Business Construct

Mobila: Valul de scumpiri

Mobila: Valul de scumpiri

Pretul mobilierului este influentat puternic de evolutiile de pe piata valutara

26.06.2008, 20:40 56

Cuvantul de ordine in 2007 a fost scadere. Anul acesta insa, sub presiunea cresterii costurilor si a modificarii structurii acestora, asistam la fenomenul invers. Desi nepopulare, deciziile de marire a pretului par sa fie inevitabile pentru companiile locale cu afaceri in sectorul mobilei.
Cea mai mare parte a industriei a luat deja in calcul aceste modificari, care, spun reprezentantii companiilor, vor fi operate treptat. Pe fiecare dintre palierele de pret efectele acestor scumpiri vor fi resimtite diferit de catre cumparatori. Unii dintre ei vor migra insa inspre retele, de obicei inspre noii veniti, in timp ce altii nici nu vor simti diferentele.
Potrivit unor date ale Eurostat (biroul european de statistica) pretul mobilei din Romania este printre cele mai mici din Europa, articole mai ieftine putand fi achizitionate numai din Letonia, Bulgaria, Macedonia si Lituania.
"Tinand cont de faptul ca, in acest moment, pretul mobilei din Romania se numara printre cele mai scazute din Europa, cu diferente mai mari chiar de 60% in comparatie cu produse similare de pe piete precum Italia, Franta sau Spania, cresterile de pret sunt inevitabile si vor fi resimtite de intreaga industrie si de catre toti jucatorii din piata.
Printre principalii factori de presiune pe pretul produselor finite pot fi amintiti cresterile costurilor cu materia prima, cresterile salariale din industrie, cresterile costurilor la utilitati sau deciziile BNR privind dobanda de politica monetara", considera Dan Sucu, presedintele Mobexpert, cel mai mare grup local.
Pretul mobilierului este legat si de evolutiile de pe piata valutara, insa, potrivit reprezentantilor companiilor, cresterile de numai cateva procente nu se resimt la nivelul businessului si de obicei nici asupra clientilor.
"Pretul produselor de mobilier poate fi influentat de doua categorii de factori, pe de o parte vorbim de cei la nivel macro, precum cresterile pretului la petrol si implicit carburanti, cresterea costurilor aferente utilitatilor, variatiile cursului de schimb, care are multiple efecte atat asupra clientilor, prin valoarea ratelor la creditele in valuta, cat si asupra companiilor prin majorarea costurilor la materialele importate. Pe de alta parte, aveam de-a face cu factorii micro, care influenteaza direct piata mobilei, precum cresterea costurilor la materiile prime, taxele vamale la importurile din afara spatiului Uniunii Europene sau eventuala crestere a salariilor angajatilor de pe piata mobilei", spune Aurel Stefan, general manager al Staer International.
Daca certitudinea este cresterea pretului, semnele de intrebare apar in momentul in care se discuta procentul. Acesta va fi diferit atat pe categoria de mobilier, pe tara de provenienta, cat si pe zona in care produsul respectiv va fi comercializat.
"Sunt de asteptat scumpiri de aproximativ 30% la pretul mobilei pana in 2011. Acest procent de crestere a pretului poate varia insa in functie de tipul sau complexitatea mobilierului. Mobilierul din lemn masiv, de exemplu, care implica mai multa manopera, poate cunoaste cresteri de pret mai importante", spune Dan Sucu.

Majorare pe filiera importului
In acest moment, exista o polarizare puternica a retailului de mobila pe segmentele scazut si foarte inalt de pret, produse care de obicei vin din import si care sub presiune deprecierii leului vor fi cele mai expuse cresterilor.
"Achizitia produselor de mobilier este in continuare pentru romani o activitate care se intampla cu o frecventa mica, fapt pentru care atentia este cu atat mai sporita, atat in ceea ce priveste calitatea, designul si functionalitatea produselor, brandul, dar si pretul. Comportamentul consumatorilor in acest sens este diferit, in functie de posibilitatile financiare", spune Aurel Stefan de la Staer.
Cei cu venituri ridicate vor fi mai putin afectati de cresterea pretului cu cateva procente, ramanand fideli brandului preferat si orientandu-se in principal spre design si calitate. Insa consumatorii cu venituri medii si mai ales cei cu venituri mici vor cauta in permanenta cea mai buna oferta de pret de pe piata, facand o ampla cercetare a retailerilor inainte de a lua decizia de achizitie, potrivit reprezentantilor Staer.
Dintre deciziile pe care trebuie sa le adopte producatorii locali sunt cresterea productivitatii muncii si investitiile in retehnologizare, insa o mare parte dintre producatorii locali se lovesc de migratia fortei de munca. Oamenii ramasi devin din ce in ce mai scumpi, iar de multe ori investitiile facute sunt insuficiente pentru a balansa pierderile. Nici majorarile salariale nu sunt menite sa aduca muncitorii inapoi.

Cine sunt jucatorii din industria mobilei
Principalii zece producatori si retaileri de mobila de pe piata locala au cumulat anul trecut vanzari de peste jumatate de miliard de euro, in crestere cu 60% comparativ cu 2006.
Liderul pietei s-a mentinut Mobexpert, compania omului de afaceri Dan Sucu, care a finalizat anul trecut cu vanzari de 168 de milioane de euro, cu 12% mai mult fata de 2006, pentru acest an fiind estimat un avans de 10% al businessului, in ritm cu cresterea pietei, pana la 185 de milioane de euro.
Unitatea deschisa pe piata locala in luna martie a anului trecut a propulsat gigantul suedez IKEA pe locul patru in topul jucatorilor de profil. Compania a inregistrat in cele noua luni de functionare, vanzari de 70 de milioane de euro (inclusiv TVA). In acest interval au fost vandute peste 8,2 milioane de produse de mobilier, decoratiuni si accesorii. Alti jucatori importanti sunt IKEA, Elvila, Staer, Neoset, Alprom, Silvarom, Lemet.
In retailul de mobila, nu se poate vorbi decat de segmentare. Daca in urma cu cativa ani marii operatori dominau piata cu magazine de tip generalist, in ultima perioada au aparut si primele retele specializate.
Printre primii retaileri specializati se numara cei din domeniul mobilierului de birou, segmentul caracterizat ca avand cele mai rapide ritmuri de crestere. Din 2007 insa si-au facut simtita prezenta in piata si companii precum Nolte Kuchen, Haka Kuche sau Alveus cu mobilier de bucatarie.
La adapost de concurenta marilor retaileri pana anul trecut, piata de mobila a adus castiguri importante oamenilor de afaceri din domeniu, iar la nivelul consumatorilor a cizelat gusturile si obiceiurile de cumparare. Potentialul de crestere, impins de boomul din constructii, este acum pe gustul retailerilor straini precum IKEA sau kika. Deschiderile pe care kika le are programate pentru urmatorii ani vor mari si mai mult concurenta din domeniu.
Cei mai multi retaileri romani sunt concentrati pe segmentele redus si inalt de pret, iar intrarea agresiva a strainilor se va resimti in primul rand in afacerile lor. Pana acum, extinderea a fost favorizata de investitiile puternice din constructii si de lipsa unei concurente din afara.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO