Business Construct

Editorial: Constructorii s-au reintors la scoala

Editorial: Constructorii s-au reintors la scoala
28.04.2009, 14:55 10

 

Piata constructiilor s-a schimbat radical in doar sase luni, odata cu adancirea crizei financiare, unul dintre semnalele cele mai puternice fiind faptul ca la o licitatie pentru reabilitarea a 35 de scoli din Capitala s-au prezentat peste 50 de companii de constructii. Spre comparatie, in 2006 pentru aceleasi scoli s-au prezentat doua firme de profil, care nu au terminat nici astazi lucrarile si contractele au fost reziliate.
In urma cu trei-patru ani piata constructiilor era pe val, situatie care s-a pastrat pana in ultimul trimestru al anului trecut, cand au fost resimtite primele scaderi de activitate, odata cu blocarea santierelor. Toate companiile care au participat la licitatiile din februarie 2009 au fost romanesti, semn ca interesul pentru pastrarea fortei de munca este ridicat, chiar daca reabilitarile de scoli nu sunt profitabile. "Trebuie sa mentinem forta de munca, de aceea companiile de constructii vor participa la orice licitatie care se organizeaza pentru a nu inchide activitatea", spunea un reprezentant al Asociatiei Romane a Antreprenorilor din Constructii (ARACO).
De altfel, cele mai mari licitatii adjudecate anul acesta au fost cele cu finantare de la stat, fie ca a fost vorba de noul sediu SPP, reabilitarea Bibliotecii Nationale sau tronsonul de autostrada Medgidia-Cernavoda. Constructorii considera mai sigure in prezent proiectele cu finantare de la stat, unde desi intarzie platile, riscurile sunt mai mici si de cele mai multe ori profitul este mai ridicat. Insa dupa primul trimestru, statul nu da niciun semn ca va reusi sa ajunga in 2009 cel mai mare investitor din economie, in dauna investitiilor private, care sunt in declin.
Intoarcerea constructorilor catre infrastructura sociala (spitale, scoli, gradinite) este resimtita si de companiile de arhitectura, care considera ca in urmatoarea perioada numarul proiectelor comerciale si de birouri, alternativa privata a investitiilor in constructii, va scadea simtitor. In numarul curent al revistei Business Construct vom prezenta viziunea companiei britanice de arhitectura YRM, care a realizat extinderea aeroportului Heathrow din Londra, asupra dezvoltarii infrastructurii sociale de pe piata locala in urmatorii ani.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO