Business Hi-Tech

Focusul companiilor media a trecut de la publicitatea contextuala la bannere

23.04.2008, 14:26 31

Tyler Townsend, un manager specializat in media digitala care raspunde de campaniile de publicitate online pentru mai multe agentii de turism, a avut in acest an de cheltuit un buget de 150.000 de dolari pentru o companie din Caraibe, scrie New York Times.
Astfel ca Townsend, care altadata nu ar fi avut altceva de facut decat o simpla achizitie de spatiu publicitar de la Yahoo!, a trebuit sa puna la punct o campanie complexa, pe care a rulat-o in luna martie a acestui an. El a cumparat spatii publicitare pe site-uri ca Budget Travel sau Lonely Planet. De asemenea, el a utilizat retele particularizate de publicitate care au inclus site-uri specializate in oferte turistice.
Anul trecut, spune Townsend, multi clienti erau incantati sa-si cheltuie banii doar pentru a deveni mai vizibili, pentru a-si promova brandurile. Din ianuarie insa, "toata lumea este orientata catre segmentul retail: toti vor cat mai multi clienti pentru fiecare dolar cheltuit", spune el.
Pana acum, actuala situatie economica din SUA nu pare a afecta si profiturile generate de reclamele pe internet. Un exemplu in acest sens este compania americana Google, care a raportat o majorare a veniturilor de 30 de procente pentru primul trimestru al anului in curs.
Tyler Townsend, manager al companiei de publicitate online Ypartnership, a apreciat totusi ca incetinirea economiei ar putea avea un efect asupra destinatiei banilor din publicitate.
Din ce in ce mai multe companii se orienteaza catre retelele de publicitate ce folosesc grupuri de pagini web pentru a vinde reclame de tip banner. De asemenea, exista retele ce ofera servicii de publicitate targetate, in timp ce altele utilizeaza site-uri axate pe un singur subiect precum sport sau calatorii.
O eventuala crestere a acestor tipuri de retele ar putea reprezenta o diminuare a cotei de piata pentru portaluri precum AOL (America OnLine) sau Yahoo! ce sunt preponderent axate pe publicitatea traditionala.
Potrivit unei analize intocmite de catre firma de cercetare eMarketer, companie ce furnizeaza date despre piata online, in 2007 o diminuare a ratei de crestere a veniturilor s-a facut resimtita pentru trei din cele mai mari patru portaluri de publicitate din State Unite - Yahoo, AOL si Google.
Mentinerea acestei tendinte ar putea afecta si alte site-uri media, precum CNN.com sau nytimes.com, ce atrag multe astfel de reclame de tip banner.
Anul trecut, 21,1 mld. $ (13,34 mld. euro) au fost cheltuiti in Statele Unite pentru publicitatea online, o majorare semnificativa fata de nivelul de 16,9 mld. dolari (10,68 mld. euro) inregistrat in 2006, mai precizeaza raportul eMarketer.
Retelele de publicitate au o crestere mult mai pronuntata fata de industria de publicitate grafica in general, a declarat Imran Khan, analist pentru segmentul web al JPMorgan Chase. Acesta a estimat ca primele 20 dintre aceste retele de publicitate au avut venituri de doua miliarde de dolari (1,26 miliarde de euro), detinand 14 la suta din piata de publicitate.
Motivul succesului acestora consta in pret si tehnologie, acestea avand tarife mult mai mici per mia de reclame decat site-uri precum MSN (Microsoft) sau Yahoo!.
"Desi reclamele postate pe site-uri mari sunt foarte eficiente, pretul cerut de acestea este revoltator de mare", a declarat Margaret Clerkin, director executiv al Mindshare Interaction, firma din domeniul media.
Spre exemplu, o companie precum cea condusa de Clerkin ar putea cere patru dolari (2,52 euro) pentru o reclama, comparativ cu pretul de aproximativ 40 $ (25,29 de euro) pe care site-uri precum MSN sau Yahoo! il solicita pentru a afisa bannere pe site-uri din categoria premium.
Aportul tehnologiei este acela ca, in momentul de fata, multe retele de publicitate ofera optiuni de tintire a audientei, incercand sa furnizeze reclame catre categorii specifice de utilizatori.
Luand in considerare succesul inregistrat de acestea, multe companii mari doresc acum sa intre pe aceasta piata.
Mizand pe aceasta tendinta, Yahoo!, cel mai popular portal online din Statele Unite, a achizitionat in luna septembrie a anului trecut compania BlueLithium pentru 300 de milioane de dolari (189,72 de milioane de euro). In luna iulie, AOL a preluat Tacoda pentru aproximativ 275 de milioane de dolari (173,91 de milioane de euro).
De asemenea, perioada de mijloc a anului trecut a fost marcata de doua tranzactii care totalizeaza apropae 10 miliarde de dolari (6,32 miliarde de euro). In mai 2007, Microsoft, cel mai mare producator de software din lume, a cumparat firma aQuantive, ce detine cateva retele de publicitate, pentru 6 miliarde de dolari (3,79 miliarde de euro).
Rivalul Google, care detine cel mai popular motor de cautare pe internet, a achizitionat firma de publicitate Double Click, platind 3,1 miliarde de dolari (1,96 miliarde de euro).
"Nu exista o diminuare in ceea ce priveste sumele cheltuite pentru reclamele targetate", a declarat Mitch Lowe, a carui retea, Jumpstart Automative Media, se ocupa cu reclamele a mai mult de 12 site-uri. Jumpstart a fost achizitionata de catre Hachette Filipacchi Media anul trecut pentru 110 milioane de dolari (69,51 milioane de euro).
Pe de alta parte, o crestere a interesului si a dependentei pentru retelele de publicitate va avea ca rezultat diminuarea celor doua mari puncte pozitive ale acestora, simplitatea si costul redus.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO