Bănci și Asigurări

Încasarea salariului prin bancă poate aduce credite mai ieftine

Pe timp de criză bancherii vânează cu atât mai mult şi comisioanele pe care le implică încasarea salariului pe card

Încasarea salariului prin bancă poate aduce credite mai ieftine şi cu două puncte procentuale

Autor: Ciprian Botea

01.05.2011, 23:52 1117

Clienţii care îşi aduc şi contul de salariu la ban­că atuncicând vor să îm­pru­mu­te bani pot ob­ţi­ne fi­nanţare mai ieftinăchiar şi cu două puncte procentuale faţă de oferta standard.

"Faptul că banca are acces la ve­ni­turile lunare aleclientului şi îşi retrage automat rata lunară din contul curentînseamnă că îşi diminuează riscul, ceea ce explică reducerile dedobândă. De asemenea, băncile pot lua mult mai uşor o decizie înmomentul în care cli­en­tul respectiv vrea să-şi reînnoiascăcre­ditul sau să acceseze alt credit", co­men­tează analistulfinanciar Dragoş Cabat.

Cele mai mari reduceri de do­bândă sunt la creditele de consumşi apar în ofertele unor bănci din eşa­lonul secund, care încearcăastfel să câş­tige cotă de piaţă într-un moment în care majoritateajucătorilor sunt reti­cenţi vizavi de creditarea persoa­nelorfizice.

De exemplu, Citibank şi Emporiki au redus cu două puncteprocentuale faţă de nivelul standard dobânda la creditele de consumfără garanţii în lei pentru clienţii cărora le administrează şibanii din salariu. Dobânda nominală la creditul de consum de laCitibank coboară de la 18% pe an la 16% pe an, ceea ce înseamnă căpentru un împru­mut de 55.000 de lei pe o perioadă de şa­se ani,clientul plăteşte o rată lunară cu 60 de lei mai mică.

Scăderea dobânzilor vine în con­tex­tul în care, pe fondulscăderii ve­ni­tu­rilor, clienţii au devenit tot mai atenţi lasumele pe care trebuie să le plătească la bancă.

"Sunt destul de mulţi clienţi care compară costul creditelor,dar cred că cel mai important pentru clienţi în aceas­tă perioadănu este nivelul do­bânzii, ci dacă sunt sau nu acceptaţi de bănci",spune Cabat.

Jucătorii de talie mare au redus însă dobânzile la creditele deconsum cu cel mult un punct procentual. De exemplu, BCR şiRaiffeisen îşi tentea­ză clienţii cu dobânzi mai mici cu un punctprocen­tual faţă de varianta standard, în timp ce la BancaTransil­vania reducerea este de un sfert de punct procentual.

Contul curent a fost pentru multe bănci un cârlig princare şi-au construit în­treaga bază de clienţi de retail, luptapentru administrarea veniturilor lu­na­re ale clienţilorintensificându-se în ulti­mul an.

La creditele ipotecare, reducerile de dobândă se situează înjurul a 0,25-0,5 puncte procentuale, doar grecii de la Emporikioferind clienţilor care îşi încasează salariul la bancă o dobândăcu 1,3 puncte procentuale mai mică decât în varianta standard.

Chiar dacă reducerea este mai mică în cazul crediteloripotecare, clienţii ajung să obţină în final o economiesemnificativă având în ve­de­re perioada de rambursare mai lungă şisu­ma împrumutată mai mare.

Aplicând o reducere de dobândă de 0,5 puncte procentuale, de la6,15% la 5,65% pe an, la un credit de 40.000 de euro pe o perioadăde 30 de ani suma achitată la final de client este cu 4.600 de euromai mică, potrivit unui calcul prezentat de BCR pe site-ulpropriu.

Toţi bancherii de retail vor cât mai multe conturi desalarii

În ultimii doi ani, mai ales de când criza a început să fieresimţită puternic şi de industria bancară, miza atragerii decli­enţi cu conturi de salarii s-a multi­plicat rapid.

Orice bancher de retail are acum în lista de priorităţiextinderea acestei categorii de clienţi. Fie că este vorba de băncicare au deja poziţii puternice pe piaţa de retail, fie desprejucători care doar o tatonează.

De pildă, băncile care au tradiţie pe cor­porate banking şi îşidoresc să dez­vol­te şi anumite afaceri în retail încearcă săfolosească acest avantaj dis­cutând cu companiile clienţiaranja­men­te mai ample care să includă plata salariilor pentruangajaţi.

În cazul băncilor care au deja portofolii mari de clienţipersoane fizice, atragerea salariilor reprezintă o ancoră desiguranţă foarte importantă pentru acoperirea riscului decredit.

În acelaşi timp, clientul se poate găsi astfel într-o situaţiemai bună în raport cu banca pentru că aceasta poate avea dovadaclară a reducerii salariului, de exemplu, sau a pierderii loculuide muncă - situaţii în care se impune restructurareacreditului.

Pe de altă parte, dacă o bancă îşi convinge un client corporatesă îi atribuie plata salariilor, automat re­zultă o creştereimportantă a nu­mă­rului de carduri emise - chiar dacă an­gajatorulnu îi poate obliga pe sa­lariaţi să accepte un anumit card.Implicit, apare o sursă de comisioane pentru bancă.

Însă în contextul creşterii numă­ru­lui de credite careînregistrează res­tan­ţe sau nu mai sunt achitate deloc, ban­ca sesimte mult mai confortabil să fi­nan­ţeze un client căruia îi poatemo­ni­to­riza direct veniturile salariale.

Cu cât perioada de monitorizare este mai lungă, cu atât bancapoate avea o imagine mai corectă asupra cli­entului, poate vedea uncompor­tament de chel­tui­re a banilor şi să-i evalueze pro­filulde risc. Până acum, astfel de abor­dări re­prezentau mai de­grabăde­claraţii de in­ten­ţie din partea ban­che­rilor sau erau partedin discur­suri mai mult sau mai pu­ţin sforăitoare des­pre grijafaţă de cli­ent şi partene­riatul pe termen lung cu acesta.

Criza a pus însă presiune pe bancheri astfel încât asemeneadecla­ra­ţii încep să îşi găsească şi cores­pon­dent înrealitate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO