Business Hi-Tech

Primele semne de redresare pentru vânzările de electrocasnice şi produse IT&C: scăderea s-a redus la 11% în al treilea trimestru

Primele semne de redresare pentru vânzările de electrocasnice şi produse IT&C: scăderea s-a redus la 11% în al treilea trimestru

Autor: Magraon Andreea

15.11.2010, 23:52 41

Creşterea TVA a afectat vânzările de pe piaţa de IT&C în altreilea trimestru, în ciuda programului guvernamental Euro 200,prin care statul a acordat elevilor cu venituri mici câte 200 deeuro pentru achiziţia unui PC, care a reprezentat un impuls pentruretaileri, se arată într-u raport al companiei de cercetare GfK cuprivire la piaţa locală de electronice şi produse IT&C.

Astfel, vânzările de produse IT au scăzut cu 8,4% în perioadaiulie-septembrie comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.Programul guvernamental Euro 200 a încurajat consumatorii să seconcentreze asupra produselor IT, mai ales în timpul vacanţei devară, dar efectele negative ale creşterii TVA au determinatînre-gistrarea unor vânzări sub aşteptări, se arată în raportulGfK.

Per total, piaţa locală de bunuri de folosinţă îndelungată a scăzutcu 11% în trimestrul al treilea, la 305 milioane de euro, faţă de343 de milioane de euro cât a fost în aceeaşi perioadă din 2009.Comparativ însă cu trimestrul doi din acest an, piaţa a crescut cu14,6% în ciuda creşterii TVA şi a mediului economic dificil.

Din toate sectoarele analizate de GfK, numai cel foto şi alelectronicelor de larg consum au avut creşteri de 9%, respectiv 0,1procente, cea din urmă categorie fiind puternic influenţată devânzările de televizoare. Astfel, vânzările de echipamente foto auînsumat 10 milioane euro, iar cele de electronice de larg consum 59de milioane de euro. "Aşa cum se prezintă situaţia acum, în cazulîn care piaţa electronicelor de larg consum continuă trendul stabilşi în trimestrul patru din 2010, atunci televizoarele vor fi, încăo dată, cele care salvează situaţia", potrivit studiului GfK.

Piaţa românească a electrocas-nicelor mici a scăzut cu 3,8% înprimele nouă luni ale anului, iar în trimestrul trei a avut ovaloare de 19 milioane de euro. "Pe baza creşterii cererii pepiaţă, produse cum ar fi fiarele de călcat, categoria aparatelorelectrice de ras şi de epilat şi aspiratoarele au atins în T3 2010cea mai mare valoare a anului, dar au fost încă sub valoarea din T32009", se arată în raportul GfK.

În ceea ce priveşte piaţa de telecomunicaţii, aceasta a avut oscădere de 32,8%, ajungând la o valoare de 41 de milioane de euroîn T3. "Putem vedea că smartphone-urile câştigă continuu cotă depiaţă în faţa telefoanelor mobile. Acest aspect, dublat de faptulcă preţul mediu al acestora este în scădere vertiginoasă, duce lascăderea importantă a valorii vânzărilor", potrivit raportuluicompaniei de cercetare.
Cea mai mare scădere a fost înregistrată de sectorul echipamentelorde birou (imprimante, copiatoare etc.), cu 37,2% comparativ cuperioada similară a anului 2009, atingând o valoare de 6 milioaneeuro.
GfK România a efectuat studiul pe baza vânzărilor de produse de laretaileri către consumatori. Datele primite de GfK de la retaileriacoperă aproximativ 85% din vânzările de pe piaţa locală, potrivitcompaniei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO