Bănci și Asigurări

Comisia Europeana: Numarul mare de masini fara RCA, principala problema a sectorului asigurarilor

27.10.2005, 19:23 25

Numarul mare de masini care nu au asigurare de rapundere civila auto ramane cea mai mare problema a sectorului asigurarilor, arata ultimul raport de monitorizare dat publicitatii marti de Comisia Europeana (CE).

Circa o treime din automobilele aflate in circulatie nu au RCA, conform unor estimari. Raportul spune ca este necesara o sporire a eforturilor pentru inasprirea legislatiei care reglementeaza segmentul asigurarilor RCA, astfel incat Romania sa fie pregatita din acest punct de vedere pentru aderarea la Uniunea Europeana.

Ca reactie, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) a anuntat ieri un plan de masuri pentru indeplinirea recomandarilor CE cuprinse in raportul de monitorizare. Astfel, CSA va initia un act normativ care sa conduca la determinarea corecta a gradului de cuprindere in asigurare, prin introducerea unor masuri suplimentare de sanctionare a proprietarilor de masini neasigurate.

CE spune ca o atentie deosebita trebuie acordata crearii unei baze de date comune pentru un schimb de informatii eficient intre Politie si companiile de asigurari. Un proiect al CSA pentru crearea acestei baze de date exista de trei ani, insa nu a fost pus in practica pana in prezent.

"Nu putem cuantifica numarul masinilor neasigurate deoarece nu avem aceasta baza de date comuna care sa contina informatii referitoare la cei care au incheiat polite RCA. Baza de date a Politiei nu este foarte curata, deoarece multe masini inmatriculate nu circula", explica Liviu Stoicescu, presedintele Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (B.A.A.R.), institutie care se ocupa de lichidarea daunelor pantru polite Carte Verde si administreaza Fondul de protectie a victimelor strazii.

"Pentru a rezolva aceasta problema, statul ar trebui sa identifice cauzele pentru care soferii nu incheie polite RCA: fie nu au bani, fie nu folosesc masina, fie nu vor pur si simplu", adauga el.

Stoicescu spune ca lucrurile se misca in directia buna in ceea ce priveste segmentul asigurarilor auto. "Fondul de protectie a victimelor strazii va incepe sa functioneze de la inceputul lunii noiembrie si probabil ca de la mijlocul anului viitor vom putea folosi si baza de date comuna. Proiectul pilot al acestei baze de date va fi finalizat pana la sfarsitul anului", afirma presedintele B.A.A.R.

Raportul de tara spune ca trebuie finalizata semnarea Conventiei Multilaterale de Garantare pentru politele Carte Verde, iar pregatirile pentru indeplinirea obligatiilor de semnatar al acestui acord trebuie terminate in viitorul apropiat.

Conventia de Garantare da soferilor posibilitatea sa circule in statele semnatare ale acesteia fara acte care sa demonstreze faptul ca au incheiat asigurarea Carte Verde. Fiecare asigurator din Romania va trebui sa isi numeasca un reprezentant de dauna in tarile participante la Conventie. In cazul producerii unui accident in strainatate, autoritatile din tara respectiva vor verifica daca soferul are asigurare sau nu, folosind numarul de inmatriculare al masinii.

"Daca soferul are asigurare, reprezentantul de dauna din acel stat va trece la lichidarea daunei, iar apoi va trimite factura companiei la care este asigurata masina", explica Stoicescu. "In cazul in care conducatorul auto nu are Carte Verde, daunele vor fi platite din Fondul de protectie a victimelor strazii", adauga el.

In ceea ce priveste activitatea CSA, raportul spune ca aceasta ar trebui sa se concentreze pe supravegherea bazata pe evaluarea continua a riscurilor (should focus on implementing risk based supervision - engleza, n. red.).

"S-a stabilit ca in perioada urmatoare sa fie amendata tematica de control la societatile de asigurare , astfel incat evaluarea riscurilor sa fie realizata in functie de clasele de asigurari practicate", explica CSA masurile care vor fi luate pentru respectarea recomandarilor CE.

In ceea ce priveste alinierea la legislatia europeana din domeniul asigurarilor, CSA spune ca va face toate demersurile legale pentru a urgenta promovarea, pana la sfarsitul acestui an, a proiectului de modificare a Legii 32/2000 privind societatile de asigurare si supraveghere a asigurarilor. Acest act transpune integral directiva privind intermedierea in asigurari.

De asemenea, CE spune ca este nevoie de eforturi suplimentare pentru transpunerea directivelor europene in ceea ce priveste institutiile care vor administra pensiile private.

Legea privind infiintarea Comisiei de Supraveghere a Pensiilor Private a fost adoptata de senatori si urmeaza sa fie promulgata.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO