Televizoare inteligente sau superinteligente, cu tehnologii de la IPS la LED, neo-Plasma sau OLED, maşini de spălat rufe controlate cu ajutorul unui smartphone, camere foto care pot încărca singure poze pe centre de date online (în cloud) printr-o conexiune 3G, 4G sau WiFi. Pe lângă acestea deja telefoanele nou prezentate cu sisteme de operare precum Windows 8 sau Android 4.1 Jelly Bean nu mai sunt la fel de spectaculoase, cu toate că Samsung pregăteşte un nou asalt cu noul Galaxy Note II cu display de 5,5 inchi şi un procesor quad core la 1,6 Ghz.
IFA Berlin este unul dintre cele mai importante saloane de electronice la nivel mondial, iar la cea de-a 52-a ediţie sunt prezenţi aproape 1.500 de expozanţi care ocupă o suprafaţă de peste 140.000 de metri pătraţi. Spre comparaţie, ediţia din 2011 a Salonului Auto de la Frankfurt avea un spaţiu expoziţional de 235.000 mp ocupat de peste 1.000 de companii din 32 de ţări.
Întreg spaţiul expoziţional al IFA Berlin a fost ocupat pentru cel de-al treilea an consecutiv, iar spaţiul chiar a crescut cu 1,4% faţă de ediţia de anul trecut. În plus, companiile s-au înghesuit pentru a fi prezente în număr cât mai mare în condiţiile în care IFA Berlin setează trendul vânzărilor dinainte de Crăciun. "Ne aşteptăm ca piaţa mondială de electrocasnice să crească în acest an cu 8%, la 178 mld. de dolari", a spus Reinhard Zinkann, preşedintele asociaţiei de comerţ cu electronice de consum (ZVEI).
Potrivit analiştilor citaţi de organizatorii IFA Berlin, anul acesta piaţa de consumer electronics va creşte în acest an la nivel mondial cu 2%, la peste 1.100 de miliarde de dolari.
Pe de altă parte, potrivit studiilor GfK, consumatorii din cele mai mari şase ţări vest-europene - Franţa, Germania, Italia, Olanda, Spania şi Marea Britanie - au cheltuit mai puţin pe electronice în prima jumătate a acestui an, vânzările fiind cu 10% mai mici decât în aceeaşi perioadă a anului trecut. Singura excepţie este Germania, unde retailerii au înregistrat o creştere totală de 8,5% pentru vânzările de televizoare şi alte electronice.
Şi în ceea ce priveşte vânzările de televizoare Germania a făcut notă discordantă - a crescut cu 14% în S1 2012 pe fondul Campionatului European de Fotbal faţă de restul vest-europenilor, care au cumpărat cu 9% mai puţin.
În cazul televizoarelor 22% din vânzări sunt generate de modelele de 32 de inchi, în timp ce creşterea vine pe segmentul televizoarelor inteligente, nişă care a avansat cu 31% în prima jumătate a anului.
În acest context, Maarten de Vires, CEO TP Vision, companie din care 30% este deţinută de Philips şi 70% de TPV, estimează pentru acest an o piaţă a televizoarelor de 245 de milioane de unităţi, volum similar cu cel atins anul trecut. "Până în 2015 vânzările anuale de televizoare vor ajunge la 500 de milioane de unităţi, din care 80% vor fi televizoare inteligente, în timp ce în Europa diagonala de 46 de inchi va deveni un standard. Creşterea pieţei va fi susţinută de televizoarele inteligente, diagonalele tot mai mari la preţuri accesibile şi designul tot mai subţire", a spus Maarten de Vries.
Şi tocmai pentru a cuceri această piaţă producătorii de televizoare precum Sony sau Samsung au venit cu noi tehnologii la IFA Berlin. Spre exemplu, în stand la Sony predominau televizoarele "4K" cu o rezoluţie de 3140x2160 pixeli, faţă de 1920x1080 pixeli în cazul standardului Full HD.
Cea mai puternică "ofensivă" de noi produse din cadrul IFA Berlin 2012 a avut-o cel mai probabil Samsung. Cu toate că a trecut mai puţin de o săptămână de când a pierdut procesul de un miliard de dolari în SUA cu Apple, compania sud-coreeană a dorit să atragă toate privirile în cadrul salonului.
Producătorul sud-coreean a lansat cea de-a doua generaţie a tabletei-telefon Galaxy Note alături de Galaxy Camera, prima cameră foto "smart" cu sistem de operare Android 4.1 Gelly Bean şi noua gamă de device-uri alcătuită din ultrabook, smartphone şi tablete cu sistemul de operare Windows 8 care va fi lansat de Microsoft în luna octombrie a acestui an.
"Anul trecut, la IFA am lansat GALAXY Note, produs care a inaugurat o nouă categorie de dispozitive mobile smart. Anul acesta, tot în cadrul IFA, prezentăm GALAXY Note II, care îi va încuraja pe utilizatori să-şi dezvolte latura creativă. Utilizatorii pot găsi cu uşurinţă informaţii şi capta mai rapid ideile, îşi pot exprima gândurile liber şi gestiona sarcinile mult mai eficient. Acest dispozitiv a fost creat cu scopul de a le da şansa tuturor utilizatorilor să fie creativi, oferindu-le acestora experienţe mai bogate în activităţile zilnice", a declarat JK Shin, preşedinte al Diviziei de Comunicaţii Mobile şi IT a Samsung Electronics.
Funcţia Air View permite previzualizarea, cu ajutorul S Pen-ului, e-mailul, S Note-ul, S Planner-ul, galeriile de imagini sau fişierele video fără să mai fie nevoie să fie deschise.
Acest lucru permite o căutare mai uşoară, cât şi vizualizarea informaţiilor în detaliu fără tranziţii ale ecranului.
Galaxy Note II este echipat cu o tehnologie hardware de top, care generează crearea eficientă de conţinut, abilităţile de sharing şi multitasking. Procesorul puternic Quad-Core de 1,6GHz şi conectivitatea HSPA Plus sau 4G LTE oferă mutitasking accesibil, tranziţii rapide ale ecranului, căutare mai rapidă şi eficientă, precum şi un timp mai rapid de lansare a aplicaţiilor.
Cea de-a doua premieră a sud-coreenilor a fost noua "smart camera" Galaxy Camera care vine cu un sistem de operare Android 4.1 Jelly Bean, procesor quad-core la 1,4 Ghz, senzor de 16,3 megapixeli şi un zoom optic de 21x. Datorită conectivităţii 3G, 4G şi WiFi, se pot posta în social media sau uploada în cloud imaginile direct de pe cameră.
În cadrul conferinţei de presă din prima zi a salonului, Samsung a prezentat noul televizor smart TV ES9000 cu o diagonală de 75 de inchi şi tehnologie OLED (organic light emitting diode), acesta fiind cel mai mare televizor lansat vreodată cu tehnologia OLED. În prezent Samsung este de şase ani lider în industria TV.
Datorită tehnologiei OLED noul TV are un display de o mie de ori mai rapid ca un LCD şi oferă cu 20% mai multe culori. În plus, acesta dispune de cameră video pentru teleconferinţe, dar şi pentru a controla televizorul prin gesturi sau funcţie Multiview când pe acelaşi display sunt proiectate imagini în unghiuri diferite, astfel încât cu ajutorul ochelarilor 3D două persoane pot viziona conţinut diferit la acelaşi televizor.
Pentru prima dată în ultimii ani Microsoft a ţinut capul de afiş în majoritatea standurilor de la IFA Berlin datorită noului sistem de operare Windows 8 care acum poate fi instalat atât pe telefoane inteligente, cât şi pe tablete cu procesoare tip ARM, dar şi tablete la fel de puternice precum PC-urile sau laptopuri şi desktopuri obişnuite. Spre exemplu, mai bine de jumătate din standul Sony era ocupat de tablete PC de diferite dimensiuni pe care se regăsea instalat noul sistem de operare de la Microsoft.
IFA Berlin este unul dintre cele mai importante şi prestigioase evenimente ale industriei IT&C la nivel european, în cadrul căruia sunt aşteptaţi peste 7.000 de jurnalişti din peste 100 de ţări la nivel mondial. Pentru vizitatorii obişnuiţi evenimentul începe pe data de 31 august, în timp ce pentru presă pe data de 30 august. Cea de-a 52-a ediţie a târgului de tehnologie reuneşte principalii producători de electronice şi telecomunicaţii, de la telefoane mobile, tablete, laptopuri şi până la noile electrocasnice inteligente.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels