Business Construct

Întâi accesoriile. Apoi mobila

Întâi accesoriile. Apoi mobila

Autor: Ioana David

27.10.2010, 23:50 61

Omul de afaceri Dan Şucu, care controlează cel mai puternic grupdin industria mobilei, mizează pe faptul că oamenii vor sta din ceîn ce mai mult acasă, şi prin urmare vor dori să-şi amenjajezecăminul cât mai bine. La nivelul magazinelor Mobexpert, încă dinvară s-au creat colţuri speciale, cât mai la vedere, pentru noilecolecţii de veselă. În România, aşa cum se întâmplă la niveleuropean, accesoriile pentru casă ajung şi la 50% din vânzăriletotale ale marilor retaileri de mobilă.

La intrarea pe piaţă locală spre exemplu, în martie 2007, vânzărilede accesorii ale gigantului suedez IKEA reprezentau jumătate dinvânzări. Vânzările de accesorii şi decoraţiuni pentru casă suntestimate la aproximativ 100 de milioane de euro, potrivit unorcalculele ZF pe baza datelor disponibile. Cele mai mari vânzări deastfel de produse sunt derulate de IKEA, care în intervalulseptembrie 2009 - august 2010 a vândut accesorii şi decoraţiuni de31,2 mil. euro, adică 40% din totalul veniturilor din aceastăperioadă. Gama IKEA 365 plus se află în topul vânzărilor companieidin punctul de vedere al volumului, cu aproape 200.000 de bucăţi.Şi IKEA şi-a reorganizat zona de accesorii şi decoraţiuni de laparterul magazinului în intervalul iunie-august. O pare dintreaccesoriile magazinului provin de la producătorii români. Astfel,producătorul de articole din faianţă pentru menaj CesiroSighi­şoara livrează către gigantul suedez aproximativ 45% dinproducţie, adică diverse modele de ceşti, farfurii, boluri şi alteobiecte pentru decor. Compania a încheiat primul semestru cu ocifră de afaceri de circa 11 mil. euro (46 mil. lei), în creşterecu 44% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

La IKEA oalele şi tigăile din gama 365 plus sunt în jur de 45 delei, potrivit informaţiilor din catalog. Toamna aduce vânzÂri maimari de accesorii Şi decoraŢiuni "Vânzările (pentru aceastăcategorie de produse - n.red.) nu au fost foarte bune la începutulanului însă acum vedem o creştere de două cifre comparativ cu anultrecut. Această tendinţă a fost susţinută de o nouă colecţie deproduse", a spus Lars Lund, country manager al kika România. kikaeste ultimul retailer de mari dimensiuni care a intrat pe piaţa pepiaţa de profil, singurul magazin pe care îl operează pe piaţalocală fiind deschis în decembrie 2008. Compania continuă planurilede extindere pe piaţa locală şi are în vedere două magazine, unulla Constanţa şi încă unul la Bucureşti. kika a avut vânzări de 11,8mil. euro şi pierderi de 4 mil. euro anul trecut, conform datelorde la Registrul Comerţului. Nu sunt disponibile informaţii legatede vânzările kika din 2010. Magazinul kika din Bucureşti are osuprafaţă de 27.000 mp şi este cel mai mare magazin din Bucureşti,depăşind ca suprafaţă magazinul IKEA cu 1.000 mp. "Aproape jumătatedin vânzări sunt generate de accesorii, iar în ultimele şase luniacestea au consemnat vânzări importante, în condiţiile în care avemo creştere a traficului în magazin", a adăugat Lund. Lund a venitla conducerea kika România în decembrie anul trecut şi spune căînceputul de an a fost mai slab, dar că vânzările totale au începutsă crească în ultimele luni, tendinţă care se menţine. Accesoriilecu cele mai mari vânzări la kika sunt pilotele şi produsele pentruiluminat. Compania are în stoc 10.000 de astfel de produse, însămai poate comanda alte 20.000 de articole. Preţul mediu alaccesoriilor este de aproximativ 100 de lei, iar intrevalul în carevariază este cuprins între 1,99 lei (pahare) şi 12.000 de lei(lampă de cristal). "Pe fondul creşterii traficului văd aceastăcategorie pe creştere în 2011.

Tendinţa la nivelul retailerilor de talie mare este ca noiivizitatori să cumpere mai întâi accesoriile şi abia apoi mobila.Acest lucru se întâmplă şi în cazul nostru. Începând cu aceastăvară avem în fiecare week-end un serviciu auto din centru cătremagazin, iar o parte din creşterea vânzărilor de accesorii vine deaici", a adăugat Lund. În jur de 12% din accesorii provin de lafurnziori români, iar cei mai noi sunt pentru tablouri şi rame.Retailerii mici, reticenŢi la accesorii "Ca procent în totalulcifrei de afaceri, vânzările de accesorii şi-au menţinut ponderea.Mai trist este că cifra de afaceri a scăzut. Accesoriile pentru noisunt doar nişte completări obligatorii, însă reprezintă doarmaximum 5-10% din totalul vânzărilor noastre", a spus Diana Staicu,director general al BoConcept România, retailer care sepoziţionează pe segmentul de lux. Compania rulează în jur de douămilioane de euro anual şi operează trei magazine deschise înBucureşti (septembrie 2006), Sibiu (decembrie 2008) şi Iaşi(octombrie 2009) în urma unor investiţii de aproximativ 1,7milioane de euro.

"Estimăm o cifră de afaceri în scădere cu 15% faţă de anul trecut.Contextul economic actual este principalul factor care influenţezăvânzările de mobilier, dar mai ales pe cele de decoraţiuni. Fiecareclient este acum mult mai atent pe ce îşi cheltuieşte banii şi câtcheltuieşte. Nesiguranţa economică şi politică actuală îi determinăpe aceştia să fie mult mai prudenţi", a mai spus Diana Staicu. Dacăretailerii mari, aşa cum este cazul kika, mizează pe o creştere avânzărilor în perioada următoare, cei mici sunt mai pesimişti. "Dininformaţiile pe care le deţinem, nimeni dintre cei care activeazăîn zona de mobilier şi accesorii, indiferent de publicul căruia seadresează, nu a excelat în ultimii doi ani. Căderea pieţeiimobiliare a determinat şi o scădere importantă a vânzărilor demobilier şi decoraţiuni. Cu toţii ne străduim să trecem pesteaceastă perioadă grea în condiţii cât mai bune", a explicat Staicude la BoConcept, răspunzând la o întrebare legată de impactulcrizei asupra acestei pieţe. Potrivit ultimelor date disponibile,de la jumătatea anului piaţa de mobilă a dat unele semne derevenire. Astfel, fabricile din România au exportat în primulsemestru din acest an mobilă de 585 de milioane de euro, o valoarecu 12% mai mare com­parativ cu perioada similară a anului 2009,potrivit estimărilor Asociaţiei Producătorilor de Mobilă dinRomânia (APMR). Aceasta este prima creştere semestrială după operioadă mai lungă de scădere, tendinţa de apreciere fiind vizibilăşi în cazul producţiei. În România a fost produsă în prima jumătatea anului mobilă în valoare de 912 milioane de euro, ceea cereprezintă un plus de 8,2%. Potrivit datelor APMR, avansulproducţiei şi al exportului de mobilă s-a bazat pe reduceri de preţoperate de companii şi lansarea de produse noi, în condiţiile încare firmele au redus personalul, săptămâna de lucru, au căutat noinişe de distribuţie şi au renunţat la acordarea unor stimulentesalariaţilor. În retailul de mobilă, cei mai mare jucători suntMobexpert, IKEA, kika, Elvila, Staer sau Lemet, în timp ceproducători importanţi sunt Italsofa, Silvarom, Alprom, dar şialţii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO