Bănci și Asigurări

Şeful Cetelem: Numai cu promoţii mai putem da credite

Gilles Zeitoun a preluat conducerea Cetelem la începutul acestui an

Gilles Zeitoun a preluat conducerea Cetelem la începutul acestui an

14.06.2010, 23:39 152

Cetelem, cea mai mare companie de credite de consum de pe piaţalocală, şi-a bugetat pentru acest an o creştere de 25% a volumuluide credite noi faţă de 2009, mizând pe diverse promoţii ca "DAEzero" sau reduceri de dobândă.

Gilles Zeitoun, directorul general al companiei, afirmă că numaicu promoţii clienţii mai iau credite în această perioadă. Cetelem,controlată de gigantul francez BNP Paribas, acordă în specialcredite în magazine pentru bunuri de folosinţă îndelungată (cum arfi electronicele, electrocasnicele sau mobila), dar şi împrumuturide nevoi personale şi pe card.

"Volumul de credite noi de consum a scăzut cu 50% în toată piaţaanul trecut, tendinţă în care ne-am încadrat şi noi. Primele douăluni din acest an s-au situat la un nivel redus din punctul devedere al împrumuturilor noi, dar din martie am observat o creşterede 25% faţă de aceeaşi perioadă din 2009. Totuşi, anunţareareducerii salariilor bugetarilor şi a pensiilor a diminuat puţincererea de credite, dar efectul va fi temporar", explică Zeitoun,francezul care a preluat conducerea companiei la începutul acestuian, înlocuindu-l pe Daniel Boaje.

Cetelem acordă împrumuturi numai în lei, cu rate fixe, iar lasfârşitul anului trecut avea în sold credite de 900 mil. lei (213mil. euro), în scădere cu 18% faţă de 2008, când soldul era de1,093 mld. lei. Creşterea creditelor noi din ultimele câteva lunis-a datorat promoţiilor derulate în magazinele partenere, spuneşeful Cetelem. Astfel, compania a avut în martie şi aprilie opromoţie în magazine de tip "DAE zero", adică împrumuturi fărădobânzi şi comisioane, costurile fiind suportate de finanţator şide retailer. De asemenea, Cetelem a redus dobânda la creditele denevoi personale, DAE (dobânda anuală efectivă, care cuprinde toatecosturile) începând acum de la 15% pe an, faţă de 19% în trecut. Îngeneral, DAE practicată de firmele de credite de consum laîmprumuturile în lei ajunge şi la 30-40% pe an, mult peste dobândade politică monetară a Băncii Naţionale, de 6,25%. Circa 45% dincreditele acordate de Cetelem în 2009 au fost cele din magazine,30% pe card, 20% de nevoi personale, iar 5% auto.

Cetelem a mers pe pierdere anul trecut, dar nu a precizatvaloarea acesteia. În 2008 pierderea a fost de 25,4 mil. lei (6,9mil. euro).

"Unul dintre obiectivele mele este să obţinem profit în 2011sau, cel târziu, în 2012. Cauza pierderii de anul trecut a fostriscul de credit, în condiţiile în care 10% din portofoliu suntîmprumuturi neperformante. Din acest motiv, am majorat numă-rul deangajaţi din departamentul de recuperare de creanţe de la 40 la130. Anul acesta se vede o uşoară îmbunătăţire a neperformantelor,rata a coborât sub 10%."

Directorul general al Cetelem afirmă că societatea şi-a redus cu8% numărul de angajaţi în 2009, prin neînlocuirea celor care auplecat din companie odată cu închiderea unor puncte de lucru dinunele magazine, din cauza falimentului mai multor retaileri. Înprezent compania are 850 de angajaţi, 170 de puncte de lucru înmagazine şi parteneriate cu peste 3.200 de retaileri pentrufinanţarea clienţilor care cumpără produse din unităţileacestora.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO