Bănci și Asigurări

Eureko: 25% din clienţii pe pilonul III plătesc cu întârziere

Besim Jawad, CEO al Eureko Pensii: Acum piaţa corporate nu se mişcă deloc. Multinaţionalele care intenţionează să le ofere acest beneficiu angajaţilor sunt în expectativă deoarece traversează o perioadă dificilă.

Besim Jawad, CEO al Eureko Pensii: Acum piaţa corporate nu se mişcă deloc. Multinaţionalele care intenţionează să le ofere acest beneficiu angajaţilor sunt în expectativă deoarece traversează o perioadă dificilă.

20.07.2010, 00:00 216

Circa 25% din clienţii persoane fizice ai fondului de pensiifacultative Eureko Confort întârzie cu plata contribuţiilor, uniichiar şi trei luni, din cauza înrăutăţirii situaţiei economice, adeclarat Besim Jawad, directorul general al Eureko Pensii.

"Portofoliul nostru este format în cea mai mare parte dinclienţi de retail, deoarece am început să vindem anul trecut, cândpiaţa corporate era deja în declin. Clienţii corporate suntstabili, dar pe retail circa 20-30% din clienţi au întrârzieri laplată", afirmă Jawad.

Fondul Eureko Confort avea la sfârşitul lunii iunie peste 3.100de participanţi, în timp ce la nivelul întregii pieţe de pensiifacultative (pilonul III) erau circa 202.000 de participanţi. Încazul în care un client nu îşi mai poate plăti contribuţiilelunare, banii lui rămân în fond, el neavând acces la sumeleacumulate până la pensionare. Clientul poate relua economisireaatunci când situaţia sa financiară se îmbunătăţeşte.

Primele fonduri de pensii facultative au fost lansate în varalui 2007, iar în prezent piaţa numără 13 fonduri. Iniţial, acestepensii au fost gândite ca un produs pentru companii, care să leofere pensii facultative angajaţilor ca beneficiu extrasalarial. Dealtfel, până la debutul crizei acest sistem chiar funcţiona.

"Acum piaţa corporate nu se mişcă deloc. Multinaţionalele careintenţionează să le ofere acest beneficiu angajaţilor sunt înexpectativă deoarece traversează o perioadă dificilă. Partea bunăeste că, deşi unii clienţi întârzie mult cu plata, valoareacontribuţiei a rămas stabilă, în medie de 50-55 de lei pe lună",explică Jawad. Nivelul contribuţiei lunare este limitat la 15% dinvenitul salarial. Vânzările de pensii facultative către companii nusunt stimulate fiscal: chiar dacă sunt deductibile de la impozitulde profit, aceste sume sunt tratate ca o cheltuială salarială şisunt purtătoare de contribuţii de asigurări sociale, de sănătate şide şomaj.

"Pentru a stimula pilonul III trebuie să îl excluzi de la platataxelor sociale. În acest moment pentru angajator nu este niciodiferenţă între o majorare salarială şi oferirea unei pensiifacultative."

În condiţiile în care o parte semnificativă din clienţiipersoane fizice renunţă la plata contribuţiilor, iar companiile numai oferă pensii facultative angajaţilor, Jawad afirmă că, cel maiprobabil, strategia companiei pe acest segment va fi regândită."Vom proceda la fel ca la produsele de asigurare de viaţă, adicăvom încerca să atragem clienţi cu venituri peste medie, undeposibilitatea renunţării la plata contribuţiilor să fieredusă."

Noul şef: Radu Brăgărea de la Alico

La sfârşitul acestei luni Besim Jawad se va retrage din funcţiade CEO al Eureko Pensii, urmând să fie înlocuit de Radu Brăgărea,care a ocupat poziţia de director de operaţiuni în cadrul AlicoAsigurări.

Jawad face parte din echipa care a construit Eureko Pensii(fosta Interamerican Pensii) în 2006, ca manager de proiect, iar înanul următor a fost numit CEO al noii companii.

De la lansare şi până în prezent olandezii de la Eureko auinvestit 36,7 mil. euro în compania de pensii. Pe lângă fondul depensii facultative, Eureko administrează şi un fond de pensiiobligatorii (pilonul II), care avea 357.000 de clienţi la sfârşitullunii trecute.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO