Business Hi-Tech

Raport OTE: Cablul şi reţeaua CDMA, salvarea Romtelecom. Plus: Un scandal de 12 mil. euro cu Vama. Ce a mai rămas din Zapp

OTE: Cablul este salvarea Romtelecom

OTE: Cablul este salvarea Romtelecom

Autor: Adrian Seceleanu

21.06.2011, 00:03 3868

Compania de cablu NextGen, lansată în anul 2008 şi reţeaua decomunicaţii mobile în standard CDMA - disponibilă comercial dinaprilie 2009, au adus anul trecut Romtelecom cele mai mari rate decreştere ale numărului de clienţi pe serviciile de televiziune şiinternet, arată date publicate în premieră de grupul elen OTE,proprietarul companiei.

Evoluţia pozitivă înregistrată pe cele două segmente acompensat încetinirea creşterii Romtelecom pe televiziunea prinsatelit şi pe serviciile de internet prin liniile de telefoniefixă. Datele din raportul OTE arată şi că, excluzând impactulTelemobil (Zapp), operatorul de telefonie mobilă Cosmote a avutvenituri în stagnare în 2010, dar şi că angajaţii Romtelecom vorprimi o cotă de 2,4 mil. lei (aproximativ 600.000 de euro) dinprofitul operatorului.

Compania de cablu NextGen, un proiect lansat în mare secret deRomtelecom în 2008, care a crescut atât prin achiziţii cât şi printarife agresive - comparabile cu cele ale RCS&RDS, a fost în2010 motorul de creştere al Romtelecom pe televiziune.

Romtelecom a închis 2010 cu 1.053.627 clienţi pe TV, cu 142.587mai mulţi decât în 2009, o creştere de 16%. Pe televiziunea prinsatelit însă compania a încheiat anul cu doar 2.005 de clienţi înplus (+0,2%), în timp ce pe cablu numărul de clienţi a crescut cu110.982 (+407%). O contribuţie importantă a avut şi televiziuneaprin internet (IPTV), cu 29.600 clienţi la finele anului.

Pe internet, Romtelecom a încheiat anul 2010 cu 1.013.445clienţi, cu 189.379 mai mulţi decât la finele anului 2009. Cel maimare număr de clienţi noi a fost adus de compania de cablu NextGen,care este coordonată de Ovidiu Ghiman: 66.499 clienţi, respectiv ocreştere de 349% faţă de anul precedent.

Potrivit calculelor ZF, Romtelecom avea la finele anului trecut85.556 clienţi la internet prin reţeaua de cablu, faţă de 19.057 în2009. Compania Romtelecom nu a publicat aceste cifre, însă pe dealtă parte a publicat numărul total de clienţi la serviciile dedate (1.013.445) şi numărul de utilizatori pentru fiecare dintrecelelalte tehnologii (ADSL, VDSL şi internet mobil prin reţeauaCDMA), astfel că datele sunt uşor de calculat.

Romtelecom a crescut puternic şi pe segmentul de internet VDSL(Very-high-bitrate DSL), care îi permite companiei să ofere net cuviteze de download de până la 50 Mbps prin firele vechi de cupruutilizate prin telefonia fixă. Numărul de clienţi VDSL a crescut în2010 cu 46.584 clienţi (Ă2.005 %) de la puţin peste 2.000 în2009.

Pe tehnologia ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line), care îipermite Romtelecom să ofere viteze maxime de 20 Mbps prin aceleaşifire de cupru, compania avea la finele anului 2010 peste 826.000 declienţi, în creştere cu 50.500 (+6,5%) faţă de anul precedent. Ocreştere puternică a fost înregistrată de Romtelecom şi pesegmentul de internet mobil furnizat prin reţeaua de comunicaţiimobile în tehnologie CDMA (Code division multiple access).Romtelecom avea la finele lui 2010 aproape 53.000 de clienţi pe netmobil, cu 25.796 mai mulţi (+96%) faţă de finele anului 2009.

Salariaţii Romtelecom vor primi 2,4 mil. lei dinprofitul companiei

Conform datelor din raportul OTE salariaţii Romtelecom urmază săprimească, după ce va fi obţinut acordul acţionarilor, o cotă partede 2,4 mil. lei din profitul companiei aferent anilor 2008 şi 2009,în conformitate cu prevederile din contractul de muncă. În anii2008 şi 2009 Romtelecom a înregistrat un profit de 4 mil. lei,respectiv 113 mil. lei.

O dispută de 12 mil. euro cu Autoritatea Naţională aVămilor pe taxarea unor echipamente, în coadă de peşte

Din luna februarie 2010 Romtelecom are o dispută cuAutoritatea Naţională a Vămilor (ANV) în legătură cu clasificareaunor echipamente importate de companie: ANV susţine că operatorular fi încadrat incorect echipamentele într-o categorie scutită detaxe, potrivit datelor din raportul OTE. "Reclasificarea duce larecalcularea taxelor vamale, care au o valoare de 12 mil. euro, cutot cu penalităţi şi întârzieri".

Romtelecom a solicitat însă o nouă expertiză în iulie 2010 carea avut drept concluzie faptul că echipamentele au fost corectîncadrate în categoria de echipamente scutite de taxe. ANV nu aacceptat rezultatele expertizei şi a solicitat un nou "examen"solicitare respinsă de Romtelecom. "Compania nu a fost de acord cunoua analiză şi a cerut ANV să finalizeze controlul pe bazacertificatului favorabil Romtelecom. Romtelecom nu a primit pânăacum niciun răspuns de la ANV".

Cosmote şi-a redus de peste 6 ori pierderileoperaţionale în 2010

Cosmote România, numărul trei pe piaţa locală de telefoniemobilă, a încheiat anul 2010 cu o pierdere operaţională de 8,2 mil.euro, de peste şase ori mai mică decât în anul 2008 şi de aproapetrei ori mai mică decât în 2009, potrivit datelor din raportul OTE,acţionarul majoritar. Compania a avut în 2010 pierderi de 31,5 mil.euro, faţă de 57,9 mil. euro în 2009 şi de 111,3 mil. euro în2008.

Veniturile Cosmote în 2010 au fost de 422,5 mil. euro, aproapeegale cu cele înregistrate în 2009, de 423,2 mil. euro, potrivitraportului OTE, care nu include şi datele Telemobil, companieachiziţionată în iunie 2009. Conform datelor OTE Zapp a avutvenituri de 29,9 mil. euro în 2010, faţă de 37 mil. euro în2009.

Conform datelor din raportul OTE Cosmote avea la finele anuluitrecut o cotă de piaţă de 24% şi 6,585 milioane clienţi, dintrecare 79% sunt clienţi ai cartelelor preplătite.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO