Business Construct

Marile speranţe. GALERIE FOTO

Marile speranţe

Autor: Ioana David

25.08.2011, 00:05 221

Cei câţiva jucători prezenţi pe piaţa de mobilă de lux, care reprezintă sub 5% din industria totală de aproximativ 900 de milioane de euro, îşi îndreptă speranţele către 2011, după ce 2010 le-a înşelat aş­teptările. Însă cum se prefigurează un nou val al crizei, este foarte probabil ca speranţele lor să se pră­buşească din nou.

Numărul celor care îşi pot permite să cumpere produse de lux scade considerabil având în vedere că investitorii de pe Bursă, care formau o parte din cererea pe această piaţă, au pierdut foarte mulţi bani în ultima perioadă odată cu scăderile accentuate pe toate pieţele de capital din lume. Cu toate acestea, jucătorii din piaţa mobilei de lux vorbesc despre o uşoară revenire a cererii, inclusiv determinată de speranţa că "mai rău ca în 2010 nu este posibil".

"2010 a fost cel mai slab an din ultimii cinci, deci putem spune că a avut loc o scădere", spune Şerban G. Cismărescu, general manager al Innova Interiorism, firmă cu vânzări de 1,8 mil. euro la nivelul anului 2009.

Afirmaţia sa este susţinută şi de către Diana Staicu, country manager al BoConcept, care spune că în 2010 magazinele din România ale retailerului danez au înregistrat o scădere "destul de abruptă a vânzărilor", de aproximativ 15% faţă de 2009. Anul trecut BoConcept a avut afaceri de aproximativ 1,5 mil. euro.

Clienţii fie au migrat către alte segmente ale pieţei de mobilă, fie şi-au amânat achiziţiile în aşteptarea unor vremuri mai bune şi venituri mai mari. Deşi anul trecut nu se aşteptau, magazinele de mobilă de lux au fost cele mai lovite pe această piaţă de reducerea puterii de cumpărare.

Un an bun. Anul 2011 a mar­cat revenirea optimismului şi a vânzărilor, spun la unison cei cu cu care Business Construct a stat de vorbă.

"2011 este fără îndoială un an bun. Fără să fi fost o creştere constantă, ci mai degrabă o alternare între o lună cu creşteri majore urmată de o lună timidă şi apoi din nou creştere, 2011 are creşteri consistente faţă de 2010", afirmă Cismărescu de la Innova.

Iar motivele pentru această creştere sunt mai multe. În primul rând, reprezentantul Innova vorbeşte despre o perioadă lungă de aşteptare pentru clienţii care au amânat achiziţiile de mobilier şi decoraţiuni.

"Clienţii nu au mai avut răbdare. Vorbim despre cei care aveau nevoie să facă achiziţii de mobilier şi decoraţii şi aveau şi posibilitatea să o facă, dar au aşteptat", a continuat Cismărescu.

Totodată, Innova Interiorism a redus preţurile şi spune că va menţine această politică până la sfârşitul anului. "Am câştigat mulţi clienţi noi şi am reactivat mulţi clienţi vechi", a explicat şeful Innova.

Creşteri anunţă şi BoConcept. În primul semestru al acestui an compania a avut un avans de 20% comparativ cu perioada similară din 2010, astfel că firma este "mult mai optimistă şi speră să păstreze trendul pozitiv până la sfârşitul anului".

"Anul acesta piaţa s-a dezmorţit timid şi, în plus, pe segmentul nostru de piaţă au mai rămas doar câteva mărci serioase de mobilier", a spus Diana Staicu.

Miele, companie care activează pe piaţa electrocasnicelor premium şi are în portofoliu bucătării create de designerul internaţional Philippe Starck, spune de asemenea că trendul este crescător.

"Segmentul premium nu a fost afectat major de tulburările economice resimţite de restul pieţei. Trendul este în continuare crescător, cererea fiind mare mai ales pe produsele «very high-end»", spune Leo Popescu, sales manager Miele Appliances România. Compania a obţinut în prima jumătate a acestui an o majorare a cifrei de afaceri cu 45% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Pentru întregul an firma a realizat o cifră de afaceri de 2,17 mil. euro, în creştere cu 11% faţă de anul precedent.

Pentru 2011 compania estimează o creştere a veniturilor de până la 45%, respectiv circa 3 mil. euro. Germanii, care sunt prezenţi pe piaţa locală pe segmentul de retail, deţin şi o unitate de producţie de componente electronice în parcul industrial Feldioara, de lângă Braşov.

Mobilier "corect". Diana Staicu de la BoConcept evită să folosească termenul "de lux" pentru compania pe care o reprezintă şi se poziţionează ca având spre comercializare un mobilier "corect" care are "un părinte designer". Cu toate acestea, ea afirmă că retailul cu aşa-zisul mobilier de lux nu a fost foarte transparent.

"Clientul final în general comandă foarte mult după un catalog fără a vedea sau testa neaparăt calităţile respectivei piese de mobilier. (...) Clienţii deja călătoresc foarte mult prin lume şi uşor-uşor vor începe să împrumute din cultura şi normalitatea celor care trăiesc în Vest. Românii întâi au început să aibă aşteptări speciale de la maşina pe care o conduc, telefonul sau laptopul pe care-l folosesc, hainele pe care le îmbracă, iar uşor uşor au început să îşi aprecieze şi casa", afirmă Diana Staicu.

Şerban Cismărescu de la Innova spune că se aş­teaptă la o creştere, însă adaugă faptul că nu va fi "ceva spectaculos" înainte de primăvara anului viitor.

Anul 2011 a marcat însă şi o schimbare în comportamentul consumatorilor care au revenit cu picioarele pe pământ. "Solicitările clienţilor sunt mult mai rezonabile şi răspunsul lor este mult mai bun. Sunt mai înţele­gători şi acceptă mai bine limitele producătorilor. Altfel spus, am revenit cu picioarele pe pământ şi suntem cu toţii mai rezonabili", a mai spus Şerban Cismărescu.

În acest context se poate vorbi şi despre extindere. BoConcept, spre exemplu, caută o locaţie stradală în Bucureşti în 2012, în timp ce planurile Miele au termen de finalizare chiar anul acesta.

"Planul de extindere este prioritar pentru strategia noastră, avem alocat în acest sens un buget de 250.000 de euro pentru semestrul al doilea al acestui an, urmând să deschidem showroom-uri noi în Bucureşti, Constanţa şi Cluj", a spus Leo Popescu.

Optimism pe linie. Într-o notă optimistă vorbesc şi jucătorii de pe alte segmente ale pieţei de mobilă.

Elvila, spre exemplu, un business controlat de omul de afaceri Viorel Cataramă, care are activităţi atât în retail prin intermediul unei reţele de peste 50 de magazine, dar şi în producţie, prin intermediul fabricilor Elmoberom Beiuş, Relaxa Mizil şi Carpatina Băbeni, anunţa recent că dă drumul la angajarăi în producţie pentru prima dată de la începutul crizei.

Businessul total al Elvila a trecut în 2010 pragul de 100 de milioane de euro, cu 5% mai mult comparativ cu nivelul din 2009, exportul fiind motorul de creştere.

În producţie, aceasta era a doua veste bună din luna iulie, după ce Sortilemn Gherla, unul dintre cei mai importanţi furnizori locali ai grupului suedez IKEA, a anunţat un plus de 40% al businessului în primul semestru al acestui an pe fondul creşterii comenzilor din partea clienţilor externi.

Şi IKEA spunea că veniturile pe anul în curs sunt în creştere, având în vedere că la toate gamele de produse de mobilier s-au vândut volume mai mari.

Compania nu a dat însă detalii privind ritmul de creştere sau valoarea vânzărilor. În anul fiscal trecut (septembrie 2009 - august 2010) compania a avut vânzări de 78 de milioane de euro, în scădere cu 13% faţă de anul precedent.

Ambele segmente depind însă mult şi de piaţa construcţiilor de locuinţe, domeniu în care deocamdată nu sunt prea multe veşti bune. Dar aşteptări mari există şi aici.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO