Business Hi-Tech

Neogen: Ne bazam pe publicitatea online pentru a ne tripla afacerile

10.03.2005, 00:00 47

Furnizorul de servicii online Neogen poate trece neobservat la prima vedere, insa atrage atentia specialistilor din domeniul Internetului prin faptul ca achizitioneaza cu perseverenta companii aflate la inceput de drum, care au perspectiva si se inscriu in urmatorul barem: au clienti seriosi si valoare pana in 20.000 de dolari (15.000 de euro).


Astfel compania a crescut de la an la an si din simplu operator al unui site de Internet si-a extins activitatea pe mai multe segmente ale pietei de servicii online din Romania: recrutare, relatii personale, anunturi/licitatii si gazduire de pagini de Internet.


Neogen incearca totodata sa realizeze primul motor de cautare pe Internet 100% romanesc, aflat acum in faza de testare (beta) si care si-a propus sa "serveasca" utilizatorilor de Internet publicitate online dupa reteta celebrului Google. "Publicitatea in motoare de cautare a devenit in Occident mai cautata decat clasicele bannere", a declarat pentru ZF Calin Fusu, director general al Neogen.


Strategia Neogen e simpla: urmareste cele mai importante tendinte din Internetul international si incearca sa lanseze servicii similare pe piata locala. Acum ofera majoritea serviciilor de gasit pe Yahoo de exemplu, iar urmatorii pasi sunt aproape clari: un serviciu de e-mail gratuit si unul de jurnale personale online (weblog).



Primii pasi pe Internet


Ideea formarii Neogen le-a venit fondatorilor in 2000, in perioada de boom a Internetului.


"Orice publicatie straina citeai, numai despre Internet scria", isi aminteste Calin Fusu. In vara acelui an, in urma unei intalniri cu specialisti din SUA, Neogen a pornit la drum. Se numea atunci RoGenerator. Istoria Neogen incepe la Targu Mures, unde si acum ramane sediul principal si locul unde se creeaza si se gestioneaza site-urile detinute de companie. "In 2000, m-am intalnit si am discutat cu un specialist al Red Stars Ventures, companie americana specializata in investitii cu grad ridicat de risc in sectorul IT. Ideea lui a fost sa facem un site imobiliar", povesteste Calin Fusu.


Astfel a aparut primul site operat de RoGenerator, eCasa.ro. "Proiectul a cazut in timp. Dupa mai multe versiuni ne-am dat seama ca nu puteam avea succes pe acest segment. Poate era prea devreme pentru piata romaneasca", isi aminteste el. Asa s-a intamplat si cu alte proiecte, printre care eTurism.ro.


La finalul lui 2000 se inaugura sediul din Bucuresti si aparea primul proiect care avea sa fie un succes: portalul de recrutare pe Internet BestJobs.ro., dar inainte de povestea acestuia, merita mentinonata si o alta intamplare care a marcat debutul companiei. "In primul an ne-am concentrat si pe proiecte de web design. Am gasit clienti si am reusit sa obtinem cateva mii de euro".


Cu banii obtinuti a fost deschis primul cont al firmei, la Banca Turco-Romana. "Falimentul bancii ne-a facut sa ramanem cam un an si jumatate fara bani, practic fara salarii", a povestit el. Pana la urma, sumele de la BTR au fost recuperate.



BestJobs si prima mie de dolari


In octombrie 2000, urmand unul din planurile initiale, compania lansa pe piata BestJobs, un portal de recrutare pe Internet, unde fiecare utilizator putea cauta prin ofertele firmelor, iar companiile aveau si ele posiilitatea sa caute cel mai potrivit candidat pentru posturile neocupate. "Am inceput sa distribuim fluturasi prin caminele studentesti; aceasta a fost prima forma de marketing pe care am utilizat-o", isi aminteste Calin Fusu. Iar nu peste mult timp, site-ul devenea cel mai cunoscut din domeniul sau.


Creatorii BestJobs si-au dat seama ca afacerea incepe sa mearga cand au primit un telefon de la compania care gazduia pe serverul sau site-ul. Firma le spunea ca nu mai poate tine BestJobs si ca nici pe bani mai multi nu i-ar putea ajuta, deoarece sunt prea multi vizitatori, iar serverele lor nu mai fac fata.


In 2001, BestJobs aducea primii bani. "Am lansat o oferta pentru companii, care pentru 100 de dolari puteau plasa un numar nelimitat de anunturi pe site. Am reusit sa adunam zece clienti", povesteste Fusu. In prezent, pe BestJobs intra mai bine de 120.000 de oameni in fiecare saptamana, conform statisticilor Trafic.ro. Sunt disponibile aici peste 200.000 de CV-uri, iar peste 2.000 de companii fososesc BestJobs.ro pentru recrutare de personal.


BestJobs aduce asadar cea mai mare parte din veniturile Neogen. Mai mult, furnizorul de servicii online a achizitionat anul trecut portalul dedicat recrutarii de profesionisti si manageri ResurseUmane.ro, realizat de SmarTree Romania, divizia specializata in outsourcing a grupului britanic SmarTree Ltd. London. Portalul avea in momentul achizitiei peste 80.000 de utilizatori inregistrati. Serviciile sale se adreseaza segmentului "premium" de pe piata, avand ca baza de clienti agentiile specializate de recrutare si specialistii de resurse umane din companii multinationale, iar ca public-tinta managementul superior si mijlociu.



Site-urile, o afacere serioasa


Trecand prin experienta neplacuta cu serviciul de gazduire de site-uri, Neogen si-a facut propria afacere pe acest segment, anticipand astfel nevoile in crestere ale companiilor romanesti, care pana nu de mult nici nu se gandeau la o pagina web.


Si acest segment a fost marcat de achizitii. In 2003, compania a cumparat pentru 20.000 de dolari MyHost.ro, care, conform estimarilor specialistilor in domeniu, era numarul trei pe piata romaneasca de gazduire pagini web, dupa numarul de clienti. Pasul urmator a fost facut in 2004, o data cu achizitia Romanian Home Pages (RHP), care oferea servicii de creare si gazduire pagini web pentru utilizatori particulari. Iar apoi, Neogen a cumparat ProHost, un alt furnizor de servicii de hosting pentru companii. Serviciul de gazduire este numarul doi din punctul de vedere al veniturilor in rapoartele de activitate ale Neogen.



Valentine's in ecuatia Neogen


In 2002, probabil pregatindu-se sa petreaca Ziua Indragostitilor la munca, fondatorii Neogen au pus la punct un site de relatii personale, Noi2.ro.


"Noi l-am folosit si ca utilizatori, pentru ca in firma erau atunci mai mult barbati", spune Fusu. Faptul ca a fost extrem de placut de muncit la acest serviciu l-a facut sa fie unul din cel mai bine dezvoltate site-uri din domeniu, sustine responsabilul Neogen.


Afacerea Noi2 a fost de asemenea extinsa prin achizitii. La inceputul lui 2004, Neogen a cumparat doua site-uri din domeniu, Relatii.ro si HiHooy.ro, realizate de compania autohtona IP Devel. Astfel, Noi2.ro a reusit sa adune peste 100.000 de vizitatori pe saptamana si peste 5 milioane de vizite in paginile sale, devenind o tinta pentru orice campanie de promovare pe Internet destinata tinerilor si nu numai. Oricum, ramane site-ul cel mai vizitat din acest domeniu de pe Internetul romanesc.



Portal propriu, primul pas spre reorganizare


RoGenerator a decis in 2003 sa-si schimbe brandul in Neogen, iar reorganizarea a afectat si portofoliul de site-uri detinute.


In urma acestei operatiuni, o parte dintre site-urile operate de companie, precum eCasa, eTurism, Garaj, Bazar, BizClub si Marketer au fost reunite intr-un portal, accesibil la adresa www.neogen.ro.


Doar doua divizii ale companiei, BestJobs si Noi2, si-au pastrat marcile si si-au continuat operatiunile sub aceste denumiri. In timp, portalul a devenit cel mai mare site de anunturi online, iar mai nou i s-au adaugat alte noi servicii, precum motorul de cautare pe Internet si serviciul de licitatii online. "Avem mai multe servicii in pregatire, dar preferam sa le lansam pe rand, atunci cand sunt intr-adevar functionale", a explicat Calin Fusu.



Debut pe piata publicitatii online


Neogen a intuit cresterea serviciilor de publicitate pe Internet, care anul trecut de exemplu au avut incasari aproape duble fata de 2003 pe piata romaneasca. Compania a lansat un serviciu pentru firme, Marketer, care si-a propus sa livreze reclame, text sau imagini, in reteaua site-urilor Neogen. "Deservim 500.000 de utilizatori si peste 10.000 de alte companii", sustine Calin Fusu.


Anul trecut, compania a introdus pe piata locala modelul Google, publicitatea servita intr-un motor de cautare. Practic, atunci cand un utili-zator cauta pizza, va gasit imediat principalele restaurante, dar alaturi si o reclama - sa spunem cu oferta celui care da la fiecare comanda o pizza gratis. Metoda merge, iar acum, daca cautam oferte turistice pe site-ul Neogen, reclama care apare este comandata de Tiriac Travel.


"Avem 1,7 milioane de site-uri indexate in motorul de cautare", a declarat pentru ZF Andras Nagy, director tehnic la Neogen. Rezultatele cautarii sunt alese dupa cuvinte- cheie, relevanta, impresia artistica, in fine, un set intreg de criterii specifice industriei. Mai mult, in motorul de cautare au fost integrate si serviciile de anunturi si stiri. Astfel, daca un utilizator isi cauta telefon mobil, vede imediat cu ce pret se vinde acesta pe pagina cu anunturi si cu cat il gaseste in magazine.


Publicitatea pe Internet vine in pozitia a treia, ca pondere in veniturile companiei, dupa BestJobs si Neogen Hosting.



Afaceri triple pe 2005


Neogen a avut anul trecut o cifra de afaceri de 350.000 de euro si vrea sa treaca anul acesta de pragul de un milion de euro, in special datorita serviciilor de publicitate pe Internet, spune directorul general al companiei, Calin Fusu. "Primele doua luni ne-au adus incasari conforme acestui plan si speram sa ne depasim asteptarile pana in decembrie", a spus el.


Compania a fost fondata de cinci intreprinzatori, cetateni romani, care sunt si actionarii companiei, iar Calin Fusu este unul dintre ei. Compania are in prezent 30 de angajati. dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO