Bănci și Asigurări

Conturi bancare noi, unice international

16.08.2004, 00:00 26

Noul sistem de identificare al conturilor bancare - IBAN (International Bank Account Number) va fi implementat de la 1 septembrie. Bancile romanesti vor genera de la aceasta data un cod unic de indentificare internatioanla aferent fiecarui client pentru procesarea platilor.
Codul va fi determinat in functie de un algoritm utilizat la nivel international si va cuprinde informatii despre tara de origine, institutia de credit si unitatea teritoriala, precum si contul clientului
In acest sistem, conturile vor avea acelasI format, de 24 de cifre, indiferent de institutia la care au fost deschise. Astefl, conturile romanesti vor avea aceeasI forma cu cele folosite pe plan international.
In cadrul noilor conturi, doua caractere vor fi de identificare, putandu-se astfel verifica imediat existenta unui anumit cont.
Modalitatea de identificare la nivelul institutiei, prin intermediul ultimelor 16 caractere din codul IBAN, a unitatii teritoriale a institutiei si a contului clientului de la unitatea teritoriala respectiva, se stabileste de catre fiecare institutie si se comunica Directiei de Supraveghere din BNR si administratorilor sistemelor de plati la care institutia respectiva participa. De asemenea, banca va transmite lista codurilor de identificare a unitatilor teritoriale.
Prin regulamentul Bancii Nationale care sta la baza implementarii noului sistem, bancile sunt obligate sa transmita clientilor codul IBAN. Acesta va fi utilizat atat in cadrul transferurilor prin sistemele de plati, cat si prin schemele de plata tip banci corespondent. Regulamentul prevede de asemenea ca, incepand cu 1 septembrie, se va refuza executarea unor operatiuni care folosesc vechile numere de cont.
In aceste conditii, atat clientii persoane fizice, cat sI firmele, vor trebui sa foloseasca noile conturi pentru a efectua tranzactii.
In ciuda faptului ca au obligatia de a-pi informa clientii in legatura cu trecerea la noul sistem, bancile nu auinteprins pana acum o campanie sustinuta de mediatizare. In principal, informarea clientilor se face la unitatile teritoriale ale bancilor. Spre exemplu, BRD - Soc.Gen este singura institutie care isI folosette pegina de Internet pentru a difuza aceasta informatie, punand la dispozitia clientilor un simulator, care permite aflarea noului cont.
In cazul firmelor, folosirea noilor conturi, coroborata cu obligatia recenta de a utiliza facturi personalizate va atrage noi costuri legate de tiparirea documentelor. De asemenea, oficialii Imprimeriei Natioanle, singura institutie abilitata sa tipareasca acest tip de documente, considera ca va fi cel putin dificila tiparirea conturilor extinse pe facturile de dimensiuni reduse.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO