Business Construct

Mobila: Au disparut amatorii

Mobila: Au disparut amatorii
25.03.2009, 14:21 73

Daca pe segmentul generalist primele semne de intrebare cu privire la capacitatea pietei locale de a se mentine pe crestere in 2009 si chiar de a termina anul 2008 la un nivel mai mare fata de 2007 au aparut inca din septembrie-octombrie, la nivelul industriei de lux abia acum sunt vizibile efectele crizei economice.
Se considera ca orice decizie de cumparare si veniturile unui client de lux nu vor fi afectate de situatia economica dificila, categorie in care intrau si achizitile de mobilier, desi bunurile de folosinta indelungata sunt primele la care in mod normal se renunta. Cu toate acestea, anul 2008 a fost unul foarte bun pentru companiile din retailul de lux.
Crestere artificiala. Potrivit jucatorilor, piata de mobilier de lux a avut o crestere artificiala in anii precedenti, in conditiile in care veniturile mari obtinute din activitati precum tranzactii imobiliare sau cresterea bursei lasau la indemana investitorilor sume de bani care putea fi cheltuite si pentru produse high-end. Diminuarea considerabila a acestor categorii de castiguri a dus si la pierderea acestui segment de clienti.
"Numarul celor ce reprezinta partea consistenta a clientilor nostri nu pare sa fi scazut. Ma refer aici la cei care au o soliditate financiara, nedependenta in totalitate de piata imobiliara sau de bursa", a spus Serban G. Cismarescu, general manager al Innova Interiorism.
"A disparut segmentul de clienti care in 2008, sub influenta evolutiei generale euforice a economiei, a cresterii preturilor terenurilor si locuintelor au achizitionat mobilier, autoturisme, locuinte, alte obiecte din segmentul de lux, fara ca in realitate sa fie la nivelul care sa le permita accesul la produsele de lux. Mai degraba aveau perspectiva ca vor avea acces la ele", apreciaza Serban G. Cismarescu.
In aceste conditii, multi dintre retaileri au investit puternic in extindere insa au aparut si targurile specializate. "Cu un pas inainte, ei le-au accesat deja si asta a facut ca evaluarile pe produsele de lux sa fie mai atractive si sa conduca la aparitia unor noi magazine si targuri pe acest subiect. Disparitia acestor clienti a condus la o reducere a traficului, dar cei care formeaza grosul clientilor sunt in continuare prezenti si in mare majoritate nu vor sa faca compromisuri", a mai spus Cismarescu. 
Dupa efervescenta anului trecut, acalmia din primele luni ale lui 2009 nu a fost de bun augur pentru unii retaileri din mobila de lux, care au fost fortati sa inchida locatii.
"Am constatat inchiderea unui numar de cel putin cinci magazine din piata, ceea ce este un semn rau, dar care a avut probabil si are inca un efect de redistribuire a clientilor catre cei ramasi in piata", a mai adaugat reprezentantul Innova. Compania opereaza trei locatii: in piata Unirii, pe Calea Victoriei si in Mario Plaza.
De precautie la nivelul deciziei de cumparare vorbesc si alti retaileri de mobila. "Criza se resimte la toate nivelurile. Fie ca ai bani sau nu, incepi sa te gandesti la nesiguranta zilei de maine si devii mai precaut cand cheltuiesti sau investesti banii. Astfel, amani deciziile de cumparare, studiezi piata mult mai atent si, in final, cumperi din locul unde produsul sau serviciul respectiv iti indeplineste toate asteptarile", a spus Diana Staicu, reprezentant oficial al retailerului danez BoConcept in Romania.
BoConcept opereaza un magazin in Bucuresti, iar in decembrie a investit 450.000 de euro in deschiderea unei unitati la Sibiu. "Am incheiat 2008 cu 30% mai putin fata de ce ne propusesem initial. Incepand din august, dupa ce au fost primele anunturi legate de criza, s-a simtit un blocaj. Traficul in magazin a scazut. Dupa cum se stie, in vanzarile de mobila, sezonul de varf este in septembrie - decembrie, dar anul trecut nu s-a mai respectat aceasta regula", explica Staicu.
Pe de alta parte, Innova a terminat anul cu vanzari duble fata de 2007, insa se asteapta la o usoara diminuare anul acesta.
Portret de cumparator. Trasaturile unui cumparator de lux nu s-au schimbat prea mult in ultima perioada, poate doar exigenta in ceea ce priveste calitatea.
"Cumparatorul de lux isi recapata definitia de persoana educata, care deja stie ce isi doreste, si ca design si ca produs, si care nu vrea sa faca compromisuri, dar nici nu arunca cu banii pe geam. Cum imi spunea un client de-al nostru: daca trebuie sa dau 100 de euro pe o ciocolata, nu am o problema in sine cu pretul, dar vreau sa inteleg de ce. Daca ai argumentele sa imi explici de ce 100 de euro in loc de doi euro, eu accept sa platesc acest pret", spune Serban G. Cismarescu, general manager al Innova Interiorism.
In legatura cu tendintele acestui an, jucatorii din piata remarca revenirea la trendul minimalist, tonurile naturale din lemn si decoratiunile ce folosesc materiale naturale.
"Se revine la minimalism sau in termeni generali la modern. Apar culori mai vii in living, alaturi de lemn si metal polishat industrial (neindustrial). Vedem o diminuare majora a cererii pentru stilul glamour, linii clasice cu finisaje moderne ce au fost intens copiate de producatorii economici", spune general managerul Innova Interiorism.
Reprezentanta BoConcept imparte insa trendul din acest an in trei mari curente. "Primul ar fi un stil sofisticat si luxos, cu influente masculine, culori inchise, spectaculoase, piese de mobilier voluminoase. In al doilea rand vorbim de piese de mobilier in tonuri naturale de lemn combinate cu maro, curry, bej, verde, turcoaz, nuante acvatice. Decoratiuni ce folosesc materiale naturale: precum bambus, ratan, rachita, lemn de trandafir, inspirate din culturile lumii. Al treilea curent se refera la stilul inspirat din viata urbana cu focus pe detaliu, caracterizat de materiale contrastante, forme si structuri indraznete, suprafete lucioase si oglinzi", spune Diana Staicu.
Alti retaileri de lux vorbesc de folosirea metalelor pretioase si de preferinta pentru materialul floral. "Pe stilul glamour predomina evident materialele florale, decorate cu foita de aur sau argint si cristal. Pe clasic predomina nucul cu accente de stejar albit, iar pe modern se remarca combinatiile de furnir exotic cu alb sau negru lacuit lucios", afirma Daniel Dima, administrator al retailerului de mobilier de lux Arredare.
Arredare a fost infiintata in anul 1994, iar in 2008 estima afaceri de 500.000 de euro, rezultatele fiind apropiate de estimarile initiale. Pentru 2009, compania prognozeaza o crestere de circa 30% fata de 2008, "pe fondul micsorarii numarului de reatileri in domeniu".
"Mediatizarea excesiva a "crizei" a condus la un recul al achizitiilor cu efect imediat in blocarea pietei. Clientii au decis sa amane achizitiile importante in asteptarea revigorarii fluxului de bani", spune Dima. 
El spune ca in aceasta perioada cumparatorul de lux a devenit mai pretentios si a inceput sa cantareasca mai atent raportul calitate - pret. "Piata evolueaza incet spre maturizare, lucru care pe noi ne bucura deoarece clientul incepe sa reactioneze la produsele care au cu adevarat valoare in timp", precizeaza Dima.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO