Business Construct

Arhitectura: Mallurile viitorului

Arhitectura: Mallurile viitorului
29.10.2008, 15:31 114

Unul dintre primele centre comerciale care vor pune bazele unei astfel de arhitecturi ar putea fi proiectul companiei britanice de investitii si dezvoltare imobiliara Westhill Development, prezenta pe piata locala din anul 2006.

Centru comercial Zenith, care va atrage o investitie de 140 de milioane de euro, va fi situat in Ploiesti si va cuprinde zone mari de recreere, precum si un amplasament pe acoperisul cladirii. Designul Zenith a fost realizat de compania britanica de arhitectura Benoy, specializata in proiectarea centrelor comerciale, iar lucrarile de constructie au inceput la sfarsitul lunii septembrie - inceputul lunii octombrie, urmand ca mallul sa fie deschis in 2010.
"Ne dorim ca Zenith sa fie o constructie fezabila, al carei design sa fie la moda si peste 10-15 ani. De asemenea, ne dorim ca acest proiect sa reprezinte o sursa de inspiratie printre arhitectii atat romani, cat si straini, pentru mallurile care vor fi construite de acum inainte. De altfel cred ca oricare arhitect isi doreste aceste doua lucruri pentru cladirea sa: sa reziste si sa deschida noi orizonturi", a declarat Carl Francis, directorul Benoy pentru regiunea Europei de Est si arhitectul sef al Zenith.
Centrul comercial este amplasat la mica distanta de centrul Ploiestiului, in apropierea hipermarketului Carrefour. Intr-o prima etapa de construire, mallul va avea o suprafata inchiriabila de 58.000 de metri patrati, urmand ca in cea de-a doua faza suprafata inchiriabila sa se ridice la 72.000 de metri patrati.
Mallul va include un health club, piste de bowling, spatii de joaca pentru copii, un cinematograf de tip multiplex, cu 10 sali de cinema, precum si un cazinou. De asemenea, exista posibilitatea sa fie ridicat in interiorul mallului, pe intreaga inaltime a
acestuia, un panou de escalada pentru alpinisti. "Nu am vrut sa construim o alta cutie mare de inox care sa adune la un loc mai multe magazine. Am dorit sa facem din Zenith un loc de intalnire si de recreere in care oamenii sa se simta mai in largul lor. Spatiile ni le-am dorit sa fie cat mai deschise, elementul principal al mallului fiind parcul din fata acestuia precum si piata de la intrarea in magazin", a adaugat Francis.
"Pentru a reflecta cat mai bine caracterul atat de divers al Romaniei, la exterior, dar mai ales la interior, vom folosi materiale precum piatra naturala, lemnul, sticla colorata sau chiar stuful, material extrem de neobisnuit pentru constructia unui mal. Prin utilizarea acestor materiale vrem sa dam cladirii un aspect mai personal, cu care ploiestenii sa se identifice cu Zenith", a continuat directorul Benoy.
Compania de arhitectura britanica a fost implicata in proiectarea mai multor centre comerciale, proiecte rezidentiale sau mixte in circa 46 de tari.
 
Mixul de chiriasi genereaza succesul unui mall. Directorul Benoy a apreciat ca reusita unui mall este data in principal de mixul de chiriasi pe care magazinul va urma sa-i gazduiasca. "Este extrem de important sa le dai oamenilor atat ceea ce cer, cat si ceea ce-si doresc. Mixul trebuie astfel sa vizeze nevoile si dorintele clientilor", a continuat Francis. Zenith va avea chiriasi atat branduri internationale, cat si antreprenori romani si va comercializa pe langa bunuri de larg consum si bunuri de lux.
Un alt criteriu care poate conduce la reusita unui proiect imobiliar destinat activitatii de retail il reprezinta accesibilitatea noului mall.
In acest sens Westhill va investi si in crearea unei sosele de acces cu patru benzi pe o distanta de circa 350 de metri pe ambele laturi frontale ale magazinului. Investitia in infrastructura va fi cuprinsa intre 6 si 7 milioane de euro. De asemenea, mallul prevede constructia unei parcari supraterane pe trei niveluri, cu o capacitate de 2.250 de locuri.
"Cel mai important aspect care conduce la reusita unui proiect imobiliar de retail este accesibilitatea acestuia si acest lucru este cu atat mai important in Romania", a adaugat Francis.
 
Cum sunt distribuite magazinele. Obiectivul pe care orice mall ar trebui sa si-l propuna ar trebui sa fie atat atragerea cat mai multor clienti, cat si pastrarea acestora pentru o perioada cat mai indelungata in magazin si incurajarea lor sa cheltuie.
"Este mult mai usor sa incurajezi clientii sa cumpere daca aduni la un loc acelasi tip de magazine, astfel clientii nemaifiind nevoiti sa alerge in tot mallul pentru a-si cumpara lucrurile de care au nevoie".
De asemenea, amplasarea magazinelor in interiorul mallului trebuie sa tina seama si de nivelul de inaltime si adancime necesar fiecarui tip de magazin. Din aceasta cauza, magazinele mari, precum supermarketurile si magazinele de electronice si electrocasnice, vor ocupa suprafete mai mari in cadrul oricarui mall pentru a facilita accesul unui numar cat mai mare de clienti si vor fi aplasate la parterul cladirilor, astfel incat manevrarea carucioarelor de cumparaturi sa fie usurata. Cele mai profitabile magazine din cadrul unui mall sunt insa magazinele de dimensiuni mici, de lux precum si restaurantele, atat cele de tip fast food, cat si restaurantele clasice.
"In Bucuresti exista doua astfel de malluri pe care le pot numi reusite din punctul de vedere mixului de chiriasi: ma refer la Bucuresti Mall si Plaza Romania. Insa arhitectura constructiilor este cea cu care ne-am obisnuit, dar de care vrem de incepem sa-i dezobisnuim mai inai pe ploiesteni, si mai apoi, de ce nu, si pe bucuresteni", a incheiat Francis.
Carl Francis, directorul Benoy pentru Europa de Est : Cele mai importante aspecte care duc la reusita unui proiect imobiliar de retail este accesibilitatea acestuia si acest lucru este cu atat mai important in Romania. De aceea proiectul Zenith va atrage investitii de 7 milioane de euro in infrastructura.

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO