Business Construct

Amenajari interioare: Intre arta si afacere de lux

Amenajari interioare: Intre arta si afacere de lux

Fabricile de profil din Romania inca nu accepta sugestii si nici nu accepta sa produca mobilier unicat. Potrivit designerilor, producatorii romani vor fabrica unicate peste 5-10 ani

28.06.2007, 17:26 357

A inceput ca un curent generat de cativa oameni care si-au lansat propriile colectii si care nu a avut mult de asteptat inainte ca romanii sa "prinda gustul" pentru mobilierul personalizat. Mobila de designer, tendinta foarte populara printre occidentali, inseamna in primul rand lux, dar si unicitate sau exclusivism. Colectiile lor de serie limitata sunt apreciate de cunoscatori, care isi pot permite sa se aseze in living pe o canapea de 7.000 de euro. "Se disting trei mari categorii de clienti: cei (cu venituri - n.red.) peste medie care isi permit un lux, care deja sunt familiarizati cu anumite concepte si care stiu ce vor, au vazut deja in cataloage nume mari de designeri si apeleaza de la inceput la ei, clientul mediu care isi da seama pe parcurs ca nu are nici timp, nici suficiente idei si apeleaza ulterior la designer; din cea de-a treia categorie fac parte tinerii care acum pornesc la drum si se bucura ca au in sfarsit o casuta a lor, uneori fara nimic in ea, si romanii peste 55-60 de ani care isi accepta statutul", a spus Anca Iorgoveanu, designer care si-a creat propria afacere de profil Euro Arc Invest.


Sticla, regina interioarelor
Mobila marca unui designer roman este mobila simpla, eleganta, romanii renuntand de cativa ani buni la spatiile opulente si la liniile complicate. Ideea de baza este de minimalism si de imbinare de stiluri, insa cu cat mai simplu, cu atat mai bine. Spatiul agreat de designer este spatiul deschis, luminat natural. In acest decor obiectele din sticla sunt la mare cautare, de la piesele de mobilier la decoratiuni si pana chiar la pereti despartitori. O importanta aparte o are lumina, al carei efect poate sa fie crucial in crearea unei atmosfere de vis sau a unui decor banal.
"In designul de mobilier se folosesc din ce in ce mai multe materiale ca sticla, metalul, imprimeurile, insa mobila din PAL si MDF ramane in continuare in tendinte", spune Cristian Ungureanu, junior designer la Rovart.
S-a renuntat de asemenea la corpurile inalte in favoarea celor de mici dimensiuni, pentru o sufragerie fiind suficiente o canapea cu doua sau trei locuri, doua fotolii si eventual un taburet. Jocul formelor geometrice s-a mutat de pe planseta designerilor in sufragerii, cubul, prisma, sfera, cilindrul fiind in topul preferintelor specialistilor, iar finisajele foarte bine realizate. "Consider ca romanii au prins gustul pentru mobila de designer odata ce au aflat ca aceasta exista, ca au acces la genul acesta de mobilier si ca investitia emotionala
si materiala le satisface cerintele", spune Cristian Ungureanu. Pe masura cresterii accesului la informatie si odata cu aparitia unui numar tot mai mare de reviste de specialitate, gusturile s-au rafinat si ele. Inainte sa aleaga, romanii se documenteaza, intreaba, dar si critica sau cer pareri avizate. "Este greu de definit stilul la romani. Consider ca romanul abia acum invata, fiindca acum are de unde
sa aleaga. De cele mai multe ori clientul isi doreste ceva simplu pentru ca isi doreste sa scape de corvoada veche in care aveam peste tot mobila si covoare, bibelouri si lampi cu ciucurasi", spune Anca Iorgoveanu.


Designerii pariaza pe minimalism
La o prima vedere s-ar putea sa para ca pe masura ce se renunta la multe obiecte de design, optiunile devin si ele mai limitate. Designerii nu sunt insa ingrijorati, cu toate ca sunt putini cei care sunt dispusi sa le produca ideile. "Personal concep un mobilier modern, minimalist, pentru ca sunt adepta unui stil aerisist, practic, familial. Imi place foarte mult si clasicul, dar in Romania inca sunt greu de gasit cei care sa-si produca ideile", spune Anca Iorgoveanu.
La randul sau si Cristian Ungureanu spune ca se orienteaza catre "un stil aerisit, minimalist si poetic". Daca in urma cu zece ani, designul de mobila era un domeniu care nu parea ca ar putea sa aiba prea multi adepti in Romania, situatia sta cu totul altfel astazi. "Acum zece ani existau pe piata doar trei firme care importau gresie si faianta. Acum, sunt probabil cateva zeci. Sunt foarte multe variatii. Romanul stie acum si datorita revistelor de specialitate ce se 'poarta', in materie de mobilier in fiecare an si datorita accesului sporit la informatia de specialitate",
spune Anca Iorgoveanu. In ceea ce priveste materialele, Iorgoveanu spune ca este adepta celor naturale, pe care incearca sa le includa cat mai mult in piesele pe care le semneaza: bambus si piatra. Durata unui proiect poate fi de cateva luni sau chiar de un an in functie de client si de constructor.


Tendinta: tapetul retro
Se asociaza de multe ori curentele care traverseaza lumea modei cu cele care se regasesc in casele aristocrate. Iar fiecare schimbare de anotimp se presupune ca ar trebui sa aduca si o noua tendinta in materie de mobilier. In realitate, o persoana isi schimba mobila de cateva ori in viata, iar tendinta pentru care opteaza la un moment dat tine mai mult de confort si mai putin de ceea ce este frumos. Se opteaza mai degraba pentru schimbarea decoratiunilor si mai putin pentru renuntarea la piesele de mobilier.
"Daca la moda poti sa tii pasul cu tendintele, dupa parerea mea este greu sa tii pasul cu tendintele in mobilier. Nu iti poti schimba mobila la doi sau trei ani. Dar desigur poti sa te apropii. Eu cred mult in lumea interioara a fiecarui client. Tendintele trec si clientul trebuie sa se simta bine in locuinta sa si dupa. Dar, ca sa amintesc o tendinta din acest an, pot spune ca a inceput sa se poarte mult din nou tapetul, cu motive florale sau alb/negru si cu accente de rosu sau verde", explica Anca Iorgoveanu.
Insa inainte de toate, designerul trebuie sa gaseasca calea de mijloc intre confortabil si modern, astfel incat efectul la final sa fie cel dorit. "Romanii sunt de obicei foarte practici, dupa parerea mea, si nu-ti accepta combinatii mai greu de intretinut sau care ulterior
nu le-ar folosi decat ca perspectiva sau imagine intr-o revista", spune Anca Iorgoveanu.
De obicei, persoanele care apeleaza la sfaturile unui designer sunt deschise la ideile acestora si dispuse sa incerce si combinatii la care initial nu s-ar fi gandit.
"Cred ca reticenta exista peste tot referitor la un design de produs sau la o amenjare mai deosebita. Important este ca lucrul respectiv sa fie accesibil ca mesaj si evident inteles", explica Ungureanu. Romanii sunt deschisi in general la nou, continua el, nu se sperie asa usor de un stil de mobilier sau de o amenajere mai deosebita.
Parerea este sustinuta si de Anca Iorgoveanu. "Pentru ca acum sunt multe reviste, emisiuni, romanii se 'socheaza' din ce in ce mai putin. Daca de exemplu le propui un pat de sticla sau frunze de artar lipite in baie in loc de faianta, s-ar putea sa le placa, dar nu vor arata ca nu s-au gandit niciodata ca ar fi posibila realizarea lor", spune ea.
Un rol important in cultivarea preferintelor il au insa producatorii de mobila care prin piesele pe care le creeza expun de fapt o tendinta existenta la un moment dat. Insa putini sunt producatorii romani care tin cont de sfaturile desigerilor atunci cand isi proiecteaza liniile de productie sau cand vin pe piata cu noi proiecte.
"In Romania va mai dura pana cand o fabrica va accepta sugestii sau chiar proiecte unicat. Mai vorbim peste 5-10 ani", spune Anca Iorgoveanu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO