Business Hi-Tech

Facebook, după 10 ani: 1,2 mld. clienţi şi afaceri de 8 mld. $. În România are 7 milioane de utilizatori

Facebook, după 10 ani: 1,2 mld. clienţi şi afaceri de...

Autor: Adrian Seceleanu

03.02.2014, 21:00 528

Compania americană Facebook, fondată în urmă cu zece ani de Mark Zuckerberg - un puşti care s-a apucat de programare în liceu şi a lansat reţeaua socială din camera sa de la Universitatea Harvard, a ajuns anul trecut la venituri de aproape 8 miliarde de dolari şi peste 1,2 miliarde de clienţi din întreaga lume, de la oraşul Găeşti din judeţul Dâmboviţa din România până în New York sau Viena. Succesul Facebook l-a transformat pe Zucker­berg, acum în vârstă de 29 de ani, într-unul dintre cei mai tineri miliardari ai lumii.

În România, unde Facebook nu a avut de înfruntat o competiţie locală puternică, reţeaua socială a ajuns la 7 milioane de „clienţi“, şi a început să atragă astfel procente semnificative din bugetele de publicitate ale companiilor locale. „Facebook le prezintă clienţilor o audienţă «profilată», iar în toate media planurile există acest obiectiv de a ajunge la un anume public ţintă. Facebook oferă ceea ce televiziunea nu poate“, comentează Dan Vîrtopeanu - managing partner al Breeze Mobile (parte a Leo Burnett Group România).

Câţi bani „extrage“ Facebook din Româ­nia? „Este greu de estimat“, răspunde Vîrtopeanu. „Este clar că sunt câteva milioane de euro bune. Dacă oficial piaţa de publicitate online este de 20 mil. euro, probabil că Facebook are venituri de aproximativ 5 milioane de euro, aceasta este estimarea mea personală.“

Potrivit datelor de pe pagina web facebrands.ro, reţeaua socială are 7 mil. utilizatori în România, dintre care 1,5 milioane (22%) în Bucureşti şi un alt milion în alte patru mari oraşe (Cluj, Iaşi, Timişoara şi Constanţa). În prezent, doi din trei utilizatori de Facebook din România accesează reţeaua socială de pe telefonul mobil. „Anul trecut telefoanele mobile au fost principala sursă de creştere pentru Facebook în România. Cu doi din trei utilizatori care accesează Facebook de pe mobil ne aliniem la media internaţională. Această zonă mobilă este şi cea care atrage bugete de publicitate de la companii care nu sunt din România, dar care îşi promovează aplicaţiile în faţa audienţei din România“, a adăugat Vîrtopeanu.

Va creşte Facebook în România atât de tare încât să rivalizeze cu veniturile Google - care au fost estimate în 2012 la 15,3 mil. euro de agenţia Initiative Media? Facebook va continua să crească, monetizându-şi abilitatea de a prezenta profiluri ale utilizatorilor şi într-un număr semnificativ, însă nu va pune în pericol Google, afirmă Dan Vîrtopeanu.

Acţiunile Facebook, companie care s-a listat la bursă în mai 2012, pot fi achiziţionate şi prin sistemul alternativ de tranzacţionare (ATS) al Bursei de Valori Bucureşti. De la listare până în prezent românii au cumpărat acţiuni Facebook în valoare de 2,7 mil. lei prin ATS-ul BVB.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 04.02.2014

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO