Business Hi-Tech

Google si Yahoo investesc in serviciile pe mobil si lasa profitul pentru mai tarziu

11.11.2005, 18:27 14

Cei doi mari furnizori de servicii online, Google si Yahoo, au anuntat aproape in paralel ca intentioneaza sa extinda oferta si mai mult catre telefoanele mobile ale utilizatorilor, in timp ce si televizoarele acestora le par tot mai interesante. Numai ca aceste domenii, pe cat sunt de spectaculoase, pe atat de putini bani vor aduce, avertizeaza analistii.

Conform unui anunt facut la inceputul saptamanii, Yahoo va lansa in curand pe piata, in parteneriat cu operatorul de servicii de telefonie mobila SBC Communications, un telefon mobil pe care clientii sa poata utiliza foarte multe dintre serviciile pe care le ofera Yahoo pe Internet. Terminalul va fi produs de Nokia, cel mai mare producator de telefoane mobile din lume si va permite utilizatorilor sa descarce si sa asculte muzica, sa caute poze online, dar si sa isi verifice contul de e-mail de la Yahoo.

De asemenea, portalul a anuntat si o viitoare colaborare cu TiVo, companie care vinde aparate de inregistrare digitala (digital video recorders) si ofera servicii de televiziune digitala. Acordul ar urma sa aduca o serie din serviciile video ale Yahoo pe echipamentele comercializate de TiVo.

In acelasi timp, Google a lansat o versiune a serviciului sau de harti online adaptat la caracteristicile micului ecran al telefoanelor mobile.

Yahoo si Google se misca foarte repede pentru a ocupa teren pe sectorul comunicatiilor mobile, insa telefoanele mobile si televizoarele nu le vor aduce venituri prea mari, cel putin nu foarte curand, spun analisti citati de publicatia Investor''s Business Daily.

"Din punctul de vedere al veniturilor atrase, sunt domenii relativ minore ca importanta", a spus un specialist al companiei de cercetare Hoefer&Arnett.

Oricum, cel putin pentru moment, Google si Yahoo se bazeaza aproape in exclusivitate pe veniturile din publicitatea online.

Google, care detine cel mai mare motor de cautare, obtine bani din publicitatea online si din cateva servicii premium, platite prin abonament (cum este versiunea avansata Google Earth, care le ofera utilizatorilor platitori imagini preluate din satelit la rezolutii superioare). La randul sau, Yahoo obtine bani din publicitate online si alte servicii platite.

Acum, ambele companii planuiesc sa isi extinda aria de acoperire a anunturilor publicitare si pe telefoanele mobile, aceasta fiind o idee foarte noua, comenteaza Business Investor''s Daily.

Si, chiar daca este o idee care deocamdata nu aduce prea multi bani, este important pentru marii jucatori sa puna bazele afacerii cat mai devreme, este de parere Chris Winfield, presedinte al companiei de marketing online 10e20.

"Cine va infige primul steagul pe acest sector are toate sansele sa controleze piata pe viitor", a spus el.

Analistii estimeaza ca Yahoo isi va vinde anul viitor telefonul propriu (produs de Nokia) cu o suma intre 200 si 300 de dolari. In schimb, strategia Google este usor diferita, pentru ca nu se va concentra pe un anumit telefon. Serviciile oferite de cel mai mare motor de cautare ar urma sa functioneze pe majoritatea telefoanelor mobile de pe piata. "Nu vor incerca sa atraga direct banii clientilor, ci indirect. Asta este metoda aleasa de ei pentru a se diferentia", a spus Winfield.

Insa cei doi mari jucatori se vor lovi cu siguranta de o serie de probleme destul de dificil de rezolvat. Viteza mai mica a Internetului wireless, combinata cu dimensiunile reduse ale ecranelor telefoanelor mobile, sunt doar cateva motive pentru care serviciile wireless nu s-au dezvoltat mai repede.

"Oferta wireless este deocamdata destul de departe. Vor mai trece cativa ani pana cand se va putea vorbi despre adoptare la scara larga", sustine analistul citat de Investor''s Business Daily.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO