Business Construct

Mobila: Trendurile anului 2008

Mobila: Trendurile anului 2008

Dan Sucu, presedintele Mobexpert

20.12.2007, 16:14 58

Exporturile din ce in ce mai putin rentabile vor da in 2008 dureri de cap producatorilor care vor fi obligati sa gaseasca alternative pentru a se mentine pe linia de plutire. Reducerea productiei, care are drept cost social reducerea numarului de angajati, vanzarea activelor sau investitiile majore in modernizare si design sunt principalele masuri pe care jucatorii romani le pot experimenta in 2008.
De asemenea, relocarea marilor fabrici din centrul oraselor, sub presiunea dezvoltatorilor imobiliari sau a retelelor de hipermarketuri este un trend care va continua sa se accentueze anul acesta. Iar daca la nivelul productiei, companiile vor continua sa fie dependente de evolutia cursului de schimb, in retail cresterea veniturilor va fi si anul acesta motorul intregii piete.
"Cred ca in 2008, ritmul de crestere in comertul cu mobilier din Romania se va pastra undeva in jurul valorii de 10-15%. Dezvoltarea proiectelor imobiliare va continua sa aiba un impact semnificativ. Pe de alta parte, cresterea constanta a veniturilor populatiei si definirea tot mai neta a clasei medii, cu nevoile si gusturile sale, se va resimti si in comertul cu mobilier. In cazul Mobexpert, de pilda, acest fenomen a favorizat dezvoltarea celei mai importante parti din actualul segment de clienti", a spus Dan Sucu, presedintele Mobexpert.
Mai putin optimist este Dumitru Petcu, directorul general al producatorului de mobila Alprom Pitesti, care vede avansul pietei in jurul valorii de 6-7%. El vorbeste de asemenea de mentinerea apetitului scazut pentru exporturi al producatorilor cu toate ca ultimele evolutii ale leului in raport cu valutele de referinta sunt favorabile jucatorilor de profil.
"Romania are o capacitate de productie de 1,7 miliarde de euro, din care piata interna poate sa absoarba 600 de milioane de euro. Din acesta suma importurile contribuie cu 200 de milioane de euro, astfel ca diferenta trebuie sa mearga pe piete externe. Cu toate ca leul s-a depreciat, exista retineri foarte mari din partea producatorilor pentru a merge pe alte piete", considera Dumitru Petcu.


Cresteri salariale de 20% in conditii de criza
Importurile vor avea aceeasi evolutie cu cea a intregii piete, de crestere cu 6-7%. Referitor la numarului de angajati la nivelul intregii industrii, reprezentantul Alprom spune ca exista o criza acuta de forta de munca, determinata de persoanele care au plecat la munca in strainatate.
"Situatia din constructii este similara si in industria mobilei. Plecarile oamenilor ne-au afectat extraordinar de mult. Am fost nevoiti sa crestem salariile cu peste 20%", a continuat Dumitru Petcu.
In retail, cuvantul de ordine este segmentarea. Daca pana acum cativa ani marii operatori dominau piata cu magazine de tip generalist, in ultima perioada au aparut
si primele retele specializate. Printre primii retaileri specializati se numara cei din domeniul mobilierului de birou, segmentul caracterizat cu cele mai rapide ritmuri de crestere. Din acest an insa si-au facut simtita prezenta in piata si companii precum Nolte Kuchen, Haka Kuche, Franke sau Alveus in mobilierul de bucatarie.
"Cred, de asemenea, ca vor avea loc clarificari si la nivelul ofertei magazinelor. Au inceput deja sa apara magazine specializate, care vand doar anumite produse, fie ca e vorba de bucatarii, bai sau saltele. Odata cu extinderea acestor fenomene, se va crea fara indoiala o presiune competitionala pe diverse segmente de produs", a explicat Sucu.
Este de asteptat in aceste conditii o crestere a numarului magazinelor specializate, iar ofertele jucatorilor prezenti pe piata se vor clarifica in functie de segmentul de clienti caruia i se adreseaza. Concentrarea ofertei pe paliere de pret si pe categorii de mobilier este de altfel o caracteristica a pietelor mature.
Un exemplu clar de maturizare in retailul cu mobila il reprezinta insa piata americana, spre deosebire de cea europeana, unde situatia este destul de neomeogena. Pe de o parte exista state precum Marea Britanie, Franta sau Austria cu retele puternic specializate, iar pe de alta parte piete precum Italia, dominate de producatori, dar fara retele segmentate.


Parteneriate intre dezvoltatori si producatori
O alta tendinta care se contureaza pe piata locala de mobila o reprezinta parteneriatele dintre jucatori si dezvoltatorii imobiliari.
"Ritmul constructiilor de locuinte in Romania se va mentine si anul viitor. Dezvoltatorii vor continua sa incheie parteneriate in beneficiul propriilor clienti cu diversi furnizori de pe piata, fie ca vorbim de mobila, fie de produse electrocasnice sau de produse bancare. Participam si noi in astfel de parteneriate, insa e inca prea devreme sa cuantificam veniturile. O vom putea face relevant dupa doi-trei ani", a explicat Dan Sucu.
Si pentru domeniile conexe dezvoltarea pe segmentul rezidential se simte la fel de puternic in venituri. Iar furnizorii de aparatura incorporabila sunt numai un exemplu in acest sens. "Categoric, boom-ul din imobiliare e unul din motivele rezultatelor bune din retailul electronic in 2007. Categoria cea mai ajutata de dezvoltarile imobiliare este aparatura incorporabila (built-in), unde vanzarile au fost duble in 2007, fata de anul precedent", a spus Lorand Szarvadi, CEO Domo Retail.
Domo nu are inca niciun parteneriat cu dezvoltatori insa este interesat de acest tip de afacere in viitor. In schimb, in doua magazine Domo de dimensiuni mari (galeriile Real Timisoara si Polus Center Cluj) exista un kitchen studio de aproximativ 200 de metri patrati, unde este expus si comercializat mobilier de bucatarie de la producatorul german Alno.
"Aceste showroom-uri se adreseaza in special proprietarilor de apartamente sau case noi, care echipeaza bucatariile de la zero. Pentru acesti clienti oferim solutii integrate care includ consultant, proiectare, transport, montaj si reduceri la aparatura electrocasnica", a spus Szarvadi. Acest tip de parteneriat va continua sa se dezvolte in urmatorii ani, in conditiile cresterii livrarilor de apartamente.
"Daca luam in calcul doar numarul mare de fabrici existente in acest moment in interiorul oraselor din Romania si care mai devreme sau mai tarziu vor trebui relocate in afara lor, putem sa presupunem ca dezvoltatorii au oportunitatea sa implementeze proiecte imobiliare pe spatii mari, cu numar mare de apartamente. Clientii lor vor fi in castig avand acces la avantajele obtinute in urma unor astfel de parteneriate, iar furnizorii vor fi si ei interesati sa raspunda prin ofertele lor la cerintele acestui segment de clienti", a completat Dan Sucu.
Totodata anul 2008 se anunta a fi anul marilor extinderi in retailul de profil. Mobexpert, liderul pietei de mobila, are in vedere deschideri de patru noi magazine in Romania, la Suceava, Pitesti, Ploiesti si Bucuresti in urma unor investitii de 8 milioane de euro. Aceste unitati vor fi dezvoltate in spatii inchiriate.
IKEA, prezenta cu numai un singur magazin, are in vedere extinderea in provincie in urmatorii ani. Potrivit unor declaratii anterioare ale reprezentantilor sai, pentru piata locala planul este de sase pana la opt magazine. Si retailerul austriac KIKA mizeaza pe piata locala, planul acestuia fiind de opt magazine in cinci ani de zile. KIKA va deschide in toamna anului 2008 primul sau magazin din Romania in Bucuresti, in timp ce pentru 2009 sunt programate unitatile din Timisoara si Oradea.
IKEA si KIKA sunt active pe palierul mediu de pret unde de altfel se pozitioneaza si mare parte din jucatorii locali. Extinderea puternica a acestora va avea ca efect imediat o presiune sporita pe preturi si pe marjele de profit.
Concurenta incepe sa se contureze si pe segmentul de lux prin deschiderea de catre Class Mob a primului magazin Natuzzi si extinderea programata pentru 2008. Tot in acest sector mai activeaza si companii precum Rovere Mobili, Armani Casa, BoConcept sau Kyros Interiors. Si segmentul de mobilier de birou de lux este reprezentat, ,insa numai printr-un singur magazin, Premio, care apartine de Mobexpert Office.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO