Bănci și Asigurări

Noul şef al Omniasig despre fuziunea cu BCR Asigurări: Strategia este „no winners and no losers“

Noul şef al Omniasig despre fuziunea cu BCR Asigurări: Strategia este „no winners and no losers“

Autor: Ciprian Valentin Botea

26.09.2011, 10:57 1803

Strategia după care ne ghidăm în această fuziune este de tipul «no winners and no losers» (fără câştigători şi fără învinşi - n.red.).Nu am împărţit posturile în structura de conducere a viitoarei companii. Vom alege dintre cei mai buni oameni indiferent în ce parte se află acum", a declarat Artur Borowinski, directorul general al Omniasig.

Omniasig avea circa 1.500 de angajaţi în decem brie anul trecut, în timp ce numărul salariaţilor BCR Asigurări ajungea la 1.100 de persoane. Şeful polonez spune că au fost formate mai multe echipe mixte care să se ocupe de integrarea diferitelor departamente, dar deocamdată nu s-a stabilit cine va conduce noua companie.

Numărul angajaţilor cu funcţii de conducere se ridică la câteva zeci. De exemplu, Omniasig avea la sfârşitul anului trecut trei membri în directorat şi alţi 20 de directori şi şefi de direcţii, la care se adăugau aproximativ 40 de directori regionali şi directori de sucursale. Situaţia este mai simplă în cazul consiliului de supraveghere, care este comun pentru toate companiile deţinute de Vienna Insurance pe piaţa românească.

Abordarea este similară şi în ceea ce priveşte reţeaua de 250 de sucursale şi agenţii deţinute împreună de Omniasig şi BCR Asigurări. Borowinski afir mă că vor fi păstrate inclusiv două sucursale afla te foarte aproape una de cealaltă dacă acestea sunt rentabile. Omniasig avea la sfârşitul anului trecut o reţea de 204 unităţi, în timp ce BCR Asigurări îşi distribuia produsele prin 176 de sucursale şi agenţii.

Acţionarul celor două societăţi, grupul austriac Vienna Insurance (VIG), a decis ca numele viitoarei companii să fie Omniasig, considerând că acesta este brandul cu cea mai mare vizibilitate.

Ajustări în modelul de business: Pregătim pachete pentru IMM-uri

Modelul de business al noii companii se va axa mai puţin pe asigurări auto, care sunt predominante în portofoliile celor doi asigurători în acest moment, şi va fi concentrat mai puternic pe partea de asigurări property, poliţe de răspundere civilă şi produse dedicate întreprinderilor mici şi mijlocii.

"Trebuie să creştem mai mult pe alte segmente deoarece poliţele auto reprezintă prea mult din portofoliu. Pregătim inclusiv pachete dedicate întreprinderilor mici şi mijlocii", a spus noul şef al Omniasig. Borowinski, 38 de ani, a fost adus la conducerea asigurătorului în luna august după plecarea lui Constantin Toma şi deocamdată aşteaptă avizul CSA pentru a-şi prelua integral atribuţiile.

Vânzările de poliţe auto, care reprezintă două treimi din piaţa asigurărilor generale, s-au prăbuşit cu 20% în prima jumătate a acestui an, în timp ce asigurările de locuinţe au crescut cu 16%, la peste 600 milioane de lei, ceea ce înseamnă o cincime din piaţa asigurărilor generale.

Integrarea operaţiunilor ce lor două companii înseamnă economii anuale de circa 10 mil. euro, susţine Borowinki. Şi oficialii grupului VIG au înaintat anterior această cifră. Omniasig a avut anul trecut cheltuieli de administrare de 131 milioane de lei (31 mil. euro), în timp ce BCR Asigurări a înregistrat cheltuieli administrative de 91 milioane de lei (circa 22 mil. euro).

Cheltuielile administrative au reprezentat, în medie, 15% din primele brute subscrise de cele două companii, ponderea fiind mai ridicată în cazul Omniasig. Asigurătorul, care s-a situat pe locul trei în piaţă la sfârşi tul anului trecut, a subscris prime de 916 milioane de lei (218 mil. euro) în 2010, ceea ce înseamnă o pondere de 21% a cheltuielilor în totalul afacerilor.

Companiile deţinute pe plan local de grupul austriac aveau deja operaţiuni comune, prin care se urmărea optimizarea costurilor.De exemplu, dosarele de daună înregistrate de Omniasig şi Asirom sunt gestionate de aceeaşi firmă - Claim Expert.

Asirom va fi păstrată ca entitate separată

Asirom are un model de afaceri diferit de celelal te două com panii, deoarece vinde şi poliţe de asigurare de viaţă, astfel că nu face obiectul planurilor de fuziune ale austriecilor. "Asirom este o com panie compozită foarte bună şi va fi păstrată ca o entitate separată", a subliniat Borowinski. O companie care se înfiinţează în acest moment nu poate obţine licenţă şi pentru asigurări generale şi pentru asigurări de viaţă.

Focusul pe eficientizarea costurilor vine în condiţiile în care austriecii au investit peste o jumătate de miliard de euro pentru achiziţia şi dezvoltarea companiilor locale, dar au recuperat numai o mică parte din această sumă. Omniasig este una dintre puţinele companii de asigurări care au obţinut profit în mod constant, dar BCR Asigurări şi Asirom au avut pierderi de zeci de milioane de euro în ultimii ani şi abia în 2010 au reuşit să obţină profit.

Vienna Insurance mai deţine pe piaţa românească BCR Asigurări de Viaţă, a doua companie din piaţa asigurărilor de viaţă, cu afaceri de peste 300 mi lioane de lei anul trecut.

Aceasta este a doua fuziune din piaţa asigu rărilor forţată de criză anul acesta. Italienii de la Generali au decis în luna martie să aducă sub umbrela ace leiaşi companii operaţiunile pe care le desfăşoară în România. Fuziunea dintre Generali Asigurări şi Ardaf s-a încheiat deja, iar cei doi asigurători operează sub umbrela aceleiaşi companii începând din această lună.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO