Bănci și Asigurări

Portofoliul de credite al turcilor de la Garanti a urcat la 1,4 mld. euro în iunie. Ce strategie au turcii pentru a urca pe piaţa de retail?

Portofoliul de credite al turcilor de la Garanti a urcat la 1,4 mld. euro în iunie

Banca şi-a bugetat pentru anul acesta o creştere cu 30% a portofoliului de credite, după ce anul trecut fusese consemnat un avans de 45%

Autor: Ciprian Botea

07.10.2011, 00:04 815

Turcii de la Garanti au ajuns la jumătatea acestui la un portofoliu de credite de aproape 1,41 miliarde de euro pe plan local, în creştere cu 1,6% în euro comparativ cu sfârşitul lunii decembrie 2010, potrivit raportului semestrial al grupului.

Creşterea este de peste 15%, exprimată în lire turceşti, în condiţiile în care lira s-a depreciat puternic în faţa monedei europene în primele şase luni din 2011.

La sfârşitul anului trecut, Garanti avea un portofoliu de credite de echivalentul a 1,39 mili­arde de euro.

Turcii deţin pe plan local o bancă şi trei instituţii financiare nebancare (IFN) specializate în credite de consum, ipotecare şi leasing. Ace­tea administrau împreună active de 2,37 miliarde de euro la sfârşitul lunii iunie, în creştere cu 42% faţă de luna decembrie 2010.

Banca încheiase anul trecut cu active de 1,4 miliarde de euro, situându-se pe locul al 14-lea în clasamentul instituţiilor de credit, cu o cotă de piaţă care urca rapid către 2%.

Turcii au preluat la sfârşitul lui 2010 şi par­ticipaţia de 27% a americanilor de la GE Money în bancă şi cele trei IFN-uri pe care le-au operat în comun în anii trecuţi.

Grupul turc nu a publicat şi informaţiile privind rezultatul net obţinut din operaţiunile locale, dar după primul trimestru subsidiarele din România ale Garanti obţinuseră un profit net de 3,2 milioane de euro.

Garanti Bank, care a contribuit cu două treimi la acest profit, a obţinut un rezultat pozitiv în primele trei luni din 2011 pentru prima dată de la lansarea ofensivei pe retail în urmă cu mai bine de patru ani.

Deşi activează pe plan local de mai bine de zece ani, turcii au rămas mult timp cu o prezenţă discretă, concentrată în zona clienţilor corporate. Ofensiva pe retail a fost lansată abia în 2007 şi pentru a susţine această creştere Garanti a adus anul trecut la capitalul băncii locale aproape 200 milioane de euro prin trei operaţiuni de majorare. Expansiunea rapidă s-a soldat cu o pierdere de 30 milioane de euro în 2010.

Creşterea cu 1,6% a soldului creditelor acordate de subsidiarele locale ale grupului turc după primele şase luni vine în contextul în care banca îşi bugetase pentru anul acesta o creştere cu 30% pe creditele acordate. Nu există date privind soldul exact al creditelor acordate exclu­siv de bancă la finalul primului semestru, dar în decembrie 2010 banca avea un portofoliu de credite de 767 milioane de euro, după o creştere anuală de 45%.

Cu active de peste 2,37 milioane de euro, România este a doua cea mai mare piaţă din afara ţării de origine pentru grupul Garanti, după Marea Britanie. Grupul turc administra la sfâr­şitul lunii iunie active de aproape 65 miliarde de euro şi a avut un profit net de 807 milioane de euro în primul semestru.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO