Business Construct

Refugiu pe piete externe

Refugiu pe piete externe

Rudolf SOMMER, presedintele si proprietarul Sommering: Bulgaria este o piata interesanta, spre deosebire de Ungaria, acolo unde a inceput o perioada de stagnare. Ne intereseaza sa gasim cel putin o piata de refugiu in momentul in care cea romaneasca o sa dea inapoi, lucru pe care il astept sa se intample in circa trei ani si incerc sa pregatesc piata din Bulgaria inca de pe cum.

27.03.2008, 21:28 29

Compania Sommering, specializata in proiectarea si executarea de sisteme de instalatii, se va extinde in urmatorii ani in tari precum Bulgaria, Albania sau Kazahstan, in care sa se refugieze dupa ce afacerile autohtone vor intra in regres, iar piata de instalatii isi va diminua ritmul de crestere.
"Bulgaria este o piata interesanta, spre deosebire de Ungaria, acolo unde a inceput o perioada de stagnare. Ne intereseaza sa gasim cel putin o piata de refugiu in momentul in care cea romaneasca o sa dea inapoi, lucru pe care il astept sa se intample in circa trei ani si incerc sa pregatesc piata din Bulgaria inca de pe acum", spune Rudolf Sommer, presedintele si proprietarul Sommering.
In momentul in care va patrunde pe o piata noua, cum este cea din Bulgaria, Sommering isi va face debutul doar pe partea de proiectare urmand ca, in functie de evolutia afacerilor sa se extinda si pe executie sau productie. Suntem foarte interesati si de Kazahstan, pentru ca sunt investitii foarte mari, dar si de Albania . "Inca nu am stabilit contacte in aceste tari, dar totul face parte dintr-o strategie viitoare a firmei. Eu as vrea sa ma folosesc de acest an 2008 de stabilizare si sa pot sa gasesc deja variante in aceste tari", spune Sommer.
Proprietarul firmei de instalatii spune ca pana in prezent nu a avut nicio oferta de preluare si evalueaza compania la 20 mil. euro.

De la trei angajati la 400
Sommering are in prezent aproximativ 400 de salariati si 300 de angajati in sistem de subantrepriza. "Am inceput in 1995, cu doar trei angajati batrani, ei avand propriile lor scule. Incepand cu luna ianuarie 2007, cand aveam doar 150-200 de angajati, am inceput sa recrutam masiv pana am ajuns la cifrele din momentul de fata", afirma Sommer. Selectia angajatilor s-a facut in mod direct, prin intermediul departamentului de resurse umane al firmei, in care lucreaza trei persoane.
De la doar trei angajati in 1995, firma de instalatii a ajuns la o cifra de afaceri de circa 15 milioane de euro in 2007, triplu fata de nivelul inregistrat in anul anterior. Printre dificultatile cu care s-a confruntat la inceput in mediul de afaceri romanesc au fost neachitarea onorariilor de catre clienti, dar si contractele dezavantajoase incheiate cu statul. In prezent, cea mai mare problema a Sommering este reprezentata de neseriozitatea oamenilor, dar si de fluctuatia angajatilor.
"Filosofia Sommering se bazeaza pe cresteri importante ale afacerilor intr-un an, pentru ca anul urmator sa urmeze o perioada de stabilizare. Facem acest lucru pentru ca atunci cand ai mai multi bani, si numarul problemelor creste proportional", mentioneaza Sommer.
In 2004, compania a avut o cifra de afaceri de 3 milioane de euro, pentru ca in 2005 afacerile sa creasca aproape de trei ori, la opt milioane de euro. Ulterior, anul 2006 a adus un recul de 3-4 milioane de euro afacerilor Sommering, iar in 2008 proprietarul firmei de instalatii se asteapta la o cifra de afaceri cel putin egala cu cea de anul trecut." Nu consideram ca afacerile noastre au scazut brusc in ultimii ani, pentru ca astfel devenim mai puternici pe termen lung. In plus, avem si avantajul unui pachet de servicii complex", spune Sommer.
Compania este specializata in proiectare si executie de sisteme de instalatii, dar si in productia de tubulatura. "Avem un departament de proiectare la care lucreaza circa 50 de specialisti", afirma presedintele Sommering.
El spune insa ca pe partea de poiectare este dificil de gasit oameni fie din prisma cerintelor salariale exagerate pe care le au acestia, fie din cauza lipsei de profesionalism. Un alt aspect care afecteaza partea de proiectare este reprezentat de fluctuatia personalui de la o firma la cealalta.

Baneasa Shopping City, cel mai mare contract
Sommering a realizat in decursul unui an de zile partea de design & build a Baneasa Shopping City , in baza unui contract ce a ajuns la 16 milioane de euro.
"Proiectul Baneasa Shopping City reprezinta cel mai important contract pe care l-am semnat pana acum si cu o valoare ce a depasit 16 milioane de euro, de la un prag initial de 13 milioane de euro. Contractul a fost semnat in luna februarie a anului trecut si practic intr-un an de zile am facut proiectarea si montarea tuturor instalatiilor in peste 100.000 de metri patrati", spune Sommer. In primele doua luni de la semnarea contractului, Sommering a mobilizat pentru acest proiect circa 550 de persoane, 150 angajati ai firmei, iar restul de 400 prin subantreprenori.
Baneasa Shopping City, din cadrul proiectului Baneasa, este primul mall care va fi livrat in acest an in Bucuresti si dispune de o suprafata inchiriabila de 85.000 de metri patrati, la fel de mare cat Bucuresti Mall si Plaza Romania la un loc. Mallul din Baneasa a implicat investitii de circa 150 de milioane de euro, dezvoltarea aflandu-se intr-un stadiu avansat de constructie, inaugurarea fiind programata pentru primavara acestui an.

Fabrica in Tunari de 1,4 milioane de euro
Firma de instalatii detine in Tunari o fabrica specializata pe productia de tubulatura de ventilatii din tabla rectangulara. Constructia unitatii de productie a fost demarata in 2006, prima faza a de constructie a fabricii finalizandu-se in luna aprilie a anului trecut, iar cea de-a doua faza in decembrie anul acesta.
Pana in prezent, fabrica a suportat investitii totale de circa 1,4 milioane de euro, urmand ca pana la sfarsitul lunii iulie sa fie pusa in functiune o noua linie de productie, care va costa un milion de dolari (640.000 de euro) si care va fi adusa din Statele Unite ale Americii.
"La fabrica din Tunari producem doar tubulatura si panouri electrice si doar pentru Sommering. Avem si cativa clienti externi, dar numarul acestora este nesemnificativ. Practic, doar in jur de 5% din capacitatea de productie a fabricii este destinata clientilor externi", afirma Sommer.
In prezent, fabrica are o capacitate lunara de productie de 9.000 de metri de tubulatura. Dupa montarea noii linii de productie, capacitatea de productie va ajunge la 30.000 de metri patrati.
"Dupa ce vom instala aceasta noua linie vrem sa ne formam un portofoliu de clienti din randul celorlalte firme de instalatii, in primul rand care sa comande de la noi. Nu conteaza prea mult mult daca va fi vorba de firme din Romania sau de firme din strainatate. Am purtat discutii si cu cateva firme din strainatate pentru anumite comenzi, chiar daca nu avem semnat niciun precontract in acest sens", subliniaza Sommer.
Proprietarul Sommering ia in calcul deschiderea a inca unei fabrici specializate in productia de tubulatura, insa acest lucru se va intampla doar in functie de anvergura proiectelor in care urmeaza sa se implice.
"Ne uitam cu atentie spre zona de vest a tarii, in special in Cluj. Am avut o tentativa de a construi o fabrica de tubulatura cand am facut partea de proiectare a Polus Cluj, dar am renuntat pentru ca nu am intrat si in partea de executie a proiectului. Ramanem insa interesati", declara Sommer. In cazul unei investitii intr-o unitate de productie la Cluj, valoarea nu ar depasi 500.000 de euro, la o capacitate de productie lunara de 9.000 de metri patrati.
"Nu dorim o investitie de anvergura in acea parte a tarii pentru ca piata instalatiilor din Cluj nu se compara ca volum sau ca valoare cu cea din Bucuresti", spune Sommer.
Printre proiectele in care a fost implicat Sommering se numara Polus Cluj, Baneasa Shopping City , Mall Constanta, Polus Constanta sau Bucharest Business Park.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO