Business Construct

Cine profită de căderea imobiliarelor

Autor: Cristi Moga

29.09.2010, 23:41 40

IKEA a plătit pe terenul fabricii Timpuri Noi cam o treime dincât ar fi dorit proprietarii platformei înainte de criză. Popoviciua cumpărat Tiago Oradea plătind jumătate din costul de construcţieal mallului. H&M i-a luat "pe sus" pe proprietarii de mallurişi semnează contract după contract în condiţii avantajoase,retailerul german LIDL avea în vară peste 25 de şantiere deschiseîn mai toate oraşele din ţară, în timp ce Patriciu a mers pestetoţi proprietarii de spaţii stradale din Bucureşti pentru a leoferi variantele "Mic.ro" şi Bet Café Arena, într-o perioadă încare zeci de magazine au fost închise.

"Noi credem că nivelul chiriilor pentru spaţii stradale înoraşele din afara Bucureştiului este în acest moment cu cel puţin50% mai mic faţă de 2008. În Bucureşti reducerea a fost în jurul a20-25%", a afirmat Iulian Antonache, CEO-ul reţelei de agenţii depariuri sportive Bet Cafe Arena controlată de Dinu Patriciu, care aajuns în prezent la 100 de agenţii, la fel ca şi chioşcurileMic.Ro.

Antonache a mai spus că cea mai mică chirie pentru oagenţie-cafenea Bet Café Arena este de aproximativ 400 de euro pelună. Reţeaua s-a extins până acum doar în spaţii cu chirieamplasate în zone cu un vad comercial din cartierele sau dincentrul Bucureştiului şi ale altor oraşe mari din ţară.

Reducerea chriilor în spaţii stradale în criză este unul dintremotivele pentru care Dinu Patriciu a investit sume mari de bani înretail şi în dezvoltarea unei agenţii de pariuri în ultimul an.

Şi producătorii din industria alimentară sau a băuturilor ausimţit momentul prielnic din piaţă şi au început să investeascămasiv în reţele de magazine, tocmai pentru a crea un circuitintegrat care să pornească de la producţie şi să ajungă direct laconsumator, fără intermediar. CrisTim, cel mai mare producător demezeleuri, vrea 200 de spaţii comerciale în Capitală în următoriiani, o cifră care în urmă cu doi, trei ani era considerată preamare chiar şi pentru bănci sau farmacii, vedetele retailuluistradal din anii de boom imobiliar. Tot la câteva sute de spaţii segândeşte şi producătorul de vin Murfatlar, care a intrat în retailşi încearcă să atragă parteneri în francize pentru a pune la puncto reţea de crame, un segment puţin acoperit în retailulromânesc.

Perioadă propice

"E o şansă extraordinară pentru retailerii români să profite decondiţii contractuale bune, de chirii joase şi de capacitatea lorde a se adapta rapid la cerinţele pieţei", crede Ilan Laufer,general manager al companiei Retail Group.

Astfel, dacă Zara sau H&M au în orice climat economicavantajul brandului care permite o negociere de pe poziţii "deforţă" cu orice dezvoltator, antreprenorii români care se potadapta rapid şi pot lua decizii strategice de pe o zi pe alta aucel mai mult de câştigat din "noua ordine imobiliară".

Este extact ceea ce spunea şi Radu Timiş, preşedintele CrisTim,într-o discuţie anterioară cu ZF: e perioada în care spiritulantreprenorial şi deciziile rapide te pot ajuta să câştigi cotă depiaţă, să-ţi asiguri un nivel constant al cash-flow-ului şi să fiiîn acelaşi timp extrem de aproape de consumator.

Şi în malluri, proprietarii de magazine cu cash reorganizeazăspaţii întregi, iar proprietarii mută magazine pentru a face locunor branduri care generează trafic. La Cluj, spre exemplu,magazinul Decathlon din Polus Center a fost deschis într-un spaţiuîn care înainte erau magazine Media Galaxy şi Debenhams, ambelerelocate în alte zone ale centrului comercial.

În Bucureşti, proprietarii grupului Anchor, cei care au ridicatprimele malluri din România, au decis să construiască "o nouăaripă" pentru a face loc brandului H&M, cel mai mare retailerde îmbrăcăminte din Europa şi una dintre cele mai aşteptate mărcidin fashionul local.

Vine În sfârŞit Şi H&M. De altfel, H&M este unul dintrebrandurile străine care "s-au lăsat aşteptate" în România, încondiţiile în care rivalii de la Zara sunt pe piaţa locală încă din2007. Gigantul spaniol a ales să facă acest pas în 2010, un an încare chiriile din mallurile sunt mult sub nivelul celor din 2008,iar condiţiile de negociere a contractelor sunt mult maiavantajoase pentru retaileri.

Politica H&M este însă diferită de cea a rivalilor de laInditex, care se extind treptat pe o piaţă. H&M intră cu 20-30de magazine odată, aceasta fiind strategia lor peste tot înlume.

De la anunţul din iunie al H&M, privind intrarea pe piaţalocală, şi până în prezent, numele mallurilor în care vor fisituate primele magazine au devenit publice, suedezii urmând sădeschidă în primăvară unităţi pe două etaje în Cotroceni Park şiBăneasa Shopping City, dar şi în Bucureşti Mall şi PlazaRomânia.

La două săptămâni de la anunţul H&M, alţi suedezi - diviziaimobiliară a grupului IKEA - au stabilit noile repere de preţ înpiaţa terenurilor, cumpărând pentru 34,6 milioane de euro un lot de5,1 hectare din platforma industrială Timpuri Noi.

Preţul pe metrul pătrat: 678 de euro, de aproape trei ori maimic faţă de aşteptările proprietarilor companiei industriale dinperioada de boom imobiliar. Cu toate acestea, contractul reprezintăcea mai mare tranzacţie cu un teren realizată în ultimii doi ani înRomânia şi un punct de plecare pentru evaluările tranzacţiilorviitoare.

De actualul context imobiliar a profitat şi LIDL, grupul germancare se luptă cu Aldi pe piaţa europeană a discounterelor şi careavea în vară 25 de şantiere deschise şi autorizaţii de la primăriipentru construcţia primelor magazine.

Cea mai scumpă zonă bifată pe lista LIDL ar putea fi terenul dinBucureşti achiziţionat la începutul lui 2010 de la producătorulPepsi Americas, pentru suma de 3,2 mil. euro. Ţinând cont însă desuprafaţa acestuia de 11.000 de metri pătraţi, terenul ar putea fifolosit ca amplasament atât pentru un magazin, cât şi pentru spaţiide depozitare.

Cu toate acestea, numărul investitorilor şi al companiilorimobiliare care semnează acum contracte imobiliare este încă redusfaţă de perioada în care în buzunarele brokerilor intrau câtevasute de euro în fiecare zi. Dacă ar fi mai mulţi, probabil arîncepe să crească preţurile şi chiriile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO