Business Construct

Drumul Taberei reincarcat

Drumul Taberei reincarcat

David Martinez Vallbona, general manager al filialei locale a Gran Via Click pentru detalii

29.05.2008, 21:17 45

Inginerul David Martinez Vallbona, general managerul filialei locale a dezvoltatorului Gran Via, este constient de faptul ca Drumul Taberei este unul dintre cele mai aglomerate cartiere din Bucuresti, dar precizeaza ca nu poate primi autorizatie de constructie daca nu va avea si avizul de trafic, astfel ca investitiile in infrastructura proiectelor din Drumul Taberei se vor ridica la aproape 50 de milioane de euro.
"Avem deja solutiile de trafic pentru proiectele noastre din Drumul Taberei. Spre exemplu, la proiectul de pe Electrotehnica vom ceda inca o banda pentru extinderea bulevardului Timisoara, iar in total vom construi circa 6.000 de locuri de parcare subterane. Nu vom
lasa masinile in strada", precizeaza Vallbona. Investitiile in infrastructura ale spaniolilor includ, pe langa drumurile de acces si racordarea la reteaua de electricitate, canalizarea sau comunicatiile.
Dupa investitii de aproape 100 de milioane de euro in terenuri, in special in Drumul Taberei, unde detin terenurile fostelor fabrici Tricodava, Frigocom si Electrotehnica, spaniolii de la Gran Via se concentreaza pe constructie si pregatesc investitii totale de aproximativ 850 de milioane de euro pentru realizarea a 6.600 de apartamente.
"Ne specializam in demolarea fabricilor si ne place Drumul Taberei in mod special, zona in care spatiile comerciale s-au dezvoltat destul de mult, dar oamenii au dificultati in a ajunge la serviciu, in cealalta parte a orasului. De aceea, ne-am hotarat ca cel mai ambitios proiect al nostru, de la Electrotehnica, sa cuprinda si spatii de birouri", spune managerul Gran Via.


Proiect de 300 mil. euro pe locul Electrotehnica
Fabrica Electrotehnica se afla pe un teren de 4,3 hectare din imediata vecinatate a mallului Plaza Romania si a fost cumparata pentru 30 de milioane de euro de la americanii de la New Century Holding, care au vandut de altfel catre Gran Via si fabrica Tricodava, pe care au incasat 42 de milioane de euro.
"Am demolat complet Electrotehnica, iar in momentul de fata inlaturam vechea fundatie. Proiectul va fi mixt, cu o suprafata de 210.000 de metri patrati construiti si va implica investitii cuprinse intre 250 si 300 de milioane de euro", spune Vallbona.
Proiectul va fi dezvoltat in etape, prima urmand sa cuprinda un hotel de patru stele cu o suprafata de 20.000 de metri patrati, doua imobile de birouri cu o suprafata de 35.000 de metri patrati si sapte blocuri de locuinte.
"In aceasta vara vom incepe vanzarea apartamentelor din acest proiect. Ne aflam in discutii pentru operarea hotelului, iar cladirile de birouri intentionam sa le vindem. Proiectul va cuprinde si spatii comerciale cu o suprafata de 15.000 de metri patrati, iar numarul total al locuintelor se va ridica la aproximativ 1.500", precizeaza Vallbona.
Pe langa spatii comerciale, in zona au fost incepute si proiecte de birouri, in special de catre compania cu actionariat turc Anchor Grup, care a finalizat un imobil de birouri, Anchor Plaza, si a inceput constructiile la cel de-al doilea proiect, Anchor Plaza Metropol.
Pe cel mai scump teren cumparat de Gran Via in Romania, lotul de 5,3 hectare al fabricii Tricodava, spaniolii vor investi in parteneriat cu o alta companie iberica aproximativ 200 de milioane de euro.
Demolarea fabricii a fost de asemenea finalizata, proiectul nefiind inca definitivat. In linii mari, acesta va cuprinde 2.000 de apartamente, spatii de birouri, precum si spatii comerciale, dar doar la parterul blocurilor.


Lobby pentru reducerea TVA
O alta zona moarta in cartierul Drumul Taberei o reprezinta terenul fabricii Frigocom, cumparat anul trecut pentru 17,5 milioane de euro de la compania italiana Mondial Elite. "Acest proiect se afla cu un pas in urma, demolarile fiind aproape finalizate", spune Vallbona.
Pe terenul de 3,1 hectare vor fi construite circa 1.300 de apartamente, in urma unor investitii estimate la 170 de milioane de euro. Apartamentele pe care Gran Via intentioneaza sa le construiasca in Drumul Taberei sunt destinate persoanelor cu venituri medii si vor avea preturi de circa 1.500 de euro/mp plus TVA.
"Din pacate, in Romania TVA pentru locuinte este la acelasi nivel ca si pentru restul produselor. Spre deosebire, in Spania, TVA la achizitia unei locuinte este 7%, in conditiile in care taxa normala este de 16%. Oamenii trebuie ajutati sa cumpere locuinte deoarece aceasta reprezinta, de regula, cea mai importanta achizitie din viata lor", apreciaza managerul Gran Via.
El spune ca intentioneaza sa realizeze Asociatia Investitorilor in real estate din Romania pentru a face lobby reducerii de TVA la achizitia unei locuinte.
"Si-au aratat deja interesul pentru aceasta asociatie firme precum Hercesa sau Gea Prasa, dar asociatia nu va cuprinde doar companii spaniole, incercam sa atragem si dezvoltatorii locali si de alte nationalitati", spune Vallbona.
Dezvoltatorii spanioli sunt printre cei mai activi jucatori de pe piata rezidentiala locala, potrivit calculelor managerului Gran Via, companiile prezente avand planuri pentru constructia a circa 100.000 de locuinte in Romania, in special in Bucuresti si imprejurimi. Alaturi de Gran Via pe lista investitorilor spanioli in spatii rezidentiale se regasesc si firmele Fadesa, Hercesa, Gea Prasa, Grupo Lar sau grupul Ibiza House.


Specializati in proiecte din orase-port
Cu toate ca cele mai scumpe terenuri au fost cele cumparate in Bucuresti, cel mai avansat proiect al companiei este la Constanta, unde compania se afla in negocieri pentru desemnarea antreprenorului general.
Gran Via detine si un teren de 6,5 hectare la aproximativ un kilometru de intrarea in Mamaia, in imediata vecinatate a proiectului Polus Center Constanta, inceput de catre compania de dezvoltare imobiliara TriGranit.
"Consideram Constanta un oras foarte interesant, atat din punct de vedere turistic, cat si pentru faptul ca este un port industrial important in aceasta parte a Europei. Cu siguranta este un oras de viitor, iar noi avem experienta in realizarea de proiecte in orase-porturi, precum Bilbao", spune managerul Gran Via.
Pentru finantarea dezvoltarii acestui proiect, Gran Via se afla in discutii cu bancile BCR si La Caixa, care ar putea acorda un credit reprezentand 70-80% din valoarea constructiei.
"Toate terenurile au fost cumparate prin fonduri proprii", precizeaza Vallbona.
Prima faza a proiectului din Constanta va cuprinde cinci turnuri de 20 de etaje si un total de 1.000 de apartamente, lucrarile fiind incepute prin intermediul companiei de administrare a constructiei din cadrul Gran Via. Durata de constructie a primelor doua turnuri va fi de 24 de luni, estimeaza Vallbona, celelalte trei blocuri urmand a fi livrate la mijlocul anului 2010.
"In cea de-a doua etapa vor fi realizate inca patru blocuri cu 800 de apartamente, in timp ce a treia etapa va depinde de felul in care se va dezvolta zona", spune managerul Gran Via.
Investitia in cele doua etape de constructie este estimata la 180 de milioane de euro, exceptand pretul platit pentru teren.
"Consider ca am investit suficient in terenuri pana in prezent. Bineinteles ca suntem deschisi la noi propuneri, dar in momentul de fata avem dezvoltari pe termen scurt, mediu si lung", spune Vallbona.
Managerul Gran Via spune ca ia in calcul formarea de parteneriate pentru proiectele din Romania, dar nu s-a gandit pana in prezent la cedarea terenurilor avute in portofoliu.
Vallbona este prezent in Romania de sase ani, in cadrul Gran Via avand o vechime de un an si jumatate. Ulterior, el a lucrat tot in cadrul unei firme din Spania, fiind manager al filialei locale a companiei de consultanta Inocsa.
"Piata rezidentiala din Romania se va mai dezvolta inca zece ani. Apreciez ca aproximativ 100.000 de oameni vor sa achizitioneze apartamente noi, iar pe fondul cresterii salariilor, cererea va ramane ridicata. Preturile vor continua sa creasca pentru apartamentele noi, dar nu in ritmul in care au crescut anul trecut, de 50%", apreciaza Vallbona, care vede pentru acest an o crestere de 10-20% a pretului apartamentelor noi.
Managerul Gran Via spune ca in ciuda faptului ca in Spania nu a fost dezvoltata puternic piata creditelor ipotecare subprime, piata a avut mult de suferit de pe seama bancilor spaniole care au fost expuse in Statele Unite. "Este colaps in momentul de fata in Spania. Nici nu se mai construieste, dar nici nu se mai vinde. Piata a avut zece ani de boom, incepand cu anul 1997 si pana in vara anului trecut. Cu toate ca numarul tranzactiilor este mic, preturile locuintelor noi nu scad deoarece dezvoltatorul a platit un pret pe teren, unul pe constructie si nu are o marja foarte mare din care sa poata scadea", spune Vallbona.
Gran Via este o companie detinuta de mai multi investitori spanioli, cu o experienta de aproximativ 50 de ani pe piata imobiliara, prezenta in Romania din anul 2006 si avand in prezent un numar de aproximativ 35 de angajati.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO