Business Construct

Externe: Retailul sta inca in picioare

Externe: Retailul sta inca in picioare
23.09.2009, 15:50 26

In conditiile in care economiile regionale nu dau semnale deredresare in perioda imediat urmatoare, multi dintre investitori seorienteaza spre proiecte care vor fi finalizate in urmatorii ani,cand activitatea economica isi va relua cursul normal. De exemplu,retailerul de mobila Ikea a anuntat recent ca isi va extindeoperatiunile de pe piata din Cehia, prin deschiderea unui noumagazin la Praga in primavara lui 2011, potrivit informatiilorprezentate de site-ul ceeretail.com.

Noul magazin, situat in centrul comercial Zlicin din capitalaCehiei, urmeaza sa se desfasoare pe o suprafata de 35.000 de metripatrati, fiind astfel cel mai mare magazin Ikea din Europa.Costurile cu dezvoltarea noii locati sunt estimate la 2,5 miliarde de coroane cehe (circa 98 mil.euro), iar lucrarile sunt programate sa inceapa anul viitor. Un altmagazin Ikea se va deschide in urmatorii doi ani in orasul HradecKralove.

In prezent, cel mai mare magazin detinut de retailerul suedez pepiata din Cehia este cel din Brno, care a fost extins la osuprafata 25.000 de metri patrati in urma unei investitii de 600 demilioane de coroane cehe (23,7 milioane de euro). In Praga exista,in acest moment, doua magazine Ikea. Anul trecut, retailerul demobila a obtinut in Cehia un profit de peste 25 de milioane deeuro, la vanzari de 268 de milioane de euro.

Oportunitati de extindere. Exemplul Ikea nueste unul singular, in ciuda faptului ca majoritatea economiilorcentral si est-europene vor ramane pe minus pana cel mai devremeanul viitor. Mai mult, exista retaileri care prefera sa se extindatocmai in aceasta perioada pentru ca pot negocia mai usor cudezvoltatorii pretul chiriilor, arata un studiu al companiei deconsultanta imobiliaraCB Richard Ellis.

Numai in Cehia au fost deschise in primul semestru din 2009cincisprezece hipermarketuri noi, apartinand unor retaileri precumBilla sau Albert, potrivit presei locale. Desi reprezinta circa2-3% din piata de retail din Cehia, hipermarketurile genereaza 14%din totalul vanzarilor de alimente din aceasta tara, indica unstudiu al GfK.

Numarul spatiilor de retail inaugurate in Europa Centrala si deEst de la inceputul anului este, ca si in restul continentuluieuropean, sub nivelul din perioada similara a anului trecut, darretailerii cu politica de discount, care fac exeptie de la scadereaveniturilor din comert, continua sa se extinda pentru ca vad inaceasta perioada dificila o oportunitate de a-si spori cota depiata.

Extinderea acestora vine in conditiile in care cererea inscadere pentru spatii comerciale face ca dezvoltatorii sa fiedispusi sa accepte chirii mai mici, in special in cazul unitatilorcu suprafata mica (80-100 de metri patrati), potrivit unei analizea CB Richard Ellis. Totusi, la nivelul intregii piete chiriile dausemne ca se stabilizeaza. Multi retaileri cauta sa obtina perioadede timp mai lungi in care sa fie scutiti de plata chiriei, in timpce dezvoltatorii sunt dispusi sa negocieze contractele pentru a-siasigura clienti pe termen lung in anumite sectoare.

In trimestrul doi, insa, scaderea chiriilor a fost mult maiputin accentuata decat in ultimele trei luni din 2008 si primeletrei luni din 2009, analistii asteptandu-se ca declinul sa seopreasca pana la sfarsitul anului.

Zona Balcanica ramane activa. Desi deteriorarea conditiiloreconomice s-a resimtit la fel de puternic ca in celelalte tari dinregiune, in Bulgaria si Serbia atat dezvoltatorii, cat siretailerii continua sa fie foarte activi. In Sofia si inprincipalele orase din Bulgaria, dezvoltatorii isi continuaproiectele de spatii comerciale incepute, dar incertitudinea inceea ce priveste retailerii care vor ocupa aceste spatii continuasi ea. In schimb, in Serbia in primul semestru din 2009 a fostinaugurat cel mai mare mall din tara - Usce Shopping Mall dinBelgrad, cu o suprafata inchiriabila de 50.000 de metripatrati.

Odata cu deschiderea noului centru comercial, suprafata totala aspatiilor de retail modern din capitala Serbiei a urcat cu otreime, pana la 150.000 de metri patrati, potrivit datelor CBRE. Insemestrul doi, pe piata din Serbia este asteptata finalizarea unuinou proiect major - centrul comercial Visnjicka Plaza, cu osuprafata inchiriabila de 48.000 de metri patrati. In Belgrad, datfiind nivelul redus al spatiilor comerciale existente, preturilechiriilor au ramas la acelasi nivel cu cele din 2008.

In Sofia, se construiesc in acest moment doua centre comerciale- Serdika Center si Carrefour Tzarigardsko Mall - care urmeaza safie finalizate anul viitor. Pana atunci insa, in ultimul trimestrudin 2009 este programata deschiderea complexului Sofia OutletCenter. Alte doua centre comerciale vor fi finalizate pana in 2010in Plodviv.

La sfarsitul trimestrului doi, spatiile de retail modernexistente in Bulgaria au urcat pana la 271.000 de metri patrati (35mp/1.000 de locuitori), in conditiile in care in aprilie a fostdeschis Bourgas Plaza, cu o suprafata inchiriabila de 27.000 demetri patrati si care gazduieste inclusiv un hipermarket Carrefour,arata datele CBRE.

Cel mai dinamic retailer de pe piata bulgara a fost, in primajumatate a anului, Billa, care si-a deschis noi magazine in Sofia,Silistra si Stara Zagora. Un alt supermarket Billa a fost deschisin Sevlievo, in conditiile in care retailerii intra din ce in cemai agresiv in orasele mici pe fondul incertitudinilor care dominapiata si al potentialului ridicat de a atrage noi clienti dinaceste zone. Chiriile practicate de dezvoltatorii din Bulgaria auscazut de la inceputul anului, in ton cu contractia consumului si aveniturilor retailerilor.

Polonia, performerul regiunii. Dupa cativa anide crestere accelerata a consumului, majoritatea tarilor din EuropaCentrala si de Est au raportat scaderi ale vanzarilor din retail inultimele luni.

Declinul anual a ramas totusi la un nivel scazut, media la nivelregional situandu-se in jurul a 2,5 procente. Singura tara din Estunde consumatorii au continuat sa cheltuiasca mai mult decat inanii trecuti a fost Polonia. Astfel, pe parcursul lui 2009 seestimeaza o crestere de 4% a vanzarilor din retailul polonez,potrivit unui raport recent al Euromonitor.

Cel mai bine pozitionati in aceasta perioada sunt retailerii cupolitica de discount, din ce in ce mai populari in randulpolonezilor in particular si al est-europenilor in general. InPolonia, la fel ca in Cehia, chiriile au inregistrat o dinamicanesemnificativa fata de anul trecut, ignorand tendinta descendentadin regiune. Totusi, tranzactiile nu s-au ridicat la nivelul dinanii anteriori ca urmare a reticentei investitorilor vizavi depietele emergente si a lipsei de lichiditati la nivel global.

Cea mai mare tranzactie din retail inregistrata pe piatapoloneza in primele sase luni din 2009 a fost achizitionareacomplexului Galeria Handlowa Stokrotka din orasul Lomza pentru 6,2milioane de euro, potrivit datelor cuprinse intr-o analiza a CBRE.Centrul comercial cu o suprafata de 2.700 de metri patrati se aflaacum in proprietatea companiei Arka.

La nivel general insa, performanta inregistrata de piatapoloneza de retail a fost superioara mediei regionale, inconditiile in care economia poloneza a fost singura din zona cares-a mentinut pe crestere in actualul context economic.

Numarul centrelor comerciale inaugurate pe piata poloneza inprimul semestru din 2009 a fost cu 60% mai mare decat in perioadasimilara a anului trecut, in conditiile in care dezvoltatorii siinvestitorii se reorinteaza spre orasele medii dupa ce pietele dinorasele mari au atins deja maturitatea.

Evolutii divergente in fosta URSS. In Rusia,impactul crizei asupra pietei de retail difera de la un oras laaltul. Daca in Moscova piata spatiilor comerciale moderene continuasa creasca (in primul semestru fiind deschis complexul Metropoliscu o suprafata inchiriabila de 80.000 de metri patrati), in SanktPetersburg livrarile de proiecte noi s-au diminuat considerabil pefondul reducerii cererii, provocand astfel o scadere semnificativaa gradului de ocupare.

Centrul comercial Metropolis din Moscova gazduieste primelemagazine deschise de retailerii H&M si GAP pe piata ruseasca.Cele mai mari tranzactii inregistrate pe piata de retail din Rusiain primele sase luni din 2009 au fost vanzarea complexului deretail Chocholate retail center din Moscova (100.000 de metripatrati) si achizitionarea de catre un investitor privat acentrului comercial TSUM din orasul Voronej pentru 7,4 mil. euro.Centrul comercial TSUM are o suprafata inchiriabila de 8.000mp.

De cealalta parte, in Ucraina, piata imobiliara inclusiv cea deretail a fost puternic lovita de declinul economic si scadereacheltuielilor consumatorilor. La inceputul anului dezvoltatoriiimobiliari anuntau deschiderea de spatii de retail cu o suprafatatotala de 220.000 de metri patrati.

Dupa datele inregistrate in primele doua trimestre, analistiiCBRE estimeaza insa ca va fi foarte dificil sa se depaseasca pragulde 100.000 de metri patrati in conditiile in care multidezvoltatori, descurajati de conditiile economice dificile si deingreunarea accesului la finantare, si-au suspendat planurile de pepiata locala. Printre retailerii care si-au amanat planurile deextindere pe piata ucraineana se numara Deichmann sau BananaRepublic.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO