Business Hi-Tech

Nokia incearca sa afle preferintele utilizatorilor, implicandu-i in dezvoltarea noilor sale mobile

Nokia incearca sa afle preferintele utilizatorilor, implicandu-i in dezvoltarea noilor sale mobile

Bob Iannucci, sef al Departamentului Tehnic al Nokia: Am realizat inca din 2005 ca daca ne limitam la inovatii ce vin din interior, ar insemna de fapt sa ne limitam sansele reale de aduce intr-adevar ceva nou.

02.04.2008, 14:48 18

Un film care a ajuns deja printre cele mai populare pe site-ul de partajare video YouTube arata un concept de telefon care se distinge de terminalele deja disponibile in rafturile retailerilor prin faptul ca poate, la propriu, sa se plieze pentru a incapea intr-un pumn. Denumit Nokia Morph, acesta arata de asemenea modul prin care cel mai mare producator de telefoanie mobila doreste sa se schimbe.
In prezent, Nokia incearca o noua abordare in domeniul inovatiei, invitand oameni de tot felul sa vina cu idei noi in ce priveste viitorul telefoanelor mobile.
"Am realizat inca din 2005 ca daca ne limitam la inovatii ce vin din interior, ar insemna de fapt sa ne limitam sansele reale de aduce intr-adevar ceva nou", a declarat Bob Iannucci, sef al Departamentului Tehnic al Nokia.
Miza acestei intregi schimbari este o participare directa la urmatoarea faza de crestere a internetului. Se asteapta ca numarul utilizatorilor care acceseaza internetul prin telefoane mobile sa se tripleze in urmatorii 5 ani, ajungand pana la 125 de milioane doar in Europa de Vest.
Pentru a face primii pasi pe piata furnizorilor de servicii web, Nokia doreste sa utilizeze propria baza de clienti ce numara aproximativ un miliard de persoane. Piata furnizorilor de servicii web se apropie de cifra de 100 de miliarde de euro, iar Nokia este prima companie de tehnologie mobila ce intra in aceasta afacere. Companii rivale precum Samsung sau Sony Ericsson ar putea urma acelasi exemplu, insa deocamdata sunt in urma cu cativa ani fata de compania finlandeza.
In alta ordine de idei, desi designul, deseori conservator al telefoanelor Nokia a rezonat destul de bine in randul clientilor, in ultimii ani Nokia a si ratat multe concepte in design ce s-au vandut bine, precum telefoanele cu touch screen sau telefoanele subtiri. In momentul de fata insa, compania finlandeza incearca sa revina experimentand concepte precum nanotehnologia sau telefonul fabricat in intregime din materiale reciclate.
Modul sau deschis, bazat pe colaborarea cu clientii in privinta inovatiilor, ar putea fi urmat in curand si de alte companii europene de profil. O mai mare apropiere de proprii clienti este urmatorul pas pe care toate marile companii il vor face, crede bloggerul Oliver Thylmann.
In dorinta sa de a-si indruma clientii catre propriile servicii web, fara a apela la Google sau Apple iTunes, Nokia nu este singura firma ce isi schimba orientarea de la hardware la software si servicii, IBM si HP urmand acelasi exemplu odata cu raspandirea larga a PC-urilor.
Rata de profit a Nokia a crescut la 23,6 procente in decembrie, ceea ce reprezinta o garantie pentru compania de telefonie mobila, avand in vedere ca marjele de profit ale companiilor rivale acesteia, Samsung si Sony Ericsson, sunt de abia la jumatate.
Noua schimbare pe care Nokia vrea s-o faca in directia implicarii pe piata serviciilor web inseamna ca firma finlandeza trebuie sa se miste repede, in acest domeniu fiind esentiala toata rapiditatea, crede Niklas Savander, sef al Departamentului de Servicii Web al Nokia. Compania norvegiana incearca sa copieze intr-un fel abordarea Google, incercand sa realizeze cat mai mult foarte repede.
Site-ul www.nokia.com/ betalabs, unde producatorul de telefoane mobile isi posteaza noile aplicatii software, are mai mult de un milion de vizitatori lunar.
Totodata, magazinele de muzica online sunt in faza de test si urmeaza a fi lansate. Alte milioane de persoane au descarcat deja programe sau articole media de pe un nou site al Nokia, ce se afla de asemenea tot in faza de testare.
Eforturile Nokia nu sunt lipsite de sens: piata producatorilor de telefoane mobile a devenit una extrem de competitiva, iar branduri care altadata aveau succes se confrunta acum cu probleme, in timp ce jucatori mai mici, precum Mitsubishi, au decis sa renunte la acest business.
Poate cel mai la indemana exemplu al problemelor pe care il au acum jucatori altadata puternici este cel al companiei americane Motorola, care va separa divizia producatoare de telefoane mobile, care se confrunta cu pierderi, de restul operatiunilor sale, pentru a forma doua companii distincte.
Masura va consta in distribuirea, scutita de impozitare, a titlurilor intre actionari si ar putea fi finalizata in 2009.
Cota detinuta de Motorola pe piata telefoanelor mobile a scazut, iar compania se afla in prezent pe pozitia a treia in topul marilor producatori, dupa Nokia si Samsung.
In urma reorganizarii, Motorola va fi formata din doua divizii, Mobile Devices si Broadband & Mobility Solutions. Cea de-a doua divizie va reuni echipamentele de retele, precum si operatiunile din domeniul aparaturii destinate sigurantei publice si companiilor. Formarea celor doua companii va imbunatati flexibilitatea grupului si va oferi noi oportunitati de investitii.
Motorola a inceput deja sa caute, la nivel international, un director pentru divizia producatoare de telefoane mobile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO