Business Construct

7,5 mld. euro pentru a respira in trafic

7,5 mld. euro pentru  a respira in trafic

Click pentru imaignea marita

28.02.2008, 15:09 25

Conform masterplanului pentru transport prezentat recent de PMB este nevoie de investitii de minimum 2 mld. euro pana in 2013 pentru a evita un blocaj total al traficului din Bucuresti si de alta jumatate de miliard pana in 2027. Aceste sume reprezinta numai investitiile in infrastructura, fie constructie, fie reabilitare, si in materialul rulant al RATB, neincluzand banii necesari constructiei de locuri de parcare.
Gradul de motorizare va fi in 2013 cu circa 32% mai mare decat cel de 1,1 milioane de masini inmatriculate in Bucuresti in 2007 si aproape dublu fata de acelasi an de referinta in 2027. Altfel spus, la o evolutie demografica stabila, cu o usoara migrare spre zonele limitrofe, in 2027 ne vom apropia de o medie de aproape o masina pe cap de locuitor, conform acestui masterplan.
Importanta inchiderii inelelor principale de circulatie este necesara in momentul in care circa 30% din cele 910.000 de deplasari zilnice cu masina personala prin Bucuresti nu au ca destinatie aria administrativa a orasului, ci zone externe. O treime din traficul actual ar putea fi dirijat, daca se vor oferi variante ocolitoare, departe de centrul orasului. Unul dintre cele mai importante proiecte este in continuare cel de finalizare si largire a soselei de centura de catre Ministerul Transporturilor.
Majoritatea urbanistilor si a expertilor in transporturi sunt de parere ca una dintre cele mai mari probleme privind traficul bucurestean este faptul ca esti, in cele mai multe cazuri, nevoit sa traversezi orasul dintr-o parte in alta aglomerand centrul in lipsa unor inele de circulatie.
Limitarea fizica a infrastructurii rutiere din Capitala reiese si din studiul de transport al PMB, conform caruia nivelul de serviciu pe axul central Nord-Sud al Bucurestiului, respectiv raportul intre cerere si capacitatea drumului este de 0,7, adica un tronson care poate sustine maximum 10 masini la un moment dat este folosit de sapte masini, cifre obtinute in conditii de trafic mediu, neaglomerat.
Evitarea blocarii traficului in Bucuresti va necesita insa si o serie de masuri nepopulare in randul soferilor, printre care parcarea cu plata, amendarea si ridicarea tuturor vehiculelor parcate ilegal si impunerea unei taxe de trecere prin centrul Capitalei. In lipsa locurilor de parcare, aceste masuri insa vor fi foarte greu de introdus.


11.500 de locuri de parcare pe hartie
PMB are finalizate 17 studii de fezabilitate pentru construirea de parcari subterane care totalizeaza circa 11.500 de locuri. Toate proiectele vor fi dezvoltate in parteneriat public-privat, PMB oferind terenul, investitorul urmand sa dezvolte din banii proprii respectivul complex, bani pe care ii va recupera din incasarea unei taxe de parcare.
Primele parcari subterane facute de PMB vor putea fi folosite cel mai devreme in doi ani, anul acesta urmand sa inceapa lucrarile la parkingurile de la Gara de Nord (1.760 de locuri) si din Piata Universitatii (maximum 1.000 de locuri).
"Daca totul merge bine, ne asteptam ca anul acesta sa inceapa lucrarile la cele doua parcaje, urmand sa demaram in cel mai scurt timp procesul de realizare a altor 15 proiecte de acest tip pentru care avem deja studii de fezabilitate", a declarat Gheorghe Udriste, directorul Directiei generale de infrastructura si de servicii publice din cadrul PMB, cu ocazia lansarii "Strategiei de parcari din Capitala", un studiu realizat de compania spaniola de consultanta Inocsa. Investitia totala estimata pentru realizarea lor este de circa 311 milioane de lei (circa 84 mil. euro), fara a include proiectele de la Gara de Nord si din Piata Universitatii.
Udriste a precizat ca se ia in considerare posibilitatea constituirii unor "pachete", care sa cuprinda mai multe parcaje, pe principiul de delimitare a axei nord-sud. Aceasta masura ar putea aduce beneficii considerabile in ceea ce priveste administrarea lor, fiind vorba in acest caz de 5-6 mari administratori de parcari.
Conform strategiei PMB, Bucurestiul are nevoie pana in 2013 de minimum 30.000 de noi locuri de parcare, in urmatorii 10 ani cererea urmand sa creasca pana la 90.000 de locuri de parcare. Ritmul mediu de constructie necesar estimat de autorii studiului este de 9.000 de locuri pe an.
Astfel, daca PMB reuseste sa atinga acest ritm, necesarul de locuri de parcare va fi acoperit abia in 2017, la un nivel de 90.000 de locuri in total. Costurile de constructie pentru cele 17 proiecte sunt estimate la circa 120-150 milioane de euro. Principalele locatii vizate sunt zonele centrale cum ar fi Piata Amzei sau Piata Hurmuzachi.
In ceea ce priveste problema tarifului perceput de operatorii parcarilor, Udriste a evitat un raspuns direct, mentionand ca factorul "cel mai mic tarif practicat" va avea o pondere importanta in punctajul total de la licitatiile care vor fi facute. El a precizat de asemenea ca riveranii vor beneficia de tarife preferentiale, practica raspandita in toata Europa Vestica. "Nu pot sa va spun exact un pret. El va fi stabilit la licitatii. Pot sa va spun insa ca el nu va fi la nivelul celor practicate acum in marile capitale europene", a declarat oficialul PMB.
Pentru calcularea tarifului se vor lua in calcul mai multi factori, printre care nivelul de trai si al salarizarii din Capitala, gradul de ocupare estimat pentru noile parcaje, precum si dinamica traficului in respectivele zone.
Una dintre marile probleme ale dezvoltarii de parcari prin parteneriat public-privat este acel tarif perceput pentru locul de parcare. Tinand cont ca studiul Inocsa releva faptul ca 80% dintre bucurestenii intervievati nu sunt pregatiti sa plateasca o taxa pentru parcarea in locuri special amenajate, tariful va fi cu siguranta un subiect de mare interes pe viitor.


220 mil. euro pentru drumuri
Administratia Strazilor va beneficia de un buget total de circa 220 de milioane de euro, cu 40 milioane de euro mai mult decat anul trecut, pentru reabilitarea infrastructurii rutiere de care raspunde, respectiv bulevardele si pietele principale, conform proiectului de buget pentru anul in curs propus de PMB.
"Bugetul pentru infrastructura este unul echilibrat. Anul acesta urmeaza sa incepem reabilitarea a circa 40-50 de kilometri de linii de tramvai, pana acum fiind deja reabilitati circa 170-180 de km dintr-un total de 300 km de cale dubla", a declarat Gheorghe Udriste. El a precizat ca printre zonele in care se va reabilita sina de tramvai se numara Calea Vacaresti, Mihai Bravu si bulevardul Basarabia.
Cele mai mari alocari bugetare, circa 22% din total, vor merge spre RATB. Regia va primi circa 70 milioane de euro pentru reabilitarea caii de rulare a tramvaielor si aproape 75 milioane de euro pentru achizitia si reabilitarea parcului de autobuze.
Printre bugetele care au scazut fata de anul trecut este cel acordat RADET, in special din cauza micsorarii subventiilor pe energie termica livrata populatiei cu aproape 20%, pana la circa 100 milioane de euro. Desi bugetul local a marit contributia fata de 2007 cu circa 12 mil. euro, pana la 85 mil. euro, subventiile acordate de la bugetul de stat au fost reduse de la 52 milioane de euro in 2007 la 17 milioane de euro anul acesta. In 2007 cheltuielile totale ale PMB s-au ridicat la peste 1 miliard de euro, pentru anul in curs fiind estimat un nivel de circa 1,3 miliarde de euro.
Principalele bulevarde din Bucuresti, cum ar fi Magheru, Carol sau Unirii, vor avea din aceasta primavara benzi unice pentru autobuze si troleibuze, PMB urmand sa stabileasca pana la sfarsitul lunii aprilie o lista cu respectivele artere.


Reteta pentru cosmarul din trafic

11 proiecte pentru completarea inelului interior
Modernizare Pasaj Piata Muncii, Realizare Pasaj Iancului - Mihai Bravu, Pasaj Basarab, Pasaj Subteran Grozavesti - Razoare- Calea Rahovei, Pasaj subteran Piata Sudului

5 proiecte pentru completarea inelului median
Legatura intre Splaiul Dudescu - Sos. Oltenitei, largire strada Luica si str. Tr. Magurele, largire strada Fabrica de Glucoza.

20 de proiecte de strapungeri si largiri de strazi
Cele mai importante vor fi modernizare si largire la 4 benzi a Soselei de centura existente, Pasaj suprateran Doamna Ghica - Colentina

9 proiecte de legatura cu autostrazile
Legatura dintre Splaiul Dudescu - Autostrada Bucuresti - Constanta; Splaiul Independentei - Ciurel si Autostrada A1 Bucuresti - Pitesti; largire si modernizare strada Berceni - Aparatorii Patriei cu pasaj peste calea ferata

69 de proiecte pentru parcari
Parcari subterane Gara de Nord, Piata Presei Libere, Piata Domenii, Piata Universitatii, Bulevardul Magheru

12 proiecte de administrare a traficului
Sistem de informare in trafic pentru parcari, dezvoltare web-site pentru informarea online asupra traficului

10 proiecte pentru siguranta circulatiei
Permiterea virajelor la stanga numai in anumite intersectii, marirea numarului de treceri de pietoni, interzicerea parcarii in apropierea trecerilor pentru pietoni etc.

10 proiecte pentru metrou
Extensii - 1 Mai - Laromet, Nicolae Grigorescu -
linia de centura, 1 Mai - Aeroport Otopeni sau linie noua Piata Victoriei - Otopeni, Gara de Nord - Gara Progresul; Linii noi - Drumul Taberei - Universitate - Pantelimon, Drumul Taberei - Piata Unirii - Pantelimon, Sos. Alexandriei - Colentina, Crangasi - Dristor.

Sursa: Masterplanul general pentru transport urban al PMB

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO