Bănci și Asigurări

Românii au achitat cu cardul cumpărături de 19 miliarde de lei în nouă luni

Românii au achitat cu cardul cumpărături de 19...

Autor: Ciprian Botea

18.11.2013, 18:19 385

Deţinătorii de carduri au efectuat plăţi la terminalele POS instalate de bănci în ma­gazine în valoare de 19 mi­liarde de lei (4,2 mld. euro) în primele nouă luni din acest an, în creştere cu 16% faţă de aceeaşi perioadă din 2012, potrivit datelor BNR. Plăţile cu cardul au atins astfel un nou vârf istoric.

Şi retragerile de numerar de la ATM-uri au continuat să crească, dar într-un ritm mai lent, respectiv 8%. Sumele retrase de pe carduri au ajuns la 86 miliarde de lei (19 mld. euro) după primele nouă luni.

Sumele cheltuite de pe carduri s-au dublat în ultimii cinci ani, inclusiv ca o consecinţă a creşterii reţelei de acceptare, dar retragerile de numerar de la ATM-uri continuă să reprezinte grosul tranzacţiilor, în condiţiile în care mulţi români încă îşi golesc conturile la bancomat în ziua de salariu.

Tranzacţiile cu carduri au crescut inclusiv datorită numărului mai mare de „plastice“ aflate pe piaţă. Astfel, la sfârşitul lunii septembrie băncile aveau în portofolii 11,4 milioane de carduri active, cu o jumătate de milion de unităţi peste nivelul din aceeaşi perioadă a anului trecut.

Deţinătorii de carduri emise de băncile locale au efectuat în primele nouă luni

131 de milioane de plăţi la POS-uri din ţară şi străinătate şi 171 de milioane de retrageri de numerar de la ATM-uri.

Valoarea medie a unei plăţi la POS este de 140 de lei, fiind în scădere în ultimii ani, în condiţiile în care tot mai mulţi români au început să utilizeze “plasticele” şi pentru cum­părături zilnice, de valoare mică. Va­loa­rea medie a unei tranzacţii este de aproape 500 de lei, adică o treime din salariul mediu net lunar, în medie fiecare card fiind utilizat pentru două retrageri de numerar pe lună.

Deşi tot mai mulţi clienţi au ajuns să utilizeze cardurile la POS-uri, specialiştii spun că piaţa locală este în continuare în stadiu emergent şi că este loc în continuare pentru creşterea reţelei de acceptare.

După primele nouă luni, băncile aveau o reţea de POS-uri instalate la comercianţi de aproape 128.000 de unităţi, cu 2.800 mai multe decât în septembrie anul trecut. Numărul de ATM-uri a scăzut cu circa 60 de unităţi faţă de sfârşitul anului trecut, dinamică explicată de restrângerea reţelelor teritoriale ale băncilor.

Deşi reţeaua de POS-uri a crescut cu 50% în ultimii cinci ani, numărul punctelor de vânzare este în continuare de patru ori mai mare decât cel al terminalelor de plată existente. Practic, gradul de acoperire cu POS-uri este chiar mai mic decât 1 din 4, deoarece multe magazine, în special retaileri de îmbrăcăminte, au câte două sau chiar trei terminale de plată de la bănci diferite instalate la fiecare casă de marcat. 

Băncile nu au reuşit deocamdată să con­vingă prea mulţi comercianţi mici, de pro­ximitate, să accepte plata cu cardul, ma­jo­ritatea POS-urilor fiind instalate în marile re­ţele de hipermarketuri, super­mar­keturi sau la retailerii de îmbrăcăminte. O barieră im­portantă pentru extinderea reţelei de POS-uri este reprezentată de comi­sioa­nele per­cepute de bănci, de până la 2-3% din valoarea tranzacţiei.

Tranzacţiile cu cardul pe internet s-au ri­di­cat la echivalentul a 300 mil. euro în pri­mele nouă luni, deţinătorii de „plastice“ fiind în continuare reticenţi să efectueze astfel de tranzacţii de teama fraudelor, deşi ni­velul acestora este pe piaţa locală de opt ori sub media europeană.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 19.11.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO