Business Hi-Tech

Telefonia pe Internet a crescut intr-un an de cinci ori in Europa de Est

09.11.2005, 18:02 15

Pe masura ce creste numarul de conexiuni la Internet in zona Europei de Est, creste si popularitatea telefoniei pe Internet (VoIP), numarul de minute vorbite in acest sistem in 2005 fiind de cinci ori mai mare decat anul trecut, arata un studiu al companiei americane de cercetare International Data Corp. (IDC).

Anul viitor, numarul de minute vorbite pe VoIP se va tripla fata de 2005, mai spun analistii IDC, care subliniaza astfel faptul ca "era telefoniei online a inceput" in aceasta regiune. Incasarile industriei s-au dublat anul acesta fata de 2004, iar la anul se preconizeaza o crestere cu 80% a sumelor cheltuite pentru telefonia online.

Cu toate acestea, segmentul VoIP ramane o mica parte din totalul industriei telefoniei, cu incasari foarte mici pentru ca si serviciile oferite sunt foarte ieftine. Iar ritmurile de crestere ale industriei nu se vor mentine atat de spectaculoase prea multi ani, recunoaste IDC.

Telefonia pe Internet transforma fiecare apel de voce in pachete de date care circula apoi prin Internet catre destinatia dorita. Astfel, nu exista costuri suplimentare pentru comunicatiile intre doua calculatoare sau echipamente mobile de buzunar conectate la Internet. Aceste costuri apar la apelurile catre alte retele, precum si atunci cand utilizatorul este sunat pe numarul sau de cineva din alta retea.

Serviciile de telefonie pe Internet vor deveni in curand apanajul furnizorilor de acces la Internetul de mare viteza (broadband), iar cresterea se va mentine pana cand penetrarea serviciilor de Net va ajunge la maturizare.

"Cresterea numarului de minute vorbite pe Internet se datoreaza instalarilor masive de retele broadband in Europa de Est in 2004. Acest lucru a dat operatorilor VoIP acces la multi clienti, pasionati de astfel de comunicatii", a apreciat un analist IDC. Accesul la servicii de telefonie pe Internet a contribuit de asemenea la sporirea concurentei in pietele din Europa de Est, spargand monopolurile operatorilor de telefonie fixa (fosti de stat) si reducand preturile la convorbiri. "De asemenea, a pozitionat telefonia online ca un serviciu premium pentru clientii furnizorilor de acces Internet", a explicat analistul.

Deocamdata, cei mai pasionati utilizatori de telefonie pe Internet sunt clientii particulari, care isi reduc astfel facturile pentru convorbirile lunare. Insa, in viitorul apropiat, companiile mici si medii vor deveni principalii clienti pentru VoIP pentru ca ei au facturi cu adevarat mari la comunicatii si atunci resimt cel mai bine orice reducere.

"Cea mai mare parte a traficului de telefonie pe Internet se face pentru apelurile in strainatate, pentru ca asta este functia principala a VoIP, anuleaza costurile pentru apeluri de mare distanta", a apreciat analistul IDC. El a spus ca situatia va ramane neschimbata pe viitor. Nu este deloc surprinzator ca volumul cel mai mare de convorbiri telefonice pe Internet din Europa de Est se desfasoara in Polonia. Cu toate acestea, Ungaria este pe locul al doilea in studiul IDC, iar pe trei vine Cehia. Aceste trei tari aduna impreuna 47% din traficul VoIP din regiune.

Studiul IDC a luat in calcul si Romania, dar si Bulgaria, Croatia, Slovacia si Slovenia. Cercetarile au fost conduse de 70 de analisti ai companiei americane, localizati in aceste tari. Nu sunt incluse pietele foarte mari din Est, precum Ucraina sau Rusia. dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO