Business Construct

Imobiliare: Shopping-ul se dezvolta intens in Transilvania

Imobiliare: Shopping-ul se dezvolta intens in Transilvania

Orasele Arad, Baia Mare si Satu Mare sunt de asemenea pe lista investitorilor in proiecte imobiliare cu destinatie comerciala. Grupul britanic Dawnay Day, in colaborare cu Atrium Centers, intentioneaza sa deruleze proiecte imobiliare in aceste locatii.Clujul va deveni al doilea oras din tara in ceea ce priveste stocul de spatii comerciale

26.04.2007, 19:24 46

Sectorul comercial din provincie s-a dezvoltat accelerat in ultimii ani, iar tot mai multe firme de marca si retaileri de amploare si-au anuntat intentia de a investi pe piata locala. Daca anul trecut in Cluj-Napoca au fost lansate pe piata spatii comerciale cu o suprafata totala de aproximativ 21.000 de metri patrati, pentru 2007 au fost anuntate investitii in spatii comerciale pe o suprafata de peste 225.000 de metri patrati. Odata cu deschiderea celor trei mall-uri de la Cluj, orasul care nu avea nici un mall pana acum - va intra direct pe locul doi al suprafetelor comerciale din Romania.
Proiectul Iulius Mall, dezvoltat de compania Iulius Group, are o valoare totala de aproximativ 60 de milioane de euro si va avea o suprafata desfasurata de 92.000 de metri patrati. Dupa ce a reusit sa lanseze conceptul la Timisoara, Iulius Mall Cluj va fi cel mai mare dintre cele trei detinute de omul de afaceri Iulian Dascalu, iar lansarea lui va insemna, de asemenea, intrarea brandului Auchan pe piata locala. Centrul comercial Iulius Mall va beneficia de un cinematograf multiplex, fast-food-uri, restaurante, baruri, sala de fitness, patinoar si parc de joaca pentru copii.
Un alt proiect este cel initiat de TriGranit Development Corporation si care va fi lansat pe piata in luna noiembrie a acestui an. Anul trecut, TriGranit Holding a vandut complexul comercial Polus Center fondului austriac de investitii Immoeast, valoarea tranzactiei fiind de 210 milioane de euro.
Polus Center va avea o suprafata totala de 140.000 de metri patrati din care 82.000 de metri patrati vor fi construiti, investitia in acest proiect fiind de aproximativ 140 de milioane de euro. Mall-ul va detine pe langa spatiile comerciale, un cinematograf multiplex cu 12 sali, , restaurante, fast-food-uri si banci. Lansarea Polus Center va insemna, de asemenea, intrarea Carrefour pe piata din Cluj.
Pe langa Polus Center un alt proiect de spatii comerciale in care este implicat omul de afaceri Arpad Paszkany este Sigma Shopping Center, care a fost finalizat anul trecut, in urma unei investitii brownfield de aproximativ 6 milioane de euro. Centrul comercial are o suprafata totala de 6.500 de metri patrati si era inainte de amenajare o hala de productie in cadrul Electrosigma, fosta Intreprindere de Electronica Industriala si Automatizari din Cluj-Napoca.


Fabrica de tricotaje se transforma in mall

Cea mai noua investitie in spatii comerciale, anuntata anul acesta, este cea a britanicilor de la Dawnay Day, care au incheiat luna trecuta achizitia locatiei fabricii Tricotaje Somesul, aflata in centrul orasului Cluj-Napoca. Valoarea tranzactiei nu a fost facuta publica, insa expertii imobiliari au cotat proprietatea fostei fabrici la aproximativ 10 milioane de euro. Reprezentantii Dawnay Day au declarat ca pe locatia vechii fabrici va fi construit un proiect imobiliar in valoare totala de aproximativ 85 de milioane de euro. Dezvoltatorul acestui proiect va fi o companie joint-venture intre Dawnay Day Pan Terra si Atrium Centers, noul complex imobiliar urmand sa se numeasca Atrium Center Cluj. Atrium Centers este o companie cu capital britanic infiintata pentru administrarea si dezvoltarea acestui proiect. Fabrica Tricotaje Somesul detinea in zona un teren de 18.000 de metri patrati, ocupati in principal de spatii de depozitare si productie.
Proiectul, care a primit recent avizul comisiei de urbanism a primariei Cluj-Napoca, va include spatii comerciale pe o suprafata de aproximativ 32.000 de metri patrati, dar si un hotel de patru stele, destinat mai ales oamenilor de afaceri, si un business center cu o suprafata utila de 10.000 de metri patrati. Atrium Center Cluj va dispune de asemenea de 850 locuri de parcare, opt sali de cinema, un club de fitness si o sala de bowling. Lucrarile la proiectul din Cluj-Napoca vor fi demarate anul acesta in octombrie, urmand sa fie finalizate in primele patru luni din 2009.
In apropierea acestei locatii se afla si fosta fabrica Napolact, care anul trecut a vandut terenul de 7.000 de metri patrati retelei de magazine Spar, valoarea tranzactiei fiind estimata la aproximativ 4 milioane de euro. Specialistii imobiliari estimeaza ca o alta zona de dezvoltare in urmatorii ani va fi centrul orasului, odata cu finalizarea proiectului in valoare de aproximativ 3 milioane de euro, prin care centrul orasului va deveni zona pietonala.


Infuzie de centre comerciale in orasele mici

Mirajul investitiilor in spatii comerciale a cuprins si orasele mai mici, un exemplu fiind Alba Iulia, oras care va avea incepand din septembrie anul acesta primul mall cu o suprafata utila de peste 15.000 de metri patrati. Dezvoltatorii centrului comercial Mall Alba sunt trei oameni de afaceri din localitate, investitia fiind estimata la aproximativ 14 milioane de euro. Finantarea proiectului este asigurata in proportie de 75% din credite bancare, restul investitiei provenind din surse proprii ale celor trei actionari.
Orasele Arad, Baia Mare si Satu Mare sunt de asemenea pe lista investitorilor in proiecte imobiliare cu destinatie comerciala. Grupul britanic Dawnay Day, in colaborare cu Atrium Centers, intentioneaza sa deruleze proiecte imobiliare in aceste locatii.
Proiectul de la Arad va presupune o investitie de aproximativ 50 de milioane de euro si va include un centru comercial cu o suprafata utila de aproximativ 30.000 de metri patrati. Grupul britanic a achizitionat deja in zona centrala a orasului Arad un teren, lucrarile la centrul comercial urmand sa inceapa anul acesta in august si sa fie finalizate la sfarsitul lui 2008.
Celelalte doua proiecte de la Baia Mare si Satu Mare vor include de asemenea centre comerciale, iar termenul de finalizare estimat este primul trimestru din 2009.
O alta tranzactie majora pe piata locala de retail a fost aceea a parcului de la Sebes. Compania BelRom a investit circa 50 de milioane de euro in cel mai mare parc de retail din Transilvania, European Retail Park Sibiu, parc pe care l-a vandut ulterior fondului britanic de investitii North Real Estate Opportunities (NRE), care a achizitionat pentru 83 de milioane de euro intregul complex comercial European Retail Park.
Proiectul din Sibiu, dezvoltat de catre compania BelRom, urmeaza sa fie extins in alte patru locatii, la Targu-Mures, Bacau, Braila si Deva, unde BelRom a declarat ca va construi parcuri de retail asemanatoare cu cel de la Sibiu. Conform declaratiei oficialilor BelRom, investitia totala in cele zece parcuri pe care compania intentioneaza sa le dezvolte va atinge o valoare de 500 de milioane de euro.
In cei 60.000 de metri patrati ai European Retail Park Sibiu activeaza hipermarketurile Real, bauMax, Media Galaxy, iar pana la sfarsitul anului este asteptata deschiderea Promenada Mall, cu 86 de magazine. Constructia European Retail Park Sibiu a durat noua luni, antreprenorul fiind grupul de firme Con-a.
"Acesta este cel mai mare proiect realizat de noi vreodata, din punctul de vedere al suprafetei construite", a afirmat Mircea Bulboaca, presedintele grupului Con-a. Acesta a precizat ca firma a investit patru milioane de euro in acest an pentru dezvoltarea capacitatii de executie.
In cadrul complexului comercial lucreaza 1.200 de persoane. Carl Decoopman, directorul general al BelRom, estima ca vanzarile totale in cadrul European Retail Park Sibiu se vor cifra la 219 milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO