Burse - Fonduri mutuale

Mariana Gheorghe, Petrom: Am inceput procesul de prioritizare a investitiilor din cauza crizei

Mariana Gheorghe, Petrom: Am inceput procesul de prioritizare a investitiilor din cauza crizei
06.11.2008, 20:00 50

Vanzarea segmentului de petrochimie, gasirea unor parteneri pentru dezvoltarea Doljchim, vanzarea Petrom Distributie Gaze, a motelurilor, terenurilor sau statiilor neprofitabile sunt analizate acum de companie in scopul reducerii pe cat posibil a costurilor operationale.

"Am inceput sa studiem portofoliul de proiecte pe toate diviziile si urmarim doua lucruri in prioritizarea lor: rentabilitatea si perioada de recuperare a investitiilor. Luam in calcul diverse scenarii care constituie elemente de constructie bugetara pentru anul viitor", a declarat Mariana Gheorghe, directorul general executiv al Petrom.
Spre exemplu, pe partea de explorare si productie, in cazul unor investitii cum ar fi dezvoltarea zacamantului off-shore Delta, se ia in calcul posibilitatea folosirii unor tehnologii mai ieftine chiar si in contextul in care nu s-ar mai realiza termenele initiale de finalizare. Segmentul de rafinare, dar si cel de retail, activele non-core ale companiei sunt directii in care reprezentantii Petrom se uita in acest moment pentru reducerea cheltuielilor operationale in timpul crizei.
"Nu am luat inca decizia de a vinde rafinaria Arpechim, dar ne gandim la transformarea acesteia astfel incat sa aiba si alte utilizari. Mai avem timp cativa ani sa decidem ce vom face cu aceasta unitate, in contextul in care noi acum ne concentram pe dezvoltarea Petrobrazi. Avem negocieri cu un partener pentru vanzarea Petrom Distributie Gaze, cautam potentiali parteneri pentru Doljchim si incercam sa vindem motelurile, terenului si statiile care nu sunt rentabile", a mai precizat Mariana Gheorghe.
Potrivit acesteia, cu cat scade pretul barilului de petrol, cu atat mai tare este afectat cash-flowul companiei si deci abilitatea acesteia de a obtine fonduri pentru investitii, strategiile privind contrplul costurilor devenind foarte importante.
Pe segmentul de rafinare si marketing, vanzarile prin statii ale Petrom au crescut cu 26% in al treilea trimestru al anului comparativ cu perioada similara din 2006, in timp ce volumul total a crescut cu 6% in perioada analizata.
In primele noua luni ale anului, vanzarile prin statii au crescut cu 25%, in timp ce vanzarile totale au crescut cu 14% fata de primele noua luni din 2007. Insa, comparativ cu al doilea trimestru al anului, vanzarile totale din marketing au crescut cu doar 2,7% in al treilea trimestru in conditiile in care cresterea inregistrata in al doilea trimestru fata de primul a fost de 18%.
"Criza financiara va afecta si pietele economiei reale. Ar fi nerealist sa nu ma astept la acest lucru, iar acest fenomen se va vedea si asupra consumului de carburanti. Cu toate acestea, in luna octombrie a anului acesta am inregistrat recordul absolut de vanzari prin intermediul statiilor, cresterea in volum fata de aceeasi luna a anului trecut fiind de peste 30%, pana la un nivel de 200 de milioane de litri. Beneficiem de cele mai scazute preturi la pompa, iar investitiile in partea de servicii se vad. Cu toate acestea, pentru anul viitor sper sa atingem un nivel similar de vanzari cu cel de anul acesta, cu o marja de plus/minus 5%", a mai declarat reprezentanta Petrom.
Potrivit acesteia estimarea pentru anul viitor tine cont de impactul pe care criza il va avea asupra clientilor corporate si asupra bonitatii lor.
"Inca nu intelege nimeni impactul acestei crize si de aceea este foarte dificil de facut acum estimari pentru ceea ce va urma", a mai precizat Gheorghe.
Pe partea de rafinare, compania a procesat 4,57 mil. tone de titei in primele noua luni ale anului, in crestere cu 2% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Marjele de rafinare au scazut cu 86% in perioada analizata pana la un nivel de 0,59 dolari/ baril, reflectand pe de o parte deterioarea marjelor la benzina si la produse grele, precum si diferenta mai mica intre titeiul Bret si Ural, iar pe de alta parte, efectul negativ al pretului ridicat al titeiului asupra consumului propriu de energie.
Pe partea de explorare si productie, cel mai important segment de business din cadrul Petrom, in al treilea trimestru al anului s-a inregistrat un profit operational (EBITDA) de 1,67 miliarde de lei (466,4 mld. euro), in crestere cu 81% comparativ cu perioada similara a anului trecut si cu 25,7% mai mare fata de al doilea trimestru al acestui an, in ciuda scaderii accelerate a pretului titeiului incepand din luna august.
Pretul titeiului Brent a scazut de la un maxim de 143 de dolari pe baril la mijlocul lunii iulie la 60 de dolari pe baril la finele lunii octombrie.
Investitiile in segmentul de explorare si productie in al treilea trimestru al anului au ajuns la 893 de milioane de lei (294,4 milioane de euro), in crestere cu 21% fata de aceeasi perioada din 2007.
Productia totala a fost de 51,89 milioane barili echivalent petrol in primele noua luni, in scadere cu 2% fata perioada similara din 2007. In primele noua luni ale anului, segmentul de explorare si productie a generat un profit operational de 4,27 mld. lei (1,19 mld. euro), cu 68% mai mare fata de aceeasi perioada din 2007.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO