Business Construct

Revenirea poate începe cu vânzările de camioane

Revenirea poate începe cu vânzările de camioane

Autor: Bogdan Alecu

03.01.2011, 23:37 92

Vânzările de camioane de construcţii de peste 18 tone auînregistrat o creştere de 26% în primele nouă luni ale acestui anfaţă de perioada similară a anului trecut, la aproape 470 deunităţi, potrivit statisticilor Asociaţiei Producătorilor şiImportatorilor de Automobile (APIA). Creşterea vine în contextul încare pe parcursul întregului an 2009 au fost vândute 520 decamioane pentru construcţii, în scădere cu peste 80% faţă de 2008,când au fost vândute 3.100 de unităţi.

Potrivit consultanţilor din piaţă, în condiţiile în care piaţade camioane a atins anul trecut cel mai scăzut nivel din ultimiizece ani, era foarte probabil ca în acest an vânzările să revină peplus, dar la o valoare mult redusă faţă de cea din 2008. În total,vânzările de camioane de peste 18 tone au înregistrat în primelenouă luni ale anului o creştere de peste 33%, potrivitstatisticilor APIA, la aproape 1.200 de unităţi.

Acesta este primul segment al pieţei auto locale care a revenitanul acesta pe creştere, pe o piaţă totală care scade cu aproape24%, fiind susţinut de companiile care efectuează activităţi deimport-export şi distribuţie, potrivit oficialilor Mercedes-BenzRomânia.

"Estimăm ca până la finele anului să se ajungă la vânzări totalede 2.000 de camioane, atât pentru construcţii, cât şi pentrutransport de marfă. Pentru anul viitor vedem o creştere avânzărilor de camioane de circa 10-15%. Segmentele care vor creştecel mai mult sunt cele de transport internaţional şi distribuţie",a spus Stelian Câmpean, director de marketing pentru divizia decamioane a Mercedes-Benz România.

Anul trecut, pe fondul crizei economice, vânzările de camioanede peste 18 tone au scăzut cu 83%, la 1.266 de unităţi. Vânzărilede camioane vor continua să crească în perioada următoare, potrivitoficialilor Mercedes-Benz România, susţinute inclusiv de numărulmare de camioane vechi, care presupun costuri ridicate din cauzaconsumului mai ridicat şi a reparaţiilor mai costisitoare decât încazul celor noi.

"Peste 66% din camioanele din România au între 5 şi 15 ani. Suntcamioane care trebuie înlocuite deoarece respectă normele Euro 3,Euro 2 sau chiar Euro 1, care implică automat şi taxe foarte mari.În acelaşi timp, peste 26.000 de camioane din România au peste 15ani vechime, conform ultimelor date ale Autorităţii Rutiere Române,iar acestea trebuie înlocuite", a subliniat Câmpean. În condiţiileîn care în 2008 din totalul camioanelor de peste 18 tone 40%reprezentau unităţile utilizate în construcţii, în 2009 ponderea aurcat uşor la 41%, iar în primele nouă luni ale acestui an a scăzutla 39%.

Mercedes scade, alŢii cresc. "Cel mai afectat segment a fost celal camioanelor de construcţii, urmat de cel de distribuţie, pemăsură ce a scăzut consumul. Au rămas cel mai puţin afectatetransportul internaţional, importurile şi exporturile", a spusCâmpean.

Anul acesta revenirea pieţei de camioane a fost susţinutăinclusiv de reducerea preţurilor cu până la 15-20% în cazulutilitarelor noi, ofertă completată inclusiv de cea second-hand acompaniilor de leasing.

Pe segmentul camioanelor de construcţii de peste 18 tone,Mercedes-Benz a înregistrat o scădere a vânzărilor de aproape 80%,de la 63 la 13 unităţi la nivelul primelor nouă luni ale acestuian.

În schimb, vânzările de camioane de construcţii ale Iveco auînregistrat creşteri de peste 100%, la 133 de unităţi, în timp ceMAN a avut vânzări cu aproape 30% mai mari, la circa 110camioane.

Pe fondul unei pieţe a camioanelor de numai câteva sute deunităţi în acest an, faţă de miile din anii anteriori, MichaelSchmidt, omul de afaceri care controlează grupul AutomobileBavaria, cel mai mare dealer BMW de pe piaţa locală care deţine şiMHS Truck&Bus, importatorul camioanelor MAN pe piaţa locală,doreşte să-şi extindă businessul cu camionane în afara ţării, lafel cum a făcut prin preluarea a trei dealeri BMW din Germania.

"Acum cu MAN dorim să ne extindem în Kosovo şi eventual înGeorgia. Sunt ţările care cunosc un boom şi acolo vor fi mulţiconstructori. Începem cu o hală şi facem întâi un service MAN.Kosovo se dezvoltă acum precum România în 2002-2003 şi în plus avemavantajul monedei euro şi implicit nu există risc valutar", asubliniat preşedintele Automobile Bavaria.

Anul trecut Automobile Bavaria a vândut aproximativ 1.000 demaşini BMW şi 81 de modele MINI, iar pentru acest an ţinta este de1.150 de modele BMW, 100 MINI, 100 de motociclete BMW şi circa300-400 de maşini second-hand, la care se adaugă şi 600 de camioaneMAN, potrivit şefului companiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO