Business Hi-Tech

Retailerii IT&C: Criza se manifesta prin temperarea cererii si scumpiri

07.10.2008, 18:20 17

Cresterea usoara a preturilor de vanzare si o incetinire a cererii si a ritmului de creditare sunt momentan principalele efecte resimtite de o serie de jucatori de pe piata locala de retail si e-tail (comert electronic) in urma crizei financiare internationale si a evolutiei monedei nationale in raport cu dolarul si cu euro.

"Efectele crizei financiare au generat o usoara scadere a dorintei de cumparare din partea clientilor in ultimele doua saptamani", a declarat Jiri Rizek, directorul executiv al Flamingo International, al treilea retailer local de electronice, electrocasnice si produse IT&C.
El a adaugat ca inca este devreme pentru a evalua masura in care vor fi afectate vanzarile in trimestrul al patrulea.
Madalin Durca, directorul de marketing al magazinului online PCFun.ro, administrat de compania FiT Distribution a omului de afaceri Marius Ghenea, sustine ca recentele evenimente de pe piata financiara internationala au determinat o crestere a preturilor pe plan local, "insa nu suficient de mult incat sa ii determine pe cumparatori sa renunte la achizitia laptopurilor sau monitoarelor favorite".
Pe de alta parte, reprezentantii magazinului Market Online spun ca au observat efecte negative in urma schimbarilor rapide ale cursurilor de schimb dolar/euro/leu. Potrivit lui Mugur Frunzetti, managing partner al companiei, consumatorii sunt indecisi daca ar trebui sa cumpere sau sa astepte scaderea cursului euro.
In ceea ce priveste evolutia pe segmentul de credite, el spune ca Market Online a inregistrat o scadere a vanzarilor in rate, insa fenomenul este cauzat mai mult de noile norme de creditare impuse de BNR.
"Exista intr-adevar o usoara scadere in ceea ce priveste creditul de consum, insa aceasta este compensata deocamdata de cresterea numarului de clienti care aleg metode de plata alternative, cum ar fi plata la livrare sau plata cu cardul bancar", a adaugat Durca de la PCFun.ro.
Pe de alta parte, reprezentantii Flamingo sustin ca inca nu au observat pe plan local efecte negative pe segmentul de credite. "Chiar daca multe companii si persoane fizice ezita sa recunoasca acest fapt, este cert ca la nivel mondial va fi din ce in ce mai greu sa atragi fonduri de investitie sau un credit bancar si trebuie sa fim pregatiti pentru astfel de situatii", avertizeaza insa Rizek.
Cu toate acestea, Flamingo nu si-a revizuit in scadere obiectivele financiare pentru sfarsitul anului, anticipand chiar depasirea pragului de 758 mil. lei (193,9 mil. euro) propus intial. "La nivel intern, revizuim lunar estimarile in curs pentru a putea lua masurile necesare in cazul unor schimbari ale pietei (...) Nu am anuntat deocamdata nicio schimbare, pentru ca dupa cateva saptamani de criza in Statele Unite si cateva zile in Europa este prea devreme sa evaluam impactul real asupra pietei locale", a adaugat Rizek. Si oficialii PCFun.ro sunt optimisti in ceea ce priveste perioada de sfarsit a anului in curs. "In mod sigur efectele acestei situatii s-ar putea vedea in perioada urmatoare si ne-ar putea obliga sa reconsideram estimarile pentru acest an, insa piata nu pare sa intre in regresie", explica Durca.
Perspectivele lui Frunzetti de la Market Online sunt ceva mai rezervate - "Cred ca aceste evolutii vor afecta negativ atat volumul vanzarilor, cat si profitabilitatea din segmentul de e-tail. Si nu cred ca un curs de 5, 4 sau 3 RON/EUR este cel indicat. Orice curs este OK atunci cand rezulta dintr-un echilibru real al pietei si, mai ales atunci cand este stabil", spune el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO