Business Hi-Tech

Romtelecom declara razboi total arbitrului pietei

Romtelecom declara razboi total arbitrului pietei

James Hubley si Catalin Dima, cei care conduc Romtelecom, au iesit la lupta deschisa cu ANRC

16.10.2006, 18:55 22

Compania Romtelecom, cel mai mare operator de telefonie fixa si date de pe piata locala, considera ca deciziile impuse de Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii (ANRC) au provocat un dezechilibru pe piata telecom care o impiedica sa concureze pe baze de egalitate cu operatorii de telefonie mobila si cablu TV, a declarat ieri Catalin Dima, directorul juridic si de relatii publice al Romtelecom.
"Reglementarile din domeniul telecom trebuie sa tina pasul cu realitatile pietei. Cred ca legislatia actuala promovata de ANRC a ramas cu 4-5 ani in urma. Politica ANRC nu stimuleaza o concurenta sanatoasa si nu favorizeaza investitiile in infrastructura", a afirmat Dima, citat de Mediafax.
El a dat ca exemplu cadrul de reglementare care vizeaza activitatea Romtelecom, unde ANRC a emis nu mai putin de 13 decizii in aceasta directie, comparativ cu numai una in cazul operatorilor de telefonie mobila. El a afirmat ca "unii operatori sunt in mod clar favorizati nejustificat de politica ANRC, desi nu au nevoie de un astfel de sprijin".
Dima s-a referit si la problema tarifelor de interconectare, sustinand ca daca in 2003 tarifele de interconectare practicate de Romtelecom, Orange si Vodafone s-au redus in acelasi timp, in acest an a existat "un decalaj de 9 luni in defavoarea Romtelecom, astfel ca noi am platit catre operatorii de telefonie mobila cu peste 3,5 mil. euro mai mult decat daca tarifele s-ar fi redus de la 1 ianuarie 2006, asa cum se prevazuse initial". "Daca pasul urmator de reducere a tarifelor de interconectare pentru operatorii mobili, prevazut pentru 2007, s-ar amana, Romtelecom si clientii sai ar pierde inca peste 5 mil. euro", a adaugat el.
Dima spune ca si Romtelecom avea nevoie de o tranzitie mai lina catre noile tarife de interconectare pentru a putea sa continue investitiile in retea. El crede ca este posibil ca, pe termen scurt, erodarea businessului traditional (serviciile de voce) sa fie mai accelerata decat ritmul de dezvoltare a noilor servicii. "Singurul lucru care se intampla in aceasta piata este pierderea de clienti de catre Romtelecom in favoarea altor operatori".
El sustine ca operatorul este aproape de a raporta pierderea, in doi ani, a aproape un milion de clienti. Circa 50% din clientii care au renuntat la serviciile companiei s-au indreptat catre operatorii de telefonie mobila, iar restul de 50% catre operatorii de televiziune prin cablu (CATV).
"Romtelecom nu poate vinde serviciile sub costuri cu scopul mentinerii sau chiar reducerii migratiei clientilor catre alti jucatori pentru ca ANRC nu ne permite. In schimb, operatorii CATV pot sa vanda linistiti sub costuri anumite servicii, cum ar fi telefonia fixa, pot sa faca subventie incrucisata folosind veniturile din activitatea de baza pentru acoperirea pierderilor din vanzarea serviciilor de telefonie", a spus Dima.
"Criticile noastre privesc politica ANRC, si nu conduita celorlalti operatori. Nu e moral ca o societate sa profite de slabiciunile cadrului legislativ. Reglementarile trebuie sa realizeze un echilibru intre interesele private ale companiilor si cele ale consumatorilor", a mai spus Dima.
El a calificat drept "socant" un proiect recent de decizie al ANRC care prevede controlul tarifelor cu amanuntul practicate de Romtelecom. "Cand cota de piata a companiei este in scadere accelerata, este aberant ca ANRC sa aiba pretentia ca Romtelecom sa se supuna unui control al tarifelor cu amanuntul mai strict decat pana acum", a mai spus Dima.
"Suntem surprinsi de atacul declansat de Romtelecom in conditiile in care numai cu cateva luni in urma compania a inaintat o cerere de modificare a tarifelor care a fost aprobata in totalitate, in mod justificat, dand operatorului toate sansele de a conduce o politica comerciala eficienta. Ramane la latitudinea acestuia daca va valorifica aceste sanse, intr-o piata concurentiala castiga cel mai bun", a precizat pentru ZF, in replica la declaratiile Romtelecom, Dan Georgescu, presedintele ANRC. El a spus ca "modalitatea de stabilire a tarifelor de interconectare in cazul celor trei companii (Romtecom, Orange si Vodafone) a fost identica, - anumite diferente existente intre procesele de fundamentare pe costuri a tarifelor de interconectare, precum intarzierea de 9 luni reclamata de Romtelecom, fiind justificate de circumstantele specifice fiecarui caz in parte si sunt determinate de motive obiective".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO