Business Hi-Tech

Motorola are nevoie de un nou hit pe piata de telefoane mobile

08.02.2007, 20:09 19

Acum mai bine de doi ani, cand suplul telefon mobil Motorola Razr V3 ajungea pe rafturile magazinelor, pretul sau de vanzare era cel al unui produs pe care este obligatoriu sa-l ai, un asa zis "must-have" - 500 de dolari (402 euro).
Acum telefonul este disponibil la un pret de circa 30 de dolari, la pachet cu un abonament pe doi ani, iar succesul companiei Motorola s-a diminuat la fel ca si pretul celularului Razr, scrie International Herald Tribune. Profitul firmei a scazut, iar luna trecuta compania a anuntat ca intentioneaza sa trimita in somaj 3.500 de angajati, iar din octombrie anul trecut, actiunile Motorola au pierdut 30%.
Aparent, problemele cu care se confrunta compania sunt un motiv de nedumerire. In lume, in fiecare an, se vand aproape un miliard de telefoane mobile, iar Motorola detine circa un sfert din aceasta piata. Mai mult, utilizatorii de celulare achizitioneaza un telefon nou la fiecare doi ani sau chiar mai repede.
Dar afacerea cu telefoane mobile este inca relativ noua, iar Motorola invata acum cruda lectie referitoare la gusturile consumatorilor in materie de telefoane mobile. O industrie care s-a concentrat pe micro-cipuri, dimensiunile ecranelor si viteza datelor constata ca telefonul mobil are multe in comun cu industria modei.
Astazi, valoarea unui telefon este data mai degraba de gradul in care poate starni invidia prietenilor sau a colegilor decat de ceea ce poate sa faca.
Robert Brunner, un designer din San Francisco, a cumparat un Razr de indata ce acest tip de telefon a fost pus in vanzare, dar foarte repede a observat ca nu era singurul care achizitionase acest model. "La o intalnire pe care am avut-o mi-am dat seama ca una din sase persoane prezente avea acelasi tip de telefon. Telefon care, destul de repede, s-a transformat dintr-un obiect pe care si-l dorea oricine intr-o marfa ca oricare alta", declara Brunner.
La fel ca si casele de moda care copiaza fara jena stiluri unele de la altele, tot asa si rivalii companiei Motorola s-au inghesuit sa copieze succesul modelului Razr, invadand piata cu "clone" de celulare suple. Anul trecut, Samsung a lansat modelul SGH-X820, cu o grosime de 6,9 milimetri, pe care analistii l-au numit "Slvr-kllr" deoarece era cu 40 la suta mai subtire decat cel mai suplu telefon Motorola.
Pentru a determina o schimbare de situatie, Motorola ar avea nevoie de ceea ce orice firma importanta din industria modei are nevoie - o lovitura de senzatie.
Motorola s-ar putea sa aiba in viitor produse de tipul "must-have". Compania a declarat ca isi reproiecteaza telefoanele, denumindu-si noua linie de produse "Scpl," o prescurtare de la "scalpel" (care, in traducere, inseamna "bisturiu").
Ron Garriques, seful departamentului de telefonie mobila al companiei, a promis ca noile telefoane vor avea caracteristici ce le vor deosebi complet de restul mobilelor.
Analistii declara ca o revenire a Motorola este posibila, daca Scpl va insemna ceva ce consumatorii nu au mai vazut pana acum.
Totusi, sunt de asteptat o multime de provocari pentru Motorola. Industria de telefonie mobila lanseaza, in fiecare an, cate un produs care genereaza vanzari masive, iar iPhone de la Apple - care va fi lansat in iunie - este deja intr-o pozitie favorabila. Este posibil ca iPhone sa fi atras deja acel mic procentaj de consumatori care sunt inca dispusi sa plateasca sute de dolari - in acest caz 499 sau 599 (386, respectiv 463 euro) - pentru un telefon care, fara indoiala, va deveni depasit la cateva luni dupa lansare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO