 2010 o crestere de doua cifre apietei de leasing operational, dar numai in cazul in care criza nuse adanceste.

"Gradul de penetrare a leasingului operational este inca foarteredus, astfel incat estimarile de crestere a pietei cu 20% nu suntfanteziste. Toate companiile spera sa se termine cat mai repedeasteptarea si in maximum o luna sa fie implementate masurileanuntate de guvern."

Reducerea salariilor bugetarilor, una dintre masurile anuntatede guvern pentru a-si diminua cheltuielile, va afecta consumul si,in final, majoritatea sectoarelor economiei, printre acesteanumarandu-se si leasingul operational.

In cazul in care economia se va adanci in recesiune, sefulUniCredit Fleet Management se asteapta ca unele companii, care autrecut cu bine de 2009 datorita reducerii cheltuielilor, sa nureziste inca un an.

"De zona de default-uri mi-e inca teama. Daca anul trecut multecompanii au reusit sa treaca hopul prin restructurari, ma tem casi-au atins limitele. Unii nu vor rezista inca un an depresiune."

O piata de cateva zeci de mii de masini

Piata de leasing operational este estimata la 30.000-40.000 demasini, printre cei mai mari jucatori numarandu-se ALD Automotive(companie a BRD), Sixt New Kopel, Lease Plan (controlata de grupulVolkswagen - 50% si Fleet Investments B.V. - 50 %), Arval (companiea BNP Paribas) sau Dirent.

Potrivit informatiilor disponibile pe piata, cea mai marecompanie de leasing operational este ALD, cu o flota de aproape5.900 de masini in prezent.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO