Business Construct

Bricomania

Bricomania

O parte din proiectele programate pentru anul trecut au fost amanate pentru 2008, operatorii motivand prin dependenta lor de piata imobiliara

31.01.2008, 19:09 41

Retelele straine de bricolaj vor deschide intre 17 si 18 magazine in acest an, ceea ce va implica inves?titii cumulate de aproape 200 mil. euro si crearea a circa 2.000 de locuri de munca. Acesta este cel mai mare ritm anual de extindere inregistrat de retailul de bricolaj de la intrarea primelor retele straine pe piata, in 2002.
Cresterea cu 50% a numarului de magazine de bricolaj afiliate unor retele internationale in acest an fata de 2007 va majora ponderea acestui segment in piata de distributie a materialelor de constructii, estimata la 30% in 2007.
Planurile retailerilor de profil s-ar putea lovi insa de preturile terenurilor si de lipsa fortei de munca pe vanzari, de care si retailerii alimentari vor avea nevoie in acest an, recrutand masiv.
"Va fi din ce in ce mai dificil pentru companii sa gaseasca solutii pentru echipele noilor magazine. Avem de a face cu o evolutie naturala, iar ceea ce se intampla in sectorul de retail este pana la urma un semn ca ne indreptam spre momentul de maturizare a pietei. Toate companiile se pregatesc pentru aceasta etapa, incercand sa valorifice acum cat mai bine potentialul existent", a declarat Guenter Vosskaemper, directorul general al Praktiker Romania.
O parte din proiectele programate pentru anul trecut au fost amanate pentru 2008, operatorii motivand prin dependenta lor de piata imobiliara.
Cele mai multe magazine de bricolaj vor fi deschise in acest an in Capitala, aici fiind programate trei unitati. Pe lista retailerilor de profil mai figureaza orasele Arad, Timisoara, Suceava, Bacau, Ploiesti sau Deva.
"Ne asteptam ca sectorul do-it-yourself sa pastreze si in 2008 tendinta de ascensiune puternica la care am asistat anul trecut. Compania noastra activeaza pe o piata aflata in plina etapa de dezvoltare, ceea ce inseamna ca exista inca loc de crestere. Evolutia din domeniul constructiilor este un motor puternic al sectorului do-it-yourself", spune Vosskaemper.
In prezent, pe piata opereaza cinci retele internationale de bricolaj, dintre care trei - BauMax, Mr. Bricolage si Hornbach - au intrat in Romania in perioada 2006-2007. Numarul magazinelor afiliate unor lanturi internationale de bricolaj ar putea ajunge astfel la 53 de unitati, daca planurile retailerilor vor fi duse la bun sfarsit.
Sectorul de bricolaj are o pondere de circa 30% din totalul pietei de materiale de constructii si va ajunge anul acesta la peste 900 de milioane de euro, potrivit jucatorilor de pe piata.
Ponderea bricolajului in domeniul materialelor de constructii ocupa insa un procent scazut in raport cu alte tari din sud-estul Europei, ceea ce face din Romania o piata tinta pentru jucatorii din vestul Europei.
Inaugurari mai putine in 2007
Anul trecut, pe piata locala au fost deschise noua maga?zine de bricolaj ale unor retele internationale, fata de zece in 2006. Praktiker a fost si in 2007 liderul pietei, avand cea mai extinsa retea, cu 20 de unitati, si vanzari de peste 250 de milioane de euro.
"Pentru Praktiker Romania, principala provocare o reprezinta mentinerea cresterii rapide si consistente a retelei de magazine, in intreaga tara. Este prioritatea strategiei noastre, iar evolutia pe care am avut-o pana acum si mai ales in ultimii doi ani ne incurajeaza asteptarile pentru 2008", afirma Vosskaemper.
A doua mare retea pe piata este Bricostore, companie care estimeaza o crestere a vanzarilor cu 50-60% in 2007 fata de 2006, pana la peste 200 de milioane de euro. Din urma vine insa in forta compania austriaca BauMax, intrata pe piata in 2006 si care a anuntat dublarea numarului de unitati in 2008, urmand sa ajunga astfel la 10 magazine.
Compania va ajunge la o retea de 25 de magazine in Romania pana in 2012, iar pe termen lung aceasta ar putea depasi numarul de 40 de unitati, potrivit planurilor BauMax.
Magazinele BauMax au o suprafata de vanzare de 10.000 de metri patrati si expun aproximativ 30.000 de articole. Cea mai mare unitate a retelei este la
Targu-Mures, avand in plus 2.000 de metri patrati pentru sistemul de achizitionare drive-in.
Un alt jucator de pe piata, retailerul german de materiale de constructii Hornbach, care a deschis recent primul magazin pe piata locala in Bucuresti, a anuntat investitii de peste 200 de milioane de euro pe piata romaneasca. Compania are planificata dezvoltarea unei retele de 10 magazine pana in anul 2015, cand va ajunge la 1.000 de angajati.
Compania a deschis anul trecut in Bucuresti cel mai mare magazin de materiale de constructii, cu o suprafata de aproximativ 22.000 de metri patrati, care include un drive-in de cateva mii de metri patrati.
Reteaua si-a asigurat o locatie si in orasul Brasov, prin achizitia unui teren in anul 2006, cu toate ca primele trei deschideri anuntate vor fi in Capitala.
Hornbach va deschide al doilea magazin in cartierul Militari (Bucuresti), in cel mult un an de la prima inaugurare. Germanii au achizitionat recent, pentru 20 de milioane de euro, terenuri de 150.000 de metri patrati pe DN1, unde se afla in prezent imobilele fostului complex Prisma si unde ar putea atrage un alt retailer. Hornbach mizeaza pe dezvoltarea pietei constructiilor, dar si pe cresterea per ansamblu a pietei romanesti. Printre oportunitati se numara si proiectele de renovare si reabilitare a cladirilor vechi, potrivit oficialilor companiei Hornbach.


Retelele locale de bricolaj anunta extinderi masive
Si retelele romanesti de bricolaj active pe piata de mai multi ani, precum Ambient din Sibiu sau Dedeman din Bacau, au anuntat planuri masive de extindere pentru 2008. Dedeman are programate pentru anul acesta patru noi centre comerciale, fiind vizata zona de sud si sud-est a tarii, in urma unor investitii totale de circa 35 de milioane de euro. Printre viitoarele locatii in care Dedeman va deschide magazine se numara Bucuresti, Constanta sau Botosani. Astfel, Dedeman intra pe piata bucuresteana, care este dominata in prezent de retelele straine de bricolaj, precum Praktiker, Bricostore sau Hornbach. Compania detine in prezent zece centre comerciale - la Suceava, Iasi, Piatra Neamt, Vaslui, Roman, Bacau, Onesti, Focsani, Braila si Targoviste - , precum si un centru logistic la Bacau, care asigura o suprafata de vanzare ce depaseste 85.000 de metri patrati. Grupul Dedeman a realizat anul trecut afaceri de 197 de milioane de euro, in crestere cu 64% fata de anul trecut, pe fondul majorarii cererii de materiale de constructii si al evolutiei pietei auto, mizand in 2008 pe o crestere a vanzarilor cu 15%.
Grupul Ambient din Sibiu, detinut de omul de afaceri Ioan Ciolan, a anuntat ca va construi anul viitor 12 centre comerciale specializate in materiale de constructii, investitia totala urmand sa se ridice la circa 136 mil. euro. Ambient tinteste astfel sa ajunga anul viitor la o retea de 23 de centre comerciale.
Ambient Sibiu estima pentru anul trecut afaceri de 250 mil. euro, cu 45% mai mult decat in 2006. Ambient este o companie cu capital integral romanesc a carei principala activitate este comercializarea materialelor de constructii, finisaje si decoratiuni. In 1995 se deschideau prime?le sapte magazine in Sibiu, iar acum Ambient are propria retea de 34 de magazine in 14 judete si de asemenea o retea de centre comerciale in 11 orase importante din Tran?silvania. Ambient are 2.600 de angajati, intr-o retea dezvoltata mai ales in orasele din Ardeal, si circa 14.000 de parteneri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO