Business Construct

Centralele termice sunt pe plus dinainte de eliminarea subvenţiilor

Centralele termice sunt pe plus dinainte de eliminarea subvenţiilor

Autor: Ioan Dornescu

30.06.2011, 00:06 1022

"Faţă de anii precedenţi, din cauza crizei financiare, segmentulde construcţii a scăzut considerabil, nemaifiind principalul factorde creştere a vânzărilor în piaţă, aşa cum s-a întâmplat până în2008-2009. În locul acestuia, în 2010, principalele motoare care aususţinut vânzările (de centrale termice - n.red.) au fostreprezentate atât de segmentul celor care s-au debranşat de lasistemul termic centralizat, cât şi de cel de înlocuire acentralelor termice vechi. Dacă până în prezent mai bine dejumătate din preţul unei gigacalorii era subvenţionat, odată cueliminarea subvenţiilor se va înregistra o creştere a cheltuielilorcu încălzirea chiar şi până la de trei ori, fapt ce va rezultaîntr-un val de debran­şări de la sistemul termic centralizat",afirmă Sever Scarlat, directorul general al Baxi România.

El estimează că vânzările de centrale termice s-au majorat cuaproximativ 20% anul trecut, la un nivel de 125.000 de unităţi,factorii principali fiind atât debranşarea de la sistemulcentralizat de încălzire, cât şi înlocuirea echipamentelor vechi,instalate acum mai bine de 7-8 ani, ineficiente şi cu un consummare de combustibil.

Pentru 2011 el estimează o creştere de cel pu­ţin 20% a pieţei,generată în special de eliminarea subvenţiilor la încălzire.

"În România sunt peste 1,5 milioane de familii care trăiesc ladiscreţia sistemului centralizat de încălzire. După ce ani de zilea golit buzunarele românilor prin ineficienţă şi risipă, fără să leofere în schimb confortul necesar, acest sistem îşi va arătaadevărata faţă după eliminarea subvenţiilor", a adău­gatreprezentantul Baxi, care pune accent pe deficienţele sistemuluicentral de încălzire: risipa de apă rece plătită la preţ de apăcaldă până când se încăl­zeş­te apa pe coloană sau dependenţa defactori externi, precum regia sau administraţia blocului care deciddata de pornire şi oprire a furnizării de căldură.


Nu există date exacte
. Date exacte referitoare la numărulde centrale termice individuale nu există, dar ţinând cont deactualul ritm de vânzare, în fiecare an în 1,5% din lo­cuinţele dinRomânia este montată o asemenea instalaţie. Numărul celor care încădepind de sistemul centralizat de încălzire este însă de zece orimai mare.

Conform estimărilor generale, creşterea pieţei de centraletermice a fost chiar de 25% în 2010, existând un potenţialimportant de creştere şi în acest an, datorită măsurilorguvernamentale de eliminare a subvenţiilor la energia termică,susţine Adrian Bălşanu, director regional de vânzări al diviziei determotehnică în cadrul Robert Bosch.

"Privind situaţia la momentul de faţă şi comparând-o cu momentulsimilar din 2010, nu simţim încă o mişcare de amploare care săjustifice estimările optimiste ale multora dintre jucătorii dinpiaţă. Cu toate acestea, dacă ritmul debranşărilor va creşte în adoua parte a anului şi dacă piaţa construcţiilor de locuinţeprivate va reveni pe un trend ascendent, estimăm o creştere decirca 20-25% pe întregul an 2011", a precizat Bălşanu.

Reprezentanţii Ariston Thermo România estimează că piaţa localăde centrale termice a urcat anul trecut cu 35%, la 135.000 deunităţi, creşterea fiind determinată în primul rând de "anunţurilecontradictorii" privind eliminarea subvenţiilor la încălzire.Totodată, vânzările ar putea avansa cu peste 30% în acest an, înanumite zone ale ţării, a afirmat Cătălin Drăguleanu, director devânzări al Ariston Thermo.

Compania a comercializat anul trecut aproximativ 50.000 decentrale termice, iar pentru 2011 mizează pe vânzări de 60.000 deunităţi.


2010, an de creştere
. "Piaţa locală de centrale termicemurale a atins în 2009 valoarea de 55 milioane de euro, pentru caîn 2010 să crească la 75 milioane de euro. Cifrele sunt estimativeţinând cont că, spre exemplu, în 2010, o parte din vânzări au fostrealizate cu TVA de 19% şi o parte cu TVA de 24%", a mai spusDrăguleanu.

Aurel Köber, acţionarul majoritar al primului producător deprofil din România, estimează că piaţa a crescut uşor anul trecut,vânzările totalizând la nivelul lui 2010 un număr de 130.000 deunităţi şi o valoare de aproximativ 50-55 milioane euro,reprezentând centralele comercializate doar pe teritoriulRomâniei.

"Fac această precizare deoarece o parte din competitori includîn cifra lor de afaceri şi vânzările realizate în RepublicaMoldova, de exemplu", spune şeful companiei, cu un rulaj susţinutîn principal de comercializarea de lacuri şi vopsele. El a adăugatcă principalii factori care au susţinut vânzările de centraletermice au fost debranşările de la sistemul centralizat, dar şiprogramul "Prima casă".

"Posibila măsură de eliminare a subvenţiilor la energia termicăpoate avea un impact în creşterea vânzărilor, dar acesta o să fiemult mai mic decât ne aşteptăm, pentru că, să nu uităm simplul faptcă majoritatea beneficiarilor serviciilor sistemului centralizat deîncălzire au venituri reduse, iar o astfel de investiţie reprezintăun efort financiar important pentru cei mai mulţi dintre ei", apunctat Köber.


Köber îşi propune pentru acest an menţinerea rulajului din vânzarea de centrale după un avans de 11% anul trecut, anticipând că acest an va fi mai dificil decât 2010Bătălie pe preţ.
Jucătorii spun că au fost nevoiţi să-şiadapteze oferta la cererea internă, din cauza scăderii consumuluişi a puterii de cumpărare a românilor, iar preţurile au scăzutpentru a face faţă concurenţei.

Ariston comercializează în România aceleaşi produse vândute degrup pe pieţele vestice, dar la preţuri mult mai mici.

"Preţurile cu care operăm în România sunt adaptate pieţeilocale, fiind extrem de atractive în comparaţie cu cotaţiileîntâlnite în alte ţări pentru aceleaşi produse, aceeaşi centralătermică fiind vândută în Vest cu un preţ aproape dublu", spunedirectorul de vânzări al companiei controlate de grupul italianAriston Thermo. Compania livrează pe piaţa românească mărcile decentrale Ariston, Chaffoteaux şi Rendamax, produse în Italia.

Dacă până în 2008-2009 preţul mediu al unei centrale termice cueficienţă standard era de circa 2.500 de lei, în 2010 acesta ascăzut cu circa 10-15%, potrivit Baxi, parte a grupului BDRThermea, înregistrat în Olanda.

Baxi România comercializează pe piaţa autohtonă brandurile Baxişi Westen, iar centralele termice sunt produse în Italia. Companiaestimează că preţurile nu vor suferi modificări în acest an, oprognoză similară venind şi din partea Köber.

Aurel Köber spune că "din păcate pentru viitorii cumpărători"preţurile nu vor mai scădea în acest an sau vor descreşte foarteuşor, în contextul în care distribuitorii practică deja adaosuricomerciale foarte mici, iar materiile prime au înregistrat scumpiriimportante. Compania comercializează centralele termice sub brandul"Motan", produse de Köber la sucursala din localitatea Vaduri, la10 kilometri de Piatra- Neamţ.

"În 2010 am sesizat o puternică concurenţă prin preţ. Se pare căşi anul 2011 va fi marcat de aceeaşi bătălie a preţurilor. Nuconsiderăm acest trend ca fiind unul sănătos, atâta timp cât se facconcesii în privinţa calităţii şi a serviciilor", spunereprezentantul Robert Bosch.

Centralele marca Bosch şi Buderus, comercializate în România desubsidiara grupului german Bosch, sunt produse în Germania, Olanda,Franţa, Portugalia şi Turcia.


Prognoze optimiste.
Strategiile implementate şi contextulfavorabil al pieţei generează prognoze pozitive ale jucătorilorpentru anul în curs. Baxi România a înregistrat anul trecut afacerimai mari cu 42% faţă de 2009, până la 19,7 milioane lei (4,7 mil.euro).

Ponderea centralelor termice este de circa 80%, diferenţa fiinddată de alte echipamente, precum boilere, panouri solare,accesorii, automatizări sau piese de schimb. Pentru 2011 companiase aşteaptă la o creştere a vânzărilor cu cel putin 20%.

Centralele termice generează în prezent aproximativ 60% dinbusinessul Ariston Thermo România, iar 30% este reprezentat deboilerele electrice. În portofoliul companiei se regăsesc şiaparate de aer con­diţionat şi sisteme solare. Compania estimează ocreştere a afacerilor de peste 25% în acest an, la 35,5 milioaneeuro.

Köber îşi propune pentru acest an menţinerea rulajului dinvânzarea de centrale după un avans de 11% anul trecut, anticipândcă acest an va fi mai dificil decât 2010, în special din cauzanumeroaselor măsuri de austeritate luate de Guvern, ale cărorefecte se vor resimţi puternic în buzunarele românilor.

"Pentru acest an ne propunem menţinerea cifrei de afaceri şi acotei de piaţă realizată în 2010, iar dacă se va putea mai mult,atunci cu atât mai bine", a spus Köber. Vânzările de centraletermice au o pondere de 5-6% în afacerile companiei, cea mai mareparte a businessului fiind generată de vopselele decorative (65%)şi vopselele industriale, marine, auto şi pulberi (30%). AfacerileKöber s-au menţinut anul trecut la circa 35,6 milioane de euro,nivel estimat şi pentru 2011, astfel că vânzările de centraletermice nu de­păşesc 2 mil. euro în cadrul companiei.

Vânzările diviziei de termotehnică din cadrul companiei RobertBosch au crescut anul trecut cu 7% faţă de 2009, iar centraleletermice au o pondere de 30% din ru­lajul anual. Pe lângă centraletermice, portofoliul diviziei include cazane pe combustibil solid,panouri solare, încălzitoare pe gaz, pompe de căldură, cazaneindustriale de apă fiebinte şi abur. Afacerile grupului german dinRomânia, unde este prezent prin mai multe companii, au crescut anultrecut cu 17%, la 161 milioane de euro.

Alţi jucători importanţi pe piaţa din România, dominatăautoritar de importuri, sunt Immergas, Vaillant sau Viessmann.

În actualul context economic, vânzările de centrale termice suntdin ce în ce mai puţin conectate la pia­ţa construcţiilor noi, însă"isteria" generată de eliminarea subvenţiilor nu poate garanta ocreştere pe termen lung a afacerilor din branşă, mai ales încontextul puterii de cumpărare încă reduse.

Astfel, deşi nemarcaţi de criză, distribuitorii de centrale vatrebui mai devreme sau mai târziu să completeze corul celor mulţidin construcţii care speră la revenirea încrederii clientului şisolicită atât ajutor coerent din partea statului, cât şi suportulreal al băn­cilor pentru reluarea investiţiilor în proiectenoi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO